Flashback bygger pepparkakshus!
  • 1
  • 2
2008-10-01, 22:30
Medlem
Farbror Fazers avatar
Tankade nyligen Civ 4 Colonizations. Trodde att det var 4an men det visade sig att det redan fanns 2 andra :P Tycker inte kolonizations var jätte roligt men gillar grundidén. Vilket utav de andra är roligast?

Har hört att 1+2 är mycket bra men har svårt att lira gamla spel nu för tiden
Citera
2008-10-01, 23:24
Medlem
MrFingals avatar
Tvåan är helt klart min favorit, samt ett av de spelen jag slösat mest tid på Tror inte jag spelat trean någon gång dock, så jag kan tyvärr inte jämföra med det, men fyran är också bra med några element som tvåan saknar, till exempel att länderna har egna gränser. Det blir dock till en nackdel efter ett tag då det tar slut på land att bygga städer på.

Även om ettan var ett bra spel för sin tid tror jag att det mest hyllas på grund av nostalgi.

Jag tycker definitivt att du ska testa tvåan, för även om grafiken inte är i klass med Crysis spelar det mindre roll på ett strategispel. Sedan är det ju faktiskt inte helt värdelös grafik på det. Blir man less på att bara spela på som vanligt finns det nästan hur många scenarios som helst att ladda hem och spela, både fanmade och proffsgjorda.
Citera
2008-10-01, 23:31
Medlem
Tebos avatar
Fyran är klart bäst i serien. Det mesta har blivit bättre sen tidigare spel, men framförallt truppsystemet och AIn vilket gör krigen mer intressanta.

Se bara till att köpa och uppdatera Beyond the Sword.
Citera
2008-10-02, 10:21
Medlem
Farbror Fazers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tebo
Fyran är klart bäst i serien. Det mesta har blivit bättre sen tidigare spel, men framförallt truppsystemet och AIn vilket gör krigen mer intressanta.

Se bara till att köpa och uppdatera Beyond the Sword.

Beyond the sword you say?

Då skall jag fixa det så fort ja kommer hem. Vet du någonstans man kan få tag på patcherna? Sjukt jobbigt när tillverkarna inte lägger ut dom på hemsidan
Citera
2008-10-02, 10:43
Medlem
M_A_Rs avatar
Har bara spelat Civ 1-2-3.. tvåan var grymt bra.. att smälla en atombomb på skärmen var riktigt mysigt. Trean var som tvåan, fast bättre rent grafiskt. Det jag saknade i trean var att man kunde starta krig helt "ostraffat".. det var ingen senat eller något som kunde hindra dig.. annars är trean bäst av dom jag spelat.
Citera
2008-10-02, 14:08
Medlem
Farbror Fazers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av M_A_R
Har bara spelat Civ 1-2-3.. tvåan var grymt bra.. att smälla en atombomb på skärmen var riktigt mysigt. Trean var som tvåan, fast bättre rent grafiskt. Det jag saknade i trean var att man kunde starta krig helt "ostraffat".. det var ingen senat eller något som kunde hindra dig.. annars är trean bäst av dom jag spelat.
I vilken era utspelar sig 3an? Atombomber låter ös!
I colonizations är det ju häst o kanoner som gäller.

Det jag tyckte va värst med 4an var att det tog sån SATANS tid att få upp allt. Till sist hade jag alla byggnader ja ville ha och börja bygga lite armeer. Så ja attackerade en polare, engelsmännen. Gick bra tills en stam fick ryck o gick på mig lite utan anledning med en 300 indianer :/
Citera
2008-10-03, 10:54
Medlem
Tebos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Farbror Fazer
Beyond the sword you say?

Då skall jag fixa det så fort ja kommer hem. Vet du någonstans man kan få tag på patcherna? Sjukt jobbigt när tillverkarna inte lägger ut dom på hemsidan
Öh, de ligger ute på hemsidan.

http://firaxis.com/games/game_detail...d=16&showcon=2
Citera
2008-10-03, 12:43
Medlem
Farbror Fazers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tebo
Öh, de ligger ute på hemsidan.

http://firaxis.com/games/game_detail...d=16&showcon=2
tackar så hjärtligt, här fått ner spelen nu och ska installa när ja kommer hem
Citera
2008-10-03, 14:48
Medlem
Zibris avatar
Citat:
I vilken era utspelar sig 3an? Atombomber låter ös!
Grejen med alla civilizationspel är att du börjar på "stenåldern" och utvecklar din civilization med nya teknologier. Mot slutet av spelet börjar man bomba sina tidigare allierade med atombomber . Colonization är ju inte civilization, per se, utan utspelar sig enbart kring kolloniseringen av the americas. Alla civilizationspelen är riktigt roliga (har inte spelat fyran, men jag skulle bli förvånad om det bryter trenden). Mitt favoritspel är dock ettan.. Old school .
Citera
2008-10-03, 15:27
Medlem
Farbror Fazers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av schabo-labo
Jag lägger min röst på civ 4. Har inte provat de andra, men ser ingen anledning att inte spela med bästa tänkbara grafik.
Vad sägs om gameplay?

Ska bli intressant o lira beyond the sword. Hur mycket skiljer det sig mot colonizations? Den ena är ju expansion o den andra fristående
Citera
2008-10-03, 18:19
Medlem
ojns avatar
Listinlägg raderade, ni får allt se till att motivera era svar om tråden ska leva vidare.

/Moderator
Citera
2008-10-03, 18:29
Medlem
thereins avatar
Citat:
Vad sägs om gameplay?

Ska bli intressant o lira beyond the sword. Hur mycket skiljer det sig mot colonizations? Den ena är ju expansion o den andra fristående

Alltså Colonization och Civ 4 är skiljer sig extremt mycket. Det enda de har gemensamt är att båda använder Civ4-motorn, i princip. Dessa två spel är helt fristående och man behöver inte det ena för att spela det andra. Colonization tyckte jag var ganska intressant till en början men tröttnade lite efter några timmar. Kanske missade jag en del element som gör det roligt att spela. Får ev. ge det en till chans vid tillfälle.

Det finns två expansioner till Civ4; Warlords och Beyond the Sword. Dessa kräver att du har Civ4 installerat sen tidigare. När jag spelar Civ4 kör jag alltid med båda. Båda expansionerna innehåller lite nya civs och leaders att spela, lite nya wonders osv. Warlords introducerar även generaler som är en typ av great person man får när man krigar. Beyond the sword introducerar bland annat corporations.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in