Flashback bygger pepparkakshus!
2008-09-29, 19:00
Medlem
ozones avatar
Idag stod jag på balkongen min och tog mig en nypa frisk luft då en vaktbolag dök upp på parkeringen.
Bilen stod där i cirka 10 minuter innan en kvinna klev ur, fotade reg.skylt bak, höger sida, framifrån och sen framifrån då hon lappat, sedan avslutar hon med höger sida och slutligen ett foto på håll så man kan idetifiera vart bilen står.

Sen åker kvinnan.

Lite fakta om mitt område, det finns en gata som går förbi där det är tillåtet att parkera, sedan ett parkeringsgarage under marken och sedan en gästparkering på gården. Står vi som är boende där så blir det böter direkt. Vaktbolaget åker för jämnan runt här och vaktar/lappar.

Förr var det Car Park Ab som lappade bilar men dom har i sin tur nu anlitat ett lokalt vaktbolag för detta, varför? bara för att dom har dåligt rykte?

Varför ska dom fota bilar? parkeringsvaktens ord vinner ju alltid i rätten oavsätt om lappningen var fel eller ej, rätten tror på vakten.!

Edit: det var inte min bil som blev lappad, utan grannens.
Citera
2008-09-29, 19:06
Medlem
stilltons avatar
att dom fotar är nog för att dom ska slippa så många rättegångar. de flesta ger nog upp, och betalar, när de inser att det finns fotobevis.
Citera
2008-09-29, 20:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ozone
Idag stod jag på balkongen min och tog mig en nypa frisk luft då en vaktbolag dök upp på parkeringen.
Bilen stod där i cirka 10 minuter innan en kvinna klev ur, fotade reg.skylt bak, höger sida, framifrån och sen framifrån då hon lappat, sedan avslutar hon med höger sida och slutligen ett foto på håll så man kan idetifiera vart bilen står.

Sen åker kvinnan.

Lite fakta om mitt område, det finns en gata som går förbi där det är tillåtet att parkera, sedan ett parkeringsgarage under marken och sedan en gästparkering på gården. Står vi som är boende där så blir det böter direkt. Vaktbolaget åker för jämnan runt här och vaktar/lappar.

Förr var det Car Park Ab som lappade bilar men dom har i sin tur nu anlitat ett lokalt vaktbolag för detta, varför? bara för att dom har dåligt rykte?

Varför ska dom fota bilar? parkeringsvaktens ord vinner ju alltid i rätten oavsätt om lappningen var fel eller ej, rätten tror på vakten.!

Edit: det var inte min bil som blev lappad, utan grannens.

E du säker på att det va ett annat vaktbolag då? För Carpark har nyligen bytt namn till Q-Park med ny logga och allt vad det innebär
Citera
2008-09-30, 10:45
Medlem
ozones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BqNk
E du säker på att det va ett annat vaktbolag då? För Carpark har nyligen bytt namn till Q-Park med ny logga och allt vad det innebär

Nej, det är detta vaktbolag http://www.jm-vakt.se/
Citera
2008-09-30, 11:05
Medlem
pellepoliss avatar
Citat:

Det är så att för privat parkeringsövervaknig är det vaktbolaget som måste dra det till tingsrätten (Stämming) om man inte betalar. Det kostar x antal kronor att stämma någon, och en hel del arbetstid för de som jobbar med ärendet.
Kan man istället visa bilägaren att hans/hennes bil stod felparkerad, så man slipper dra det till rättegång, finns det en del att tjäna på det, både i tid och pengar.

Dessutom är det långt ifrån alltid som p-vakten vinner vid rättegång. Jag har själv sluppit betala kontrollavgift vid två tillfällen, eftersom det avrit felskyltat där jag stått.
Citera
2008-09-30, 11:19
Bannlyst
fotografering behöver inte göras av lapplisor, men idag så gör man det oftare och oftare eftersom det då syns som bevis att lappen som man har i bilen INTE är tydligt framme som den enligt lag ska vara. lagen säger tydligt på instrumentbrädan, så varför hon fotar runt hela bilen är ett mysterium för mig. däremot så är det ok att fota både fram och bak.
Citera
2008-09-30, 11:21
Bannlyst
just ja, anledningen till varför bolaget tar in ett annat bolag kan vara för att det blir billigare för dom att ha någon annan att göra det. väktarbolag säljer sina tjänster, och får man ett anbud som man tjänar pengar på själva, dvs att det kostar mindre än ens egna omkostnader så är det taget, direkt.
Citera
2008-09-30, 13:53
Medlem
ozones avatar
Vad tjänar vaktbolaget på kontrollavgiften då? Jag tror att det är 600 kr för felparkering, men hur mycket går till vaktbolaget?

Om dessa har en stad som distrikt så borde dom hitta minst 3-4 bilar att lappa på en dag, isf tjänar dom bra på det. Böterna täcker vaktens lön och sociala avgifter. Sen får dom antagligen en summa av fastighetsbolaget/markägaren för att bevaka?
Citera
2008-09-30, 15:52
Bannlyst
Citat:
Vad tjänar vaktbolaget på kontrollavgiften då? Jag tror att det är 600 kr för felparkering, men hur mycket går till vaktbolaget?

Om dessa har en stad som distrikt så borde dom hitta minst 3-4 bilar att lappa på en dag, isf tjänar dom bra på det. Böterna täcker vaktens lön och sociala avgifter. Sen får dom antagligen en summa av fastighetsbolaget/markägaren för att bevaka?

jag är inte insatt i hur deras kontrakt ser ut, men jag kan tro att vissa jobbar på ren provisionsbasis och andra bara för arbetet i sig. i storbrittanien som jag ofta pekar på så fungerar det i regel att det är provision rakt igenom, och ju fler bilar som blir botade eller tom får en krycka i hjulet, desto mer pengar drar företaget in.

har vi en väktare här någonstans så vet han eller hon säkerligen hur dom arbetar. när jag var på en väktarintervju så lät det som att dom bara fick pengar för övervakningen i sig och det bolag som gav bästa pris (läs lägsta) fick arbetet. å andra sidan så känns det som att dom samtidigt måste prestera något för att få något också, och i sådana fall så är en liten slant per bot något som hade varit en ypperlig ide för att pigga till väktarna lite granna.
Citera
2009-02-06, 15:37
Medlem
schabo-labos avatar
Lånar tråden lite...

Hej nån som vet vad de har för rutiner för att kontrollera 4-timmarsparkeringar. Vet att de kan markera ventilposition, men i vissa om råden här i Göteborg verkar de kontrollera vissa parkeringar lite hur som helst, är nyfiken på om nattlisorna har nån specifik skiftindelning. Om man exempelvis parkerar vid 04 kanske man kan vara säker på att det skiftet inte kollar 4-timmars eftersom de går av 07..

Nån som har koll på Addicis rutiner och arbetsmetoder när det gäller p-platser är alltså frågan.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in