2008-10-01, 18:50
Medlem
echoones avatar
Tjenare, är en 19 årig kille som jobbar 7-16 och ska skaffa hund. Har riktat in mig på Amstaff och förstått "vad jag ger mig in på" hade tänkt skaffa mig den nu till sommaren och då samtidigt ta ut hela semestern för att vara där 24-7 för att ta hand om den och att få den trygg i sitt nya hem under den första tiden, tänker också gå valp kurs osv. Men till min fundering hur tror ni en hund skulle klara sig att få följa med till jobbet och sitta i en bil? alternativt få följa med in beronde på stället man är på. Såklart blir det att skaffa en kombi med grindar och lås till och att under rasterna går jag ut med den.. eller är det för mycket för en hund om man låter den sitta några timmar per dag i en bil med tillgång till frisk luft , färskt vatten och att man med jämna mellanrum tittar till den osv. Mvh Echo
Citera
2008-10-01, 19:47
Medlem
Fint att du tänker anstränga dig med valpkurs, men att lämna en hund i en liten bil är nog värre än att lämna den ensam hemma. Som det skrivs överallt om Amstaffar är att den typ av ras måste ha jävligt mycket motion, den kräver alltså väldigt mycket arbete. Det funkar inte att gå ut med den på korta promenader då och då. När hunden blir uppemot 6 månader och äldre måste den minst gå en 2 timmars promenad varje dag. Om du inte kan spendera och lägga ner mycket tid på din hund borde du inte skaffa någon förräns du kan.
Citera
2008-10-01, 20:01
Medlem
echoones avatar
Ja, det förstår ju jag också, men man har ju ett liv efter jobbet, eller? klart att man kommer gå lång promenaderna men dem kommer ju vara på kvällstid. och det är ju inte varje dag hunden kommer att ligga i en bil då man på vissa ställen kommer att kunna ta med hunden. Sedan kommer hunden att få arbeta genom löpning mm dock när den blir gammal nog att klara hårdare fysisk ansträning. har också tänkt att upp fostra hunden att kamp inte är tillåtet, då denna ras är vad alla en säger en kampbenägen ras, så jag kommer ta bort alla kamp element som dragkamp ect, finns många andra sätt man kan leka med sin hund och aktivera den.
Citera
2008-10-01, 22:03
Medlem
Ptomas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av echoone
Ja, det förstår ju jag också, men man har ju ett liv efter jobbet, eller? klart att man kommer gå lång promenaderna men dem kommer ju vara på kvällstid. och det är ju inte varje dag hunden kommer att ligga i en bil då man på vissa ställen kommer att kunna ta med hunden. Sedan kommer hunden att få arbeta genom löpning mm dock när den blir gammal nog att klara hårdare fysisk ansträning. har också tänkt att upp fostra hunden att kamp inte är tillåtet, då denna ras är vad alla en säger en kampbenägen ras, så jag kommer ta bort alla kamp element som dragkamp ect, finns många andra sätt man kan leka med sin hund och aktivera den.

Inget fel med att låta en amstaff köra wp, om det var det du menade, tvärtom så passar det dem perfekt. Ha med den på jobbet men inte i bilen. Kör en längre prommis på morgonen, en kortare till lunch och kör sen hårt efter jobbet. Kör myckegt social träning på den, träffa så mycket folk, barn och andra hundar som möjligt.
Citera
2008-10-01, 22:36
Medlem
e-frees avatar
Jag kan passa på att ställa en närbenägen fråga fast samtidigt kanske lite OT, men jag chansar på det bästa...

Hur många/vilka arbetsplatser tillåter att man har hund med sig till jobbet? Idealsituationen för mig är att jag är Java/C++-programmerare och arbetar hemifrån, men ifall tillfället inte presenterar sig kanske man måste anpassa sig lite, alternativt inte skaffa hund, och jag hoppas ju verkligen på det första alternativet.
Citera
2008-10-01, 22:51
Medlem
Kan ju lägga till att låta jycken ligga kvar i bilen under sommaren så har du förmodligen en grillad hund också. Oavsett om du har vatten och rutorna lite nerdragna.
Folk reagerar snabbt nu förtiden på sånt (tack och lov) och alt smäller dom rutan eller så kommer snuten och smäller den.

Bara ett litet kom ihåg...
Citera
2008-10-01, 22:59
Medlem
Jo men jag antog ju bara när du skrev "Hur tror ni en hund skulle klara sig av att sitta i en bil". Har själv en granne som har en nu jävligt gammal amstaff. Han har låtit henne sitta ensam 8 timmar om dagen, korta promenader osv. Den hunden river ner gardiner, blomkrukor ja i princip allt som står i vägen när den ser en annan hund genom fönstret. En jävligt aggressiv hund tack vare all understimulering. Men somsagt bra att du anstränger dig och är påläst innan du skaffar hund och inte bara drar iväg och skaffar en "cool Pitbull".
Citera
2008-10-02, 02:06
Medlem
kjell.bergkvists avatar
Citat:

Det handlar inte så mycket om att eliminera all kampvilja, snarare att rikta den. Det är därför det är viktigt med motion och hjärngympa, chansen är då betydligt mindre att hunden tar ut all fysisk och psykisk styrka på ett (i våra ögon) destruktivt sätt. Det är också skillnad på kamplust och agressivitet, det är där socialträningen kommer in i bilden. En hund som är agressiv fixar inga hundar (generaliserar), medan en hund med kamplust och dominans fixar undergivna hundar, men lätt antar en utmaning om chansen ges.

Jag fattar heller inte hypen på Bull & Terrierraser. Jag vet att det anses vara en grym kukförlängare, men vill man ha en "tuff" hund så finns det ju andra alternativ än en hund som är en arbetsmaskin när det kommer till den fysiska biten, men som inte säkert hajjar att det är en inbrottstjuv i farten hemma när den snarkar gott på soffan. Inget ont om rasgruppen, jag älskar den, men jag tror att många missuppfattar vad det är för typ av hund.

Ingen hund mår bra av att sitta i en bil längre stunder och på sommaren och vintern är det ju dessutom rent djurplågeri. Om man väljer att skaffa hund när man jobbar heltid får man räkna med att antingen punga ut fett med pengar på bra hunddagis eller också hitta någon du litar på som är hemma hela dagarna som kan ta hand om din hund (eller rasta ngn gång/dag).
Citera
2008-10-02, 03:45
Medlem
Flamsans avatar
Man får inte ha hund i bur mer än under transport, och undantagvis korta stunder hemma.

Så med andra ord du får inte ha hunden liggandes i bilen hela dagar.
Citera
2008-10-02, 03:57
Medlem
Jag har med mig min hund på jobbet utan problem. Jobbar nattskift på en plastfabrik och den trivs alldeles underbart på jobbet, jag förstår att jag är lyckligt lottad hundägare som har chefer som tillåter att jag tar med mig hunden. Samt att mina skiftkollegor tillåter att hunden får springa lös i fabriken och
"störa" (springa fram med leksaker och få lite kamp) dom. Ibörjan var jag lite tveksam till hur hunden skulle kunna anpassa sig men det har gått över förväntan och det har lett till att hon inte reagerar inte alls på plötsliga och höga ljud så det har bara varit positivt. Det var iaf för min hund en stor socialträning som har gjort henne till den underbara hund hon är.
Går dock en rejäl promenad innan och efter jobbet på cirka en timme.
Citera
2008-10-02, 09:50
Medlem
Schillingers avatar
Citat:

Då kommer den att vara rastlös under dagen och skapa problem/kaos med allt den kommer åt. Du måste jobba hårt för att få dem "slutkörda" fysisk, man måste även komplettera med mentala utmaningar.

Min hund (sbt)vägrar gå långt när det är dåligt väder så då måste man köra mentala övningar inne, något att tänka på.

Skaffa några som kan hjälpa dig med rastningar mm. när du inte kan/har dåligt med tid eller är sjuk mm, det kommer betala sig i längden, dessa raser kräver enormt med motion och mentala utmaningar och jag ser dig som ägare skyldig att se till att din hund får det utan ursäkter.

Sen är de väldigt tålamodskrävande och då kan det vara skönt att vara flera som kan avlasta så att man inte låter sin egen frustration gå ut över hunden, vilket du kommer få tillbaka 100 gånger värre.

Vet flera amstaffar som blivit "hanilskna" vilket du bör ha i tankarna, för det kan ställa till det. Vet inte hur vanligt det är, så nån kanske kan upplysa om det.

Lämna aldrig en hund ensam i bilen när det är varmt, även med rutorna nere, en hund kan inte svettas som vi, den blir lätt överhettad och dör.

Ring polisen om ni ser en djur lida eller är i fara, annars ingriper ni och då kan man handla i nöd, se till att ni har minst 1 vittne.

Sköt din hund väl och du får en polare som aldrig sviker, lycka till.
Senast redigerad av Schillinger 2008-10-02 kl. 10:10.
Citera
2008-10-02, 10:06
Bannlyst
Citat:
Tjenare, är en 19 årig kille som jobbar 7-16 och ska skaffa hund. Har riktat in mig på Amstaff och förstått "vad jag ger mig in på" hade tänkt skaffa mig den nu till sommaren och då samtidigt ta ut hela semestern för att vara där 24-7 för att ta hand om den och att få den trygg i sitt nya hem under den första tiden, tänker också gå valp kurs osv. Men till min fundering hur tror ni en hund skulle klara sig att få följa med till jobbet och sitta i en bil? alternativt få följa med in beronde på stället man är på. Såklart blir det att skaffa en kombi med grindar och lås till och att under rasterna går jag ut med den.. eller är det för mycket för en hund om man låter den sitta några timmar per dag i en bil med tillgång till frisk luft , färskt vatten och att man med jämna mellanrum tittar till den osv. Mvh Echo

Jag har nästan alltid med mina hundar om inte tjejen är hemma.
Allt tycker jag beror på vad du har för bil så det inte blir för trångt.
Så för mig och mina hundar har ej detta varit något problem!
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in