Citat:
Ursprungligen postat av Basho
Saker man bör ta hänsyn till är bl.a. hur avancerad undervisningen är. Handlar det om att lära ut eller mer om en slags läxhjälp?
Vilken nivå är det på? Mellan- eller högstadiet eller rentav gymnasienivå? Vuxna?
Vilket språk handlar det om? Ju ovanligare språk, desto svårare att hitta kompetens på annat håll kanske.
Vad har din kompis för kompetens eller utbildning. Ett högt pris måste kunna motiveras av en kunnig lärare.
Slutligen, vad är det för klientel som ska undervisas? Är det rikemansbarn är föräldrarna säkert villiga att betala extra ifall de har tilltro till läraren.
Prissättningen kan utgå från vad som är rimligt att tjäna som lärare (utifrån arbetsbelastning och kompetensnivå) eller vad som är rimligt för denna tjänst utifrån elevernas perspektiv. Ju större grupp desto mindre blir lärarengagemanget per individ.
Något att tänka på.
Ja det var en del att tänka på.
Vill inte skriva villket språk osv här men ger ett exempel.
Det finns en del svenska killar som är ihop med tex thailänskor. Då är tanken att ett gäng killar som vill lära sig språket skall gå denna kursen. Tanken är att man skall lära sig lite grundligt i tal. Det är kurs 1 som skall vara enkel typ turist thailänska. min kompis är från det landet och har studerat i sverige för att bli lärare här med i ett annat språk.
tanken är att hitta en rimlig nivå så där kommer lite folk, altså inte för dyrt.
Så själva biten med att det är ett special språk eller att hon är utbildad hoppar vi över. Ser det mer som en utmaning och kanske en början på något större. Har hunnit kolla lite på det hela, komunen betalar ca 500kr för 2 timmar hemspråksundervisning. Vet inte om man kan gämföra detta med det tänkta kaset.
Ja jag hoppas du e med på mina tankar osv.
Sätter man ribban för högt så nappar inte folket.