2008-10-01, 01:57
Medlem
raugers avatar
Känns inte så roligt att komma hem dag ut och dag in och se att det ligger jord överallt i hela lägenheten. Finns det något smart sätt att få katten att sluta med detta beteendet? Eller något lämpligt och diskret att lägga i krukorna så den inte kommer åt jorden??
Citera
2008-10-01, 02:12
Medlem
Psyko Dads avatar
Det gjorde mina illrar också. Vad man kan göra är att lägga stenar över jorden eller täcka med hönsnät.
Jag hade krukorna stående på skumma ställen också så att de inte skulle komma åt att gräva upp allt.
Citera
2008-10-01, 15:07
Medlem
Snurrens avatar
Min ena katt plockar lecakulor från en skål där jag samplanerat växter. Hon tycker det är jättekul, men det är inte så roligt när man kliver på dom... Annars är det ju dekorativt med kisel, eller glasstenar eller nåt. Finns massor att välja på.

Fast det är ju ett naturligt betéende för katter att krafsa i jord, så man kan ju inte bli så arg, bara göra det mindre attraktivt för dem.
Citera
2008-10-01, 15:46
Medlem
Damortes avatar
Pudra jorden på med nåt som luktar starkt. Till exempel svartpeppar eller vitlökspulver.
Citera
2008-10-01, 16:29
Medlem
Jeckes avatar
Det finns "fy-spray" att köpa, som luktar väldigt illa för katter och hundar men som människor inte märker av.

Att spruta lite sådant där du inte vill att katten ska vara och gräva brukar fungera ganska bra.
Citera
2008-10-01, 17:15
Medlem
bessies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rauger
Känns inte så roligt att komma hem dag ut och dag in och se att det ligger jord överallt i hela lägenheten. Finns det något smart sätt att få katten att sluta med detta beteendet? Eller något lämpligt och diskret att lägga i krukorna så den inte kommer åt jorden??

katten har kanske tråkigt , har du tillräckligt med leksaker åt den. klösbräda och klätterträd eller annat kul ?får katten annat kul kanske den slutar gräva i jorden.
Citera
2008-10-02, 01:01
Medlem
orvarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Psyko Dad
Det gjorde mina illrar också. Vad man kan göra är att lägga stenar över jorden eller täcka med hönsnät.
Jag hade krukorna stående på skumma ställen också så att de inte skulle komma åt att gräva upp allt.
Illrar,ja! Fy fan,det var när jag skaffade mina 2 första som jag slutade ha krukväxter!

Nu har vi en Siames och en oriental och de är inte lika "på" själva jorden,men de åt upp varenda blom-jävel!! Så vi har fortfarande inte ett enda blomster!! (men 2 underbara katter!)
Citera
2008-10-02, 01:02
Medlem
raugers avatar
Tack för tipsen.
Spray som håller katter borta har jag testat och den håller inte min katt borta iaf

Klösträd och leksaker har den men den tycker om att gräva ändå. Ska testa med stenar eller ev. hönsnät..
Citera
2008-10-02, 08:08
Medlem
När trädgårdsägare har problem med katter som gräver i rabatter brukar de rekommenderas att lägga ut apelsinskal i rabatten. Jag vet inte om det fungerar, men det kan ju i alla fall vara värt att prova.
Citera
2008-10-02, 21:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rauger

Haft problem med att min katt bajsar i krukorna, så jag la tunna citronskivor på kanten av krukorna och katten riktigt ryggade tillbaka av doften (även fast de torkade). Nu har vi rejäla krukor med rejäla kanter, det kanske är svårare annars för jag vet inte hur nyttigt det är för växterna att lägga citron m m ovanpå jorden? Det är ju inte heller så vackert kanske med frukt på krukorna, men jag tycker det är värt det.

Skulle också rekommendera ett klösträd och att du odlar upp lite kattgräs den kan tugga på.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in