Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2008-10-01, 18:37
Medlem
Jag har mobilt bredband från 3, och en kort stund efter att jag kopplat upp mig så tappar jag kontakten med AIM-servern i Pidgin (MSN-servern funkar oftast), eMule slutar ladda ner och likaså uTorrent. Det kan ta allt från fem till fyrtiofem minuter innan det händer.

För att få igång dem igen måste jag koppla ner mig och koppla upp mig igen. Det räcker alltså inte med att bara trycka "Reconnect" i Pidgin.

Jag har ESET Smart Security installerat, med brandvägg. Jag har aldrig haft några problem tidigare, har kört de här programmen i månader, på mobilt bredband. Jag använder Windows XP. Jag har provat att använda brandväggens regelbaserade inställningar, för att tillåta Pidgins och eMules trafik, men det hjälpte inte, så det verkar inte vara brandväggen, men för säkerhets skull så ska jag testa att temporärt stänga av den och se om problemet försvinner.

Vad kan felet vara? Uppkopplingen är annars bra och snabb, Turbo3G.
Citera
2008-10-01, 19:14
Medlem
Återkom så fort du har testat av stänga av brandväggen. Ingen ide vi gissar innan du har testat.
Citera
2008-10-01, 22:07
Medlem
Jag slog av den och det funkade...men så slog jag på den igen, och det funkar fortfarande. Vet inte vad det var för tuppjuck datorn fick tidigare.
Citera
2008-10-02, 03:22
Medlem
Har fortfarande problem, stora problem. Datorn stänger av sig ibland, det blir bara helt svart. Jag har gjort rent så gott jag kan inne i datorn och kollat så att inget sitter löst, inget jag kan se i alla fall.

Ännu oftare händer det att någon nedladdning stannar, och jag inte kan ladda några sidor överhuvudtaget, men jag blir inte nedkopplad, och jag ser inte att signalen skulle bli det minsta svagare heller (har mobilt bredband). Efter någon minut eller så så fungerar allt som vanligt igen. Ett exempel är när jag laddade ner senaste avsnittet av Idol. I några minuter gick det i 300k/s, sedan blixtsnabbt ned till 0,5 och slutligen till 0. Jag väntade en liten stund, och vips så var hastigheten uppe i 300 igen. Och så håller det på.

Jobbigare är det när det gäller nedladdningar från nätet, särskilt om de inte funkar med en download manager, eftersom de ibland inte kan återupptas.

Jag har scannat hela datorn med ESET Smart Security, och jag har inga virus. Jag vet helt enkelt inte varför datorn beter sig som den gör. Även i Skype tappar jag uppkopplingen titt som tätt, men bara till Skype, alltså, kollar jag på min 3-uppkoppling så bryts den aldrig.

EDIT: Jag formatterade alltså hårddisken förra veckan, installerade XP och SP3, så jag tycker inte att jag borde ha så här mycket problem.
Citera
2008-10-02, 13:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Caine777
Har fortfarande problem, stora problem. Datorn stänger av sig ibland, det blir bara helt svart. Jag har gjort rent så gott jag kan inne i datorn och kollat så att inget sitter löst, inget jag kan se i alla fall.
Har fortfarande det här problemet. Datorn var på inatt när jag sov, och då funkade den hur bra som helst i över sju timmar. Sen imorse när jag satte mig vid datorn så dog den efter någon timme, och när jag startade om den så gick den bara i en kvart. Vad fan kan felet vara?
Citera
2008-10-02, 14:39
Medlem
För att ytterligare förklarar vad som händer när datorn dör så blir skärmen helt svart, och om jag har något ljud på så "fastnar" det också, och bara hackar, och det enda jag kan göra är att trycka på resetknappen och starta om datorn.
Citera
2008-10-02, 16:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Caine777
För att ytterligare förklarar vad som händer när datorn dör så blir skärmen helt svart, och om jag har något ljud på så "fastnar" det också, och bara hackar, och det enda jag kan göra är att trycka på resetknappen och starta om datorn.
Det verkar inte vara relaterat till något särskilt program eller liknande, utan datorn låser sig lite när den vill, verkar det som.
Citera
2008-10-02, 16:43
Medlem
Ingen som har något förslag på vad det kan vara för fel? Datorn funkar jättebra ända tills den bara låser sig.

Kan det vara hårddisken som håller på att ge upp?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in