Citat:
Ursprungligen postat av freso123
Kan lägga att till att det är trading jag vill jobba med, är det något annat än börsmäklare?
Det kan man säga. Börsmäklare är ett konstigt ord egentligen. Kanske är dags att redogöra för hur ett aktiemäkleri ser ut. Själv jobbar jag inte på ett sådant, så någon får gärna rätta mig om jag har fel nånstans.
Ett större mäkleri kan t ex delas in i fyra delar.
1) Analys, de producerar analyser som mäkleriet säljer
2) Sales, de har en kundlista som de uppdaterar kring vad som händer och kommunicerar trade-idéer mm
3) Sales Traders, de tradar inte själva direkt på marknaden, utan ger ordrar till traders om de ska handlas i marknaden. Sales Traders har en kund lista och kan matcha ihop köpare och säljare i stora affärer. Dessa är antagligen de som avses med ordet "mäklare". T ex, "En stor position i Scania mäklades under onsdagsmorgonen.", betyder att en sales-trader hittat en köpare för en säljorder han har jobbat på (eller tvärtom).
4) Traders, de pratar normalt inte med kunden, utan får ordrar från Sales Traders och håller koll på mäkleriets risker. De köper och säljer, för kunder och för mäkleriets räkning.
Typiska kunder är fondförvaltare, t ex Robur.