2008-10-01, 19:41
Medlem
Är programutbildningarna onödigt långa?`

Jag planerar att bli klar civ.ing om ca ett år. Då har jag lagt 5år på högskolan för att komma igenom min utbildning.

När jag började utbildningen så var det högt tempo och man fattade inte hur man någonsin skulle klara av att räkna alla uppgifter som dom tryckte på en och samtidigt göra alla laborationer osv. Men på något sätt så klarade man sig ändå igenom det, och man kände hur man utvecklades både i sin studieteknik och problemlösningsförmåga.

Nu det sista året när man själv väljer kurser och lägger upp sin studietakt så har jag börjat ta det lite lugnare. Läser lite färre poäng än vad man egentligen ska osv. Jag har börjat prioriterat om och satt hälsan och väbefinnandet högre än att plöja poäng på skolan. Jag känner att jag egentligen inte utvecklas så mycket på skolan nu mer, och jag har heller inte någon direkt vilja att utvecklas mer heller.

När jag tittar på det så tror jag att jag kommer att vara i princip lika duktig civ.ing när jag tar examen, som jag är nu, och tycker därför att dessa högre utbildningarna som är på 5 år kanske är onödigt långa.

Vad tycker ni?
Citera
2008-10-01, 19:50
Medlem
I Sverige behövs det en treårig utbildning för att skruva i en lampa. Många utbildningar skulle kunna kortas våldsamt. En anledning till att dom är så långa är att högutbildade yrken ger mer status och ibland också därigenom högre lön.

Generellt borde folk inte plugga så mycket som dom gör. Bättre att dom jobbar.
Citera
2008-10-01, 20:07
Medlem
rularns avatar
Jag håller med dig Larsson85. Grejen är den att man läser för mycket om allt annat. Om alla visste precis vad de ska jobba med hade det räckt med ett fåtal kurser som man faktiskt har användning utav. Men nu fungerar ju utbildningen mer som ett kvitto på att man KAN lära sig och har skalle inom något område. För att sen glömma bort alla andra kurser man nån gång tentat av.
Citera
2008-10-01, 21:03
Medlem
Pansarmeyers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rularn
Men nu fungerar ju utbildningen mer som ett kvitto på att man KAN lära sig och har skalle inom något område.

Och det är precis vad den ska göra! En universitetsexamen visar att man är mottaglig för information, att man har lärt sig tänka på ett rationellt sätt (förhoppningsvis) etc. I det här landet är vi besatta av stämplar - lärarhögskolan för en lärartjänst, tjänstemannafabriken (socionom) för arbete som offentlig tjänsteman und so weiter. Tänk vad spännande om man hade sett till verklig bildning eller motivation istället! Då hade iallafall det offentliga fungerat mkt bättre.
Citera
2008-10-01, 21:10
Medlem
Får väl se hur jag själv känner när jag sitter i din sits men du säger själv att du slackar nu jämfört med tidigare. Och att du känner att du utvecklas mindre nu jämfört med tidigare. Bara jag som ser ett samband?

Om du la ner 70 timmar i veckan på någon tyngre kurs på forskarnivå kanske du skulle utvecklas och vara en ännu bättre ingenjör när du tar examen? Blir väl vad man gör det till.

Mer generellt dock: Ja visst är det bättre med kort studietid och högre tempo isf, sen kommer du ut snabbare och får arbetslivserfarenhet som är minst lika mycket värt.
Citera
2008-10-01, 21:11
Medlem
Xantiaons avatar
En klassisk utbildning som är på tok för lång är ju förskollärare. Att läsa i tre år för att få ta hand om barn och sjunga sånger...
Citera
2008-10-01, 21:13
Medlem
shogun-rs avatar
Det intressanta är ju om man jämför internationellt. Hur fort blir man civ ing eller master där. Tanken med bologna är ju att det skall vara "eu-standard".

Nu har jag inte läst så långt än. Men det skall bli intressant att se vad som händer, har stora förhoppningar att jag kommer lära mig kontinuerligt, sedan blir det ju vad man gör det till. Tvärvetenskap, kräver ju att man har kunskap inom många områden..
Citera
2008-10-01, 21:14
Medlem
trafalgars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xantiaon
En klassisk utbildning som är på tok för lång är ju förskollärare. Att läsa i tre år för att få ta hand om barn och sjunga sånger...

Citera
2008-10-01, 21:18
Medlem
Höjas avatar
Citat:
Gäller väll snarare hela lärarutbildningen? Just nu läser jag samhällskunskap på denna, efter de första halvåret hade man avverkat allt som man komma att använda inom sin undervisningen och sedan ska man läsa 1 år till som i princip aldrig kommer att användas. För jag betvivlar starkt att en högstadieelev är särskilt påläst på habermas teorier om välfärdsstaten.
Citera
2008-10-01, 21:19
Medlem
Lillefixas avatar
Jag läser på lärarprogrammet och är inne på sista året nu. 41/2 år är min utbildning och de hade lätt kunnat korta längden till tre år. Tempot är slött och ändå sitter folk och lipar över att de har BARA en vecka på sig att skriva en hemtenta på 4 sidor.

Universitet vill dock att studenterna ska plugga så länge som möjligt och har gjort det i princip omöjligt att läsa kurser inom programmet vid sidan av. Hade jag vetat vad jag vet nu hade jag läst lösa kurser för att få ihop mina ämnen och sedan tagit all pedagogik/praktik på slutet. Tråkigt nog hade jag ingen koll på hur universitet och lärarprogrammet fungerade när jag började.

Under tiden jag har studerat har jag roat mig med att jobba hejdlöst mycket extra och på så sätt sänkt lånen. Det har genererat en löneförhöjning inom mitt extrajobb så jag nu ligger på samma lön som många nyblivna lärare får som ingångslön. Ironin flödar...
Citera
2008-10-02, 09:32
Medlem
Jag håller också med- inte när det gäller alla utbildningar kanske, men många!
Sjuksyrraprogrammet med sin urflummiga vårdvetenskap t ex, där kunde man verkligen korta ned.
Citera
2008-10-02, 13:03
Medlem
miklons avatar
Citat:

Nu vet inte jag hur det är med dig, men jag för min del ser gärna att personalen på mina barns förskola gör mer än att "ta hand om barn och sjunga sånger".

Vill man bara göra det så kan man ju bli barnvakt, då behövs ingen utbildning alls.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in