2008-10-01, 12:12
Medlem
Mister Shanklys avatar
Hej!

NU har jag bestämt mig - jag ska skaffa min första katt.

Jag har lite funderingar dock, främst gällande kostnader. Än så länge bor jag hemma, och ska flytta om kanske 2-3 år. Pga bostadsförhållandet ska det bli en innekatt!

Fråga 1: Blir det problem när jag flyttar och tar med mig katten? De kan väl acklimatisera sig hyfsat bra, eller?
Fråga 2: Detta är min första katt; är det för mycket att skaffa två på direkten? Läste nämligen någonstans att det kan vara bra att ha två katter, då de ska vara inne. Stämmer det?

Sen är jag inte riktigt säker på hur mycket mina föräldrar kommer vilja sponsra detta, därför skulle jag vilja vara ganska säker på kostnaderna när jag lägger upp det. Som fattig student är mina inkomster begränsade.

Den enda kostnaden jag vet nu, egentligen, är väl inköpet av katten. Jag är ute efter en helt vanlig huskatt, och det får man väl för 100-500kr?

Fråga 3: Vad kostar alla "engångskonstnader", såsom kattlåda, transportbur, mat/vattenskålar m.m, i månaden?
Fråga 4: Vad kostar maten, kattsand, och andra "levnadskostnader" i månaden?
Fråga 5: Vad kostar en försäkring i månaden? Visst är det bra att ha? Kommer nog vara såpass mån om krabaten att jag vill ha det.
Fråga 6: Vad kostar vaccination & avmaskning, som man måste göra årligen om jag inte missuppfattat?
Fråga 7: Vad kostar kastrering?
Självklart är jag ute efter cirkavärden, då det måste vara svårt att svara exakt.

Om jag får svar på ALLT detta, vore jag väldigt tacksam!
Citera
2008-10-01, 13:25
Medlem
Snurrens avatar
Citat från annan tråd: Rapport igen:

Har varit iväg och köpt: matskålar, halsband, koppel, sele, borste, kattgodis (bra för att ge honom lite beröm om han klarar bilfärden), kattmat, kattsand, sovplats för honom, en snyggare bur (väskformad), nya fleece filtar, bajslåda (heter det så?), klo och lite olika leksaker.

Första utgiften: 1950kr

Något mer jag behöver?

Sök efter tråden "Optimal uppväxt för katt" Där finns en massa info.

När det gäller kattmat så får man nog gå mycket efter smaken. Vill katten inte äta och maten blir förstörd så blir det ju dyr mat, även om den var billig i inköp. Min katt gillar inte Lidls så det försöker vi inte ens med längre. Däremot tycker jag att deras kattsand är VÄLDIGT prisvärd. OK, den dammar en del men suger upp det blöta bra. Jag tror den kostar 39 kr för 10 kg.

Vissa djurbutiks kedjor ger rabatt om man köper ett helt flak kattmat, t ex Sea vid Kungens kurva i Stockholm, men annars brukar djur/zoobutiker vara rätt dyra på maten.

Är det din katt och den är innekatt kommer den inte ha några problem med att flytta med dig, men tänk på att många andrahandsboenden och studentboenden inte tillåter husdjur.

Det kan ju vara praktiskt att din kommande katt är van vid dina föräldrar, då kanske dom mer än gärna ställer upp som kattvakt

Jag hade två katter när jag pluggade och det gick med ekonomin även om det känns när man skulle göra större uppköp.
Citera
2008-10-01, 13:38
Medlem
Mister Shanklys avatar
Okej, 1950 lät ju rätt rimligt!

Ska söka efter den tråden...
Citera
2008-10-01, 13:45
Bannlyst
Hej Mister Shankly!

Jag svarar utifrån mina erfarenheter. Roligt att höra att du verkar så mån om att ta väl hand om dina katter!

Citat:
Fråga 1: Blir det problem när jag flyttar och tar med mig katten? De kan väl acklimatisera sig hyfsat bra, eller?
Innekatter brukar klara en flytt fint. Se till att ta med deras gamla filtar, sängar och lådan och gör iordning ett bra ställe där de kan ligga det första du gör så kommer det nog inte att bli några problem.

Citat:
Fråga 2: Detta är min första katt; är det för mycket att skaffa två på direkten? Läste nämligen någonstans att det kan vara bra att ha två katter, då de ska vara inne. Stämmer det?
Jag tycker att det är väldigt mycket bättre att ha två katter, särskilt om det är innekatter du har. En innekatts vardag är ju ganska begränsad egentligen, så om de är två kan de aktivera varandra. Vår katt blev mycket gladare och nöjdare och krävde mindre lek av oss när vi skafade en kompis.

Citat:
Den enda kostnaden jag vet nu, egentligen, är väl inköpet av katten. Jag är ute efter en helt vanlig huskatt, och det får man väl för 100-500kr?
Huskatter är billiga i inköp. Titta gärna på något katthem i din närhet, de brukar alltid söka bra mattar och hussar till sina övergivna katter, bådekattungar och vuxna katter.

Citat:
Fråga 3: Vad kostar alla "engångskonstnader", såsom kattlåda, transportbur, mat/vattenskålar m.m, i månaden?

Vi åkte till Ikea och köpte porslinsskålar på köksavdelningen (katter föredrar att äta på glas och porslin framför plast), en plastlåda med hög kant som kattlåda, några fleecefiltar, någon leksak på barnavdelningen. Det gick nog på 100 kronor ungefär. Selen kostade en hundring på kattaffären och transportburen runt 150 på Rusta. Vi köpte också en lång tub där katterna kan gömma sig och leka i på Rusta för 69 kronor (enormt uppskattad!) och några grå pälsmöss för 10 kronor styck.

Citat:
Fråga 4: Vad kostar maten, kattsand, och andra "levnadskostnader" i månaden?
Våra månadskostnader är ungefär såhär:
Torrfoder 4 kilo (räcker en månad till två katter): 400 kronor
Sand: 10 kilo Pussy Compact (räcker en månad till två katter) runt 100 kronor
Försäkring i Agria, två katter: 170 kronor
Andra levnadskostnader väljer du själv. Man kan lägga ner massor på sina katter, men det behövs inte. Jag tycker att det är viktigt att ha ett bra foder till katterna och det kostar en del. Men de behöver å andra sidan ingen annan mat, mer än som godis då och då. Typ några räkor, kycklingfilé, några bitar leverpastej eller skinka.

Citat:
Fråga 5: Vad kostar en försäkring i månaden? Visst är det bra att ha? Kommer nog vara såpass mån om krabaten att jag vill ha det
.
Försäkring är jättebra att ha, det kan bli jättedyrt med veterinärvård. Vi har våra katter försäkrade i Agria. Högsta beloppet för veterinärvård är 60 000, självrisken är 1000 kronor och sedan 10% över det. Ingen livförsäkring på våra bondkatter. Den försäkringen kostar runt 80 kronor per katt och månad.

Citat:
Fråga 6: Vad kostar vaccination & avmaskning, som man måste göra årligen om jag inte missuppfattat?
Vaccination ska göras vartannat år om du har innekatter och det kostar runt 250 kronor. Avmaskning gör du när det behövs, vilket inte brukar bli så ofta för innekatter. En avmaskningskur kostar runt 100 kronor per katt. (Vi har bara gjort det en gång med våra, när vi var och hämtade dom för fyra år sedan.)

Citat:
Fråga 7: Vad kostar kastrering?
Kastrering kostar 500-700 för hankatter och då ingår också chipmärkning, vilket är jättebra att ha om katten kommer bort. Du får registrera chipet hos Svenska Kennelklubben och det kostar en engångssumma på runt 130 kronor om jag inte minns fel.
Citera
2008-10-01, 13:56
Medlem
Mister Shanklys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av condor
text

Tack för svaren condor! Nu har jag klart för mig allt jag ville veta!

Nu ska jag läsa på mer om skötsel och uppfostran, för vet jag att pengar inte verkar bli något problem! Jag ska även försöka bestämma mig för huruvida jag ska skaffa en eller två. Det finns väl bara fördelar i att då ta två syskon?
Citera
2008-10-01, 14:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mister Shankly
Jag ska även försöka bestämma mig för huruvida jag ska skaffa en eller två. Det finns väl bara fördelar i att då ta två syskon?
Är det en kattunge du vill ha? Skaffa två. Nästan alla djur mår bäst av att ha en kompis, likaså katter. Vi gjorde misstaget att inte skaffa en kompis till vår första katt, och det har vi fått ångra bittert (milt sagt).
Att skaffa två kattungar innebär att dessutom mindre dåligt samvete när du går hemifrån. Två katter kan lätt roa sig tillsammans, medans en ensam krake blir ledsen och uttråkad.

Och ang. det där med kostnader; kör det dyrt från början och köp katt från ett katthem. Du sparar pengar på det i längden, eftersom dom flesta katthem har som policy att katten är vaccinerad, avmaskad, steriliserad och id-märkt när den flyttar hem till dig, och du slipper en massa krångel och spar dessutom en hel del pengar.
Citera
2008-10-01, 14:55
Medlem
brianmolkos avatar
en del katter äter väl vanlig mat ?
Citera
2008-10-01, 14:56
Medlem
mkggas avatar
En bra sak att investera i direkt är också en klösbräda - oavsett kostnad blir det billigt jämfört med när det kliar i tassarna och kisse väljer att vässa klorna på finsoffan

Det finns många olika sorters klösbrädor inklusive sådana man kan hänga från ett dörrhandtag eller en krok på väggen om man har dåligt med plats, och jag tror inte att de kan vara särskilt dyra.
Citera
2008-10-01, 16:25
Medlem
Jeckes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mister Shankly
Tack för svaren condor! Nu har jag klart för mig allt jag ville veta!

Nu ska jag läsa på mer om skötsel och uppfostran, för vet jag att pengar inte verkar bli något problem! Jag ska även försöka bestämma mig för huruvida jag ska skaffa en eller två. Det finns väl bara fördelar i att då ta två syskon?
Som sagt, ska du bara ha en vanlig bondkatt behöver du inte lägga ner några stora pengar på inköp av katterna i sig, de ges bort.

En eller två katter är lite av ett val och beror en del på kattens personlighet.

Vissa katter klarar knappt av att vara ensamma, och blir väldigt klängiga när du är hemma och helt förtvivlade när du inte är hemma och de är helt ensamma.
Andra katter har inga som helst problem med ensamhet.

Och det finns iaf inga stora nackdelar med att ta två syskon.

Och att flytta innekatter är enkelt.
Utekatter kan vara ett problem då de kan vilja gå "hem" till sitt eget inmarkerade revir, men innekatter hålls ju inne och ska inte gå någonstans.
Visa den bara var kattlådan och mat/vatten-skålar finns och den kommer troligen att känna sig hemma i din nya lägenhet snabbare än vad du gör.
Citera
2008-10-01, 18:08
Medlem
Avantasias avatar
Tips är också att ha en buffert för oväntade veterinärkostnader, helst om man inte har mycket pengar att röra sig med varje månad. Även om man har försäkring så kostar det ju självrisk + 20% av beloppet över självrisken vilket kan bli en del pengar för ex. en student.
Citera
2009-09-13, 11:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jecke
Vissa katter klarar knappt av att vara ensamma, och blir väldigt klängiga när du är hemma och helt förtvivlade när du inte är hemma och de är helt ensamma.
Andra katter har inga som helst problem med ensamhet.

Finns det någon speciell ras av katter som klarar av att vara ensamma mer än andra eller är det upp till kattens personlighet?

Nu bumpar jag upp frågan... hoppas någon kan svara.
Citera
2009-09-13, 17:45
Medlem
mixxils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Villig
Finns det någon speciell ras av katter som klarar av att vara ensamma mer än andra eller är det upp till kattens personlighet?

Nu bumpar jag upp frågan... hoppas någon kan svara.

Alla katter som jag har kommit i kontakt med har inte haft några problem med att vara ensamma, jag har visserligen bara haft ''bondkatter'' inga renrasiga.. Kan ha fel men har för mig att katter inte är några direkta flockdjur..

Men personligheten tror jag spelar störst roll, vissa katter är ju helt osociala medan katten som jag har nu till och med kramas med hunden
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in