2008-10-01, 00:26
Medlem
mjamjas avatar
Jag skulle behöva lite förslag på vad jag ska laga för mat idag. Till mitt förfogande har jag köttfärs, som icke kan tinas om. Annars så har jag nästan allt som kan behövas, förutom lite mer exklusiva råvaror, vilket ja kan införskaffa. Gärna förslag som inte är för komplicerade, för jag bor hemma och är inte jättevan vid spisen. Jag tycker dock det är väldigt roligt att laga mat, och min familj är generellt matintresserade. Därför vill ändå ha någon form av utmaning!
Citera
2008-10-01, 01:24
Medlem
Gör en god köttfärsgryta kanske?

Hacka upp squash, gul lök och purjolök. Fräs dessa i en gryta och krydda med muskotnöt, vitpeppar och salt. Häll över ett paket passerad tomat och du har en bra grund.

Fräs köttfärsen och langa ner i grytgrunden tillsammans med lite svarta bönor. Låt det puttra ett tag och kasta i lite hackad paprika minuten innan du drar av det från plattan.

Servera med pasta eller ris.

Är kanske inte sådär jätteavancerat men jag gillar det ivf
Citera
2008-10-01, 09:59
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mjamja
Jag skulle behöva lite förslag på vad jag ska laga för mat idag. Till mitt förfogande har jag köttfärs, som icke kan tinas om. Annars så har jag nästan allt som kan behövas, förutom lite mer exklusiva råvaror, vilket ja kan införskaffa. Gärna förslag som inte är för komplicerade, för jag bor hemma och är inte jättevan vid spisen. Jag tycker dock det är väldigt roligt att laga mat, och min familj är generellt matintresserade. Därför vill ändå ha någon form av utmaning!
Vilken typ av färs handlar det om? Fläsk-, nöt- eller blandfärs?

~Paul~
Citera
2008-10-01, 10:23
Medlem
mjamjas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kilil
Gör en god köttfärsgryta kanske?

Hacka upp squash, gul lök och purjolök. Fräs dessa i en gryta och krydda med muskotnöt, vitpeppar och salt. Häll över ett paket passerad tomat och du har en bra grund.

Fräs köttfärsen och langa ner i grytgrunden tillsammans med lite svarta bönor. Låt det puttra ett tag och kasta i lite hackad paprika minuten innan du drar av det från plattan.

Servera med pasta eller ris.

Är kanske inte sådär jätteavancerat men jag gillar det ivf

Tack så mycket för förslaget! Det låter faktiskr riktigt gott!

dePaul: Det är helt vanlig blandfärs det rör sig om.
Citera
2008-10-01, 11:35
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mjamja
Tack så mycket för förslaget! Det låter faktiskr riktigt gott!

dePaul: Det är helt vanlig blandfärs det rör sig om.
OK, i så fall finns det inga gränser för vad du kan göra med färs. Jag fömodar att du har lök hemma .
  • Järpar/cevapcici/pannbiffar
  • Kåldolmar
  • Kålpudding
  • Tortelini och en mångfalld andra fyllda pastor/dumplings
  • Spagetti m köttfärssås (självklart )
  • Chili con Carne
  • Köttfärslimpa
  • Piroger
  • Soppor (t ex gulaschsoppa, vitkålssoppa och liknande)
  • Frikadeller (i soppor och tomatsås)

~Paul~
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in