2008-09-30, 19:35
Medlem
obehörigs avatar
dom håller på att göra nya uteplatser utanför min lägenhet och det ligger massa rullar med gräs som dom håller på att anlägga.
blev lite sugen på att sno några och rulla ut på balkongen. vad tror ni om det?, om jag häller ut jord och lägger på gräset så kanske det överlever?
det är en ganska liten balkong men väl inramad så det skulle inte rinna ner jord till grannarna eller så, risken är väll att det blir gegga av alltihopa när man går på det, men om jag lägger några plattor att gå på så borde det väll gå?
vore så jävla häftigt att gå ut på min egna lilla gräsmatta till sommaren...
Citera
2008-09-30, 19:44
Moderator
Tystnads avatar
Och när du vattnar din "gräsmatta" du tror inte det kommer att rinna ner till grannen ?

Tror att betonggolvet kommer att få allvarliga skador på sikt i och med att du måste vattna gräsmattan och detta gör att fukten tränger in i betongen.

Risken finns ju att det blir frostsprängning i golvet till vintern.

Sedan tror jag det blir svårt med en gräsklippare på en liten balkong.
Citera
2008-09-30, 20:17
Medlem
Okrypterads avatar
Låter inte som den smartaste idén.

Varför inte ordna block med gräs i låga planteringslådor istället? Går nog, med lite planering och arbete, att få det att bli riktigt bra.
Citera
2008-09-30, 20:55
Avslutad
Kör med "fuskgräs" eller vad det kallas. Polaren köpte sådant till sin balkong och det funkar rätt ok ändå.
Citera
2008-09-30, 21:17
Medlem
buffalos avatar
Det är inte att rekommendera. Du kommer få förklara dig när balkongen störtat i backen efter några år av fuktskador.
Citera
2008-09-30, 22:31
Medlem
Anteuss avatar
Borde det inte gå med någons sorts matta så fukten inte kommer i kontakt med betongen.
Citera
2008-09-30, 23:58
Medlem
buffalos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Anteus
Borde det inte gå med någons sorts matta så fukten inte kommer i kontakt med betongen.
Det går säkert att lösa, men risen är att gräsmattan ruttnar när det står för mycket vatten i den. Det är ju lätt hänt att det blir för mycket.
Citera
2008-10-01, 22:30
Medlem
nazipoliss avatar
plastgräsmatta är nog svaret!
Citera
2008-10-02, 02:53
Medlem
Maizers avatar
Vilket påhitt
Citera
2008-10-02, 19:30
Medlem
jollos avatar
Plastgräsmattor måste också skötas om eller bytas ut då och då. Jag hade en plastgräsmatta av vanlig typ med centimeterhögt "gräs". Den hade jag ute året runt och till slut började det växa mossa i den. Det såg i och för sig genuint ut men var kanske inte så fräscht.

Nu har jag gröna Bergo-plattor (plastplattor ca 30x30 cm) på hela balkongen och de är jättebra: Ser snyggt ut, behöver inte skötas om mer än att tvätta av dem någon gång om året, torkar snabbt när det regnar, samlar inte vatten undertill, mycket skönare att gå på jämfört med betongen osv. Kan verkligen rekommenderas. Det finns billigare kopior av Bergo som nog är väl så bra också.

jollo
Citera
2008-10-02, 20:16
Medlem
Baalzamons avatar
Dessutom är det inte tillräckligt mycket solljus för att det skall bli bra gräsmatta på en balkong
Citera
2008-10-02, 21:04
Medlem
smokeymcpots avatar
jag har också vart inne på gräsmatta på balkongen. hittade en sida här som fixar plastgräs. http://www.greenathome.se/konstgras/balkong/
har inglasad balkon så det kan va ganska schyyyst.. frågan e ju bara hur skönt e det att gå på plastgräs? undrar om dom har ett litet ex. på 50x50cm som dom kan skicka ut så jag kan provstå eller nåt
Senast redigerad av smokeymcpot 2008-10-02 kl. 21:06.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in