• 1
  • 2
2008-10-01, 21:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av acura
X.org är en grafikserver och hanterar inte fönster.

Det är just X servern som hanterar alla fönster. Klient-programmen (Window Managers) ber X-servern att skapa och hantera de resurserna som behövs.
Har själv skrivit en egen X-server så jag vet lite om hur det funkar.
Citera
2008-10-01, 22:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gullgubben
Nja, Linux är en kärna, inget operativsystem, och ser definitivt inte ut så per default. Möjligtvis om du ger den lite krimskrams och ett skal, Bash från GNU-projektet exempelvis.

Ja, jag retas bara med dig.

Hehe, jag försökte mest förklara enkelt hur det funkar. Samma sak om med X... Problemet är besservissers som alltid måste påpeka något för att hävda sig.
Har inget emot en diskussion om rätt eller fel, har bara svårt när folk skriver en one-liner utan fakta eller förklaring och sen nån som bara flagrant kallar folk för lögnare :P

ps. Det där med att jag ger upp tråden kommer aldrig att hålla så det kan vi scratcha :P ds.
Citera
2008-10-01, 22:45
Medlem
Zibris avatar
Citat:
Ursprungligen postat av _sajko
Hehe, jag försökte mest förklara enkelt hur det funkar. Samma sak om med X... Problemet är besservissers som alltid måste påpeka något för att hävda sig.
Har inget emot en diskussion om rätt eller fel, har bara svårt när folk skriver en one-liner utan fakta eller förklaring och sen nån som bara flagrant kallar folk för lögnare :P

ps. Det där med att jag ger upp tråden kommer aldrig att hålla så det kan vi scratcha :P ds.
Nej, jag kallade dig inte för lögnare. Jag sa att det var en dum idé att ljuga för folk (vilket iofs var dumt ordval; menade nog att säga förvränga) rent generellt, oavsett kunskapsnivå. Uh, tänk lossless komprimering - låt inte abstraktionen sabba data.
Citera
2008-10-02, 21:42
Medlem
PhantomBlots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av _sajko
Hehe, jag försökte mest förklara enkelt hur det funkar.

Jo, men det blev lite fel. Linux "ser inte ut" på något speciellt sätt. Lägger man på skalet BASH så kan Linux se ut t.ex som på bilden, men det kan en massa andra operativsystem också. Lägger man på ett annat skal så ser det lite annorlunda ut och har man ett grafiskt användargränssnitt så ser det ännu mer annorlunda ut.
Citera
2008-10-03, 02:34
Medlem
Twofishs avatar
Kan det handla om t.ex. Express Gate?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto