Citat:
Ursprungligen postat av echoone
Ja, det förstår ju jag också, men man har ju ett liv efter jobbet, eller? klart att man kommer gå lång promenaderna men dem kommer ju vara på kvällstid. och det är ju inte varje dag hunden kommer att ligga i en bil då man på vissa ställen kommer att kunna ta med hunden. Sedan kommer hunden att få arbeta genom löpning mm dock när den blir gammal nog att klara hårdare fysisk ansträning. har också tänkt att upp fostra hunden att kamp inte är tillåtet, då denna ras är vad alla en säger en kampbenägen ras, så jag kommer ta bort alla kamp element som dragkamp ect, finns många andra sätt man kan leka med sin hund och aktivera den.
Då kommer den att vara rastlös under dagen och skapa problem/kaos med allt den kommer åt. Du måste jobba hårt för att få dem "slutkörda" fysisk, man måste även komplettera med mentala utmaningar.
Min hund (sbt)vägrar gå långt när det är dåligt väder så då måste man köra mentala övningar inne, något att tänka på.
Skaffa några som kan hjälpa dig med rastningar mm. när du inte kan/har dåligt med tid eller är sjuk mm, det kommer betala sig i längden, dessa raser kräver enormt med motion och mentala utmaningar och jag ser dig som ägare skyldig att se till att din hund får det utan ursäkter.
Sen är de väldigt tålamodskrävande och då kan det vara skönt att vara flera som kan avlasta så att man inte låter sin egen frustration gå ut över hunden, vilket du kommer få tillbaka 100 gånger värre.
Vet flera amstaffar som blivit "hanilskna" vilket du bör ha i tankarna, för det kan ställa till det. Vet inte hur vanligt det är, så nån kanske kan upplysa om det.
Lämna aldrig en hund ensam i bilen när det är varmt, även med rutorna nere, en hund kan inte svettas som vi, den blir lätt överhettad och dör.
Ring polisen om ni ser en djur lida eller är i fara, annars ingriper ni och då kan man handla i nöd, se till att ni har minst 1 vittne.
Sköt din hund väl och du får en polare som aldrig sviker, lycka till.