Citat:
Ursprungligen postat av Beethovania
Jo så är det väl, har bara svårt att förstå det hela, sen hjälper det inte att så många nämner samma sorts öl i tråden om och om igen utan att ge någon direkt motivation. Det är väl en liten ölsnobb inom mig som skriker av ilska

.
Jag ska dock tillägga att jag inte har något emot Carlsberg, det är en god öl. Men många vill hylla den till skyarna tillsammans med Heineken och Tuborg. Men du har nog rätt i att det är en populär öl för de yngre drickarna, den slinker ju ganska enkelt ner om man säger så.
Själv har jag en fot i vardera läger, en i ljus lagerölsträsket och en i hantverksölsträsket med en varsam balans för att tillfredsställa mina konkurrerande smakpreferenser för såväl medel och låghumlad ljus lageröl, välhumlad ale och mörk stout/porter(ale). Så som jag ser det så hade Sofiero varit en anonym men drickbar öl om det inte hade varit för den underliga bismak som jag upplever när jag dricker den. Det närmaste jag kommer en beskrivning av denna bismak är att den ger ett unket intryck som rimligen måste vara resultatet av jäsningen i kombination med lagringen. För snabb jäsning vid för hög temperatur och för kort lagringstid, allt för att spara in på kostnaderna och kunna erbjuda ett öl till ett konkurrenskraftigt pris.
I jämförelse med Sofiero så står sig Carlsberg Export väl enligt mitt tycke, det finns inga uppenbara bismaker som stör och den har även en tydlig smak av aromhumle, absolut inte i närheten av en IPA eller modern Pale Ale, men likväl så finns där en tydlig smak av humle. Överlag så håller Carlsberg Sveriges olika lageröl enligt mig en jämn och hög kvalitet, även dom billigare sorterna vilket gör att jag hyser respekt för bryggeriet som sådant. Likadant är det med Spendrups som också brygger goda och bra industriellt tillverkade svenska lageröl för de av oss som fortfarande uppskattar denna typ av öl. Enligt mig så går skiljelinjen mellan Carlsberg och Spendrups å ena sidan och Kopparbergs, Krönleins och Åbro å andra sidan. De förstnämndas öl saknar konstiga bismaker som kan förmodas härstamma från jäsningsprocessen och/eller lagringstiden, de sistnämnda däremot producerar flertalet öl som har tydliga och oangenäma bismaker. I vissa fall så räcker det med att man dricker ölen iskalla för att bismakerna inte ska slå igenom men i andra fall så är det enligt mig omöjligt att bli kvitt dessa. Mitt främsta kvalitetskriterium för öl går helt enkelt ut på att ölet ska vara gott att dricka i rumstempererat skick, kyla kan bidra med friskhet och törstsläckande egenskaper men det ska inte innebära en "förbättring" av smaken eller göra ölet "drickbart". Ett gott öl är ett gott öl oavsett temperatur.
Således håller jag Carlsberg och Spendrups produkter i högre aktning än dom andra industrilagerbryggerierna, även om det finns vissa öl från dessa bryggerier som faktiskt är helt okej. Zeunerts från Kopparbergs förtjänar att nämnas här då det är en god ljus lageröl utan konstiga bismaker, nu när dom sänkt priset till 11 kronorssträcket för deras Zeunerts Original så finns det en riktigt prisvärd ljus lageröl bland lågprisölen.
Äckligaste ölen är enligt mig Kung, har gett den flera chanser men aldrig mer. Kraftigt smörig diacetylsmak som inte ens kylskåpet rår på.