Flashback bygger pepparkakshus!
2008-09-30, 17:08
Medlem
Fernandoos avatar
Tja!

Jag har ett litet problem. Igår när jag satt med datorn i knät (laptop) blev skärmen helt grön. Aja, jag startar om den tänkte jag. Icke sa nicke, skärmen blev svart efter att ha varit inloggad någon minut. Jaja, jag startar om den 1 sista gång, sen går jag in i felsäkert läge o kollar vafan som är fel. Sagt o gjort, skärmen blev helt svart igen, jag går in i felsäkert läge och gör en felsökning.

Startar upp datorn igen, funkar några minuter för att sen gå över till en svart jävla skärm igen.

Jag har nu dammsugit den så mycke som det går, eftersom det är en laptop, och har funkat i några minuter nu. Jag ska prova att köra något krävande program nu men jag antar att det inte kommer funka. Vad fan är det som händer? Är det grafikkortet eller vad är det?

Jag ska gå och lämna in den, men tycker inte det är någon ide om det är något man kan fixa hemma.
Citera
2008-09-30, 18:38
Medlem
Det är nog grafikkortet som har gått sönder. Mitt gick åt skogen i helgen, hade ungefär samma problem som du beskriver.
Gröna prickar, fyrkanter osv. Fungerade några timmar efter jag installerade om drivarna till kortet.
Men till sist gav det upp helt och ville inte fungera ens i windows och startade bara om.
Så innan du ger upp kan du ju prova att installera om drivrutinerna, se till att dom är HELT borta från datorn innan du installerar dem igen.

Fick mitt nya grafikkort idag, får hoppas det håller lite längre än förra.
Citera
2008-10-01, 09:34
Medlem
Funkade det helt i felsäkert läge?

Isf kan det vara drivarna som inte lirar.
Citera
2008-10-01, 10:51
Medlem
Det är rätt uppenbart att din dator blev överhettad av att du haft den i knät. Jag tror inte det är nåt fel på den. Sålänge du låter den stå på plant underlag så ska det nog inte vara några problem. Funkar fläkten?
Citera
2008-10-01, 13:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zoddic
Det är rätt uppenbart att din dator blev överhettad av att du haft den i knät. Jag tror inte det är nåt fel på den. Sålänge du låter den stå på plant underlag så ska det nog inte vara några problem. Funkar fläkten?

Värmefel är det garanterat, men eftersom TS säger att han får gröna pixlar osv så har det antagligen gått sönder, har haft oturen och fått det problemet med åtminstone 2 av mina grafikkort. Och vanligtvis uppstår inte dessa gröna rutor (kan även vara andra roliga färger) om inte kretsarna på kortet har blivit skadade på något sätt.

Och eftersom det är en laptop vi talar om så tror jag tyvärr att risken är ganska stor då det är rätt vanligt med värmeproblem på just laptop's.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in