2008-10-01, 10:48
Medlem
timpakays avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Wawawa
Hahaha... Ja det verkar vara konstig tajming att bli sugen på börsmäklare i dessa dagar. När TS är klar så kommer det ju vara en helt annan situation såklart.. Men nog skulle man bli lite avskräckt av att se hur kaosartat det är nu?

Det är nu man kan blanka till sig miljoner.
Citera
2008-10-01, 12:56
Medlem
Frangsters avatar
En nära vän till mig jobbar idag som börsmäklare. Hans "karriär" är vad jag förstår unik, iom hans ålder. Men det indikerar på att det går att bli aktiemäklare utan någon högre akademiskutbildning.

Personen ifråga har alltid haft ett genuint intresse för börsen, aktier och allt därtill. Efter studenten fick han via kontakter jobb som assistent på en aktimäklarfirma i Stockholm. Arbetsuppgifterna bestod bl.a. av att författa morgonbrev till kunder, och liknande. Efter att ha skött sitt arbete bra, slickat en hel del röv på ett proffsigt sätt, fick han efter ett år möjligheten att ta "aktiemäklar-licens" på företagets bekostnad. Det tog två prövningar innan han satte det. Idag arbetar han hur som helst som aktiemäklare på samma firma, och är i skrivandesstund 21. Kan tillägga att han tjänar ganska saftigt med pengar, iförhållande till den genomsnittliga 20-åringen.

För att bli aktiemäklare vid låg ålder, utan högre utbildning, tror jag att det krävs följande:

- Kontakter
- Mognad
- Intellekt
- Ett STORT intresse för området
- Ett jävla anamma

Det är således inte omöjligt...
Senast redigerad av Frangster 2008-10-01 kl. 12:59.
Citera
2008-10-01, 14:46
Medlem
Det där var riktigt bra info Frangster tack för det. Gärna fler historier om hur någon ni känner/ni gick till väga för att bli aktiemäklare.
Citera
2008-10-01, 14:54
Medlem
Wawawas avatar
Ja man kan känna pengar när det är tumult på börsen- men inte utan att ta en stor risk. Så när landet ligger som det gör finns det kanske inte så många som vill satsa en person som är helt ny i branchen?
Det finns större möjlighet att tjäna pengar, men det är MYCKET högre konkurrens om medel att investera. Inte drömläget för att satsa på börsmäkleri kan jag tycka. Men det är bara en lekmans(kvinnas) åsikt.

Lycka till!
Citera
2008-10-01, 16:10
Medlem
Kan lägga att till att det är trading jag vill jobba med, är det något annat än börsmäklare?
Citera
2008-10-01, 16:58
Medlem
En nära vän till mig jobbar idag som börsmäklare. Hans "karriär" är vad jag förstår unik, iom hans ålder. Men det indikerar på att det går att bli aktiemäklare utan någon högre akademiskutbildning.

Personen ifråga har alltid haft ett genuint intresse för börsen, aktier och allt därtill. Efter studenten fick han via kontakter jobb som assistent på en aktimäklarfirma i Stockholm. Arbetsuppgifterna bestod bl.a. av att författa morgonbrev till kunder, och liknande. Efter att ha skött sitt arbete bra, slickat en hel del röv på ett proffsigt sätt, fick han efter ett år möjligheten att ta "aktiemäklar-licens" på företagets bekostnad. Det tog två prövningar innan han satte det. Idag arbetar han hur som helst som aktiemäklare på samma firma, och är i skrivandesstund 21. Kan tillägga att han tjänar ganska saftigt med pengar, iförhållande till den genomsnittliga 20-åringen.

För att bli aktiemäklare vid låg ålder, utan högre utbildning, tror jag att det krävs följande:

- Kontakter
- Mognad
- Intellekt
- Ett STORT intresse för området
- Ett jävla anamma

oxymoron?
Citera
2008-10-19, 15:07
Medlem
LiKaShings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av freso123
Kan lägga att till att det är trading jag vill jobba med, är det något annat än börsmäklare?

Det kan man säga. Börsmäklare är ett konstigt ord egentligen. Kanske är dags att redogöra för hur ett aktiemäkleri ser ut. Själv jobbar jag inte på ett sådant, så någon får gärna rätta mig om jag har fel nånstans.

Ett större mäkleri kan t ex delas in i fyra delar.

1) Analys, de producerar analyser som mäkleriet säljer

2) Sales, de har en kundlista som de uppdaterar kring vad som händer och kommunicerar trade-idéer mm

3) Sales Traders, de tradar inte själva direkt på marknaden, utan ger ordrar till traders om de ska handlas i marknaden. Sales Traders har en kund lista och kan matcha ihop köpare och säljare i stora affärer. Dessa är antagligen de som avses med ordet "mäklare". T ex, "En stor position i Scania mäklades under onsdagsmorgonen.", betyder att en sales-trader hittat en köpare för en säljorder han har jobbat på (eller tvärtom).

4) Traders, de pratar normalt inte med kunden, utan får ordrar från Sales Traders och håller koll på mäkleriets risker. De köper och säljer, för kunder och för mäkleriets räkning.

Typiska kunder är fondförvaltare, t ex Robur.
Citera
2008-10-19, 17:48
Medlem
Någon med lite löneuppgifter om traders?
Citera
2008-10-19, 17:54
Medlem
LiKaShings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JAE
Någon med lite löneuppgifter om traders?
Sverige, skulle tippa på att de som sämst har SEK 30k i fast lön. Som mest SEK 70k fast lön. Rörlig lön, bonus, är nog mellan SEK 200k-10m per år.
Citera
2008-10-19, 21:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LiKaShing
Sverige, skulle tippa på att de som sämst har SEK 30k i fast lön. Som mest SEK 70k fast lön. Rörlig lön, bonus, är nog mellan SEK 200k-10m per år.

Trevligt Låter som löner man kan stå ut med...
Citera
2008-10-20, 01:30
Medlem
Varför inte bara jobba som säljare på ett stort och känt företag? Mycket lättare at få jobb och man tjänar lika bra.
Citera
2008-10-21, 05:23
Medlem
Min uppfattning rent generellt om alla intriktningar utav Värdepappershandlare är att det är rätt så hård konkurrens om jobben, rättare sagt extremt svårt. Sen finns det ju självklart alltid några få undantag, men rent generellt.
Är jag helt fel ute?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in