2008-09-30, 22:49
Medlem
Har skaffat ett par snygga manchettknappar, och har nu ett par frågor om dess användning.

På skjortans manchett finns både vanliga knappar och hål till manchettknappar. Är det fel att låta de vanliga knapparna sitta kvar när man använder manchettknappar?

Är det fel att använda manchettknappar till jeans o kavaj?
Citera
2008-09-30, 22:51
Medlem
du tänker på fransk-/dubbelmanchett.

jag skulle då inte använda manchettknappar ihop med jeans, det ser... felplacerat ut..

jag skulle heller inte använda manchettknapparna i en skjorta som har knappar, det ser konstigt ut med knappar på skjortan du har manchettknappar i. avser du att använda manchettknappar, skaffa dig en skjorta avsedd för ändamålet, dvs med dubbelvikt manchett.

franska manchetter är välplacerat till kostym eller annan högtidsdräkt, men inte kavaj och jeans.
Senast redigerad av pumpted 2008-09-30 kl. 22:55.
Citera
2008-09-30, 23:09
Medlem
Tack för svar.

Är det helt fel att knipsa bort knapparna och använda manchettknappar i stället? Det är inte dubbelvikta manchetter.
Citera
2008-09-30, 23:39
Medlem
00010000s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av liankungen
Tack för svar.

Är det helt fel att knipsa bort knapparna och använda manchettknappar i stället? Det är inte dubbelvikta manchetter.
Ja, absolut.
Citera
2008-10-01, 00:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 00010000
Ja, absolut.

Avsikten med hålen är väl ändå att ha manchettknappar?
Citera
2008-10-01, 00:40
Medlem
tja.. man kan ju fråga sig varför hål för manchettknappar finns på en skjorta som inte har franska manchetter.
Citera
2008-10-01, 00:41
Medlem
-jOE!s avatar
Jag använder bara manschettknappar till skjortor med dubbelmanschett, annars skippar jag det.

Tvärtom till vad de skriver ovan så tycker jag att det funkar bra till jeans, har du dessutom en näsduk i kavajen (utan slips) så ser det ganska dressat ut, men ändå ledigt.
Citera
2008-10-01, 01:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pumpted
tja.. man kan ju fråga sig varför hål för manchettknappar finns på en skjorta som inte har franska manchetter.

Dekorativt (manchettknappar) syfte?
Citera
2008-10-01, 07:20
Medlem
BasilFawltys avatar
Det kan inte vara en sk "convertible" manschett? Dvs att den går att knäppa med knapp på vanligt vis, men att man även kan använda manschettknappar?
Citera
2008-10-01, 08:30
Medlem
jumpcuts avatar
Det här vill jag se bild på...
Citera
2008-10-01, 08:51
Medlem
Pörrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BasilFawlty
Det kan inte vara en sk "convertible" manschett? Dvs att den går att knäppa med knapp på vanligt vis, men att man även kan använda manschettknappar?

Jo, det är väl precis det som TS försöker åskådliggöra.

Men som andra har varit inne på. Manschettknappar kräfva dubbelmanschett, annars ser det bara töntigt ut. Däremot tycker jag att man visst kan ha dem till jeans, men att du isf inte kör med de mest strikta utan några mer informella.
Citera
2008-10-01, 08:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BasilFawlty

Jo, det är det.
Men enighet tycks råda att det är töntigt att använda manchettknappar till sådana.......
Senast redigerad av liankungen 2008-10-01 kl. 08:55.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in