Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
  • 1
  • 2
2008-09-28, 02:52
Bannlyst
Nu ska vi prata salami. Vilken är bäst som tilltugg eller på mackan?

Jag älskar Dansk Salami, som man köper på ICA, eller Pepparsalami som tilltugg till öl. Finns en liten förpackning på ICA jag brukar köpa som jag äter upp under några timmar, sen luktar jag gris ur munnen efter några skivor.

Vem gillar/älskar inte salami? Jag/Vi vill ha tips på god salami som finns i Sverige. Just nu har jag vitlökssalami som ligger i kylen som väntar på mig, är såå sugen på den och min mage också.

Har ni några tips på någon bra salami som går ner i magen och som även funkar som tilltugg?
Citera
2008-09-28, 03:50
Medlem
ellroys avatar
Den bästa vitlökssalamin är väl Oxbottensalami.
Citera
2008-09-28, 03:53
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av ellroy
Den bästa vitlökssalamin är väl Oxbottensalami.

Aldrig testat den. Vart kan man handla den? Jag är själv störtförälskad i pepparsalami och även en fantast av denna.
Citera
2008-09-28, 04:08
Medlem
Bar57s avatar
Salami är väldigt trevligt så länge det inte är något skräp (läs: eldorado, egna coop osv) utan det ska vara mer eller mindre delikatess salami som håller hög kvalité, inget low budget det är bara skräp :yes

En riktigt bra salami ackompanjerat med cashewnötter och en ale är oslagbart
Citera
2008-09-28, 04:11
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Bar57
Salami är väldigt trevligt så länge det inte är något skräp (läs: eldorado, egna coop osv) utan det ska vara mer eller mindre delikatess salami som håller hög kvalité, inget low budget det är bara skräp :yes

En riktigt bra salami ackompanjerat med cashewnötter och en ale är oslagbart

Jag knaprade precis i mig min egen Vitlökssalami som jag inhandlat på ICA MAXI min stad. Inge höjdare, har smakat på bättre men det funkar.

Annars brukar jag köra öl eller ett knäckebröd med pepparsalami på.
Citera
2008-09-28, 08:28
Medlem
galne-golems avatar
Parmensan ost salami är rätt gott.
Citera
2008-09-28, 09:10
Medlem
Octavianuss avatar
är en del i frankrike, och där finns det goda salamis vill jag lova. De va ngn marknad runt plattan i sthlm för några veckor sedan. Där fanns det ngn fransos som sålde massa härliga sådana körvar. Köpte inga, bilket jag bitter ångrar.
Citera
2008-09-28, 11:23
Medlem
Cantorass avatar
Salami är en av de korvar som är enklast att göra själv:
- behöver ingen rök
- man kan anpassa smaksättning/kryddning till det man själv gillar
- det blir väldigt billigt
Det svåraste är att få dit det vita möglet på utsidan av skinnen - men det blir bra även om korven inte möglar.

Nu börjar vädret att tillåta salamitillverkning (för varmt på sommarn) igen - testa och rapportera erfarenheterna!
Citera
2008-09-28, 12:46
Medlem
Octavianuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cantoras
Salami är en av de korvar som är enklast att göra själv:
- behöver ingen rök
- man kan anpassa smaksättning/kryddning till det man själv gillar
- det blir väldigt billigt
Det svåraste är att få dit det vita möglet på utsidan av skinnen - men det blir bra även om korven inte möglar.

Nu börjar vädret att tillåta salamitillverkning (för varmt på sommarn) igen - testa och rapportera erfarenheterna!
Vad hur gör man detta? Berätta, mkt intressant. Har inte ens tänkt på att man kan göra det själv.
Citera
2008-09-28, 14:14
Medlem
Cantorass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Octavianus
Vad hur gör man detta? Berätta, mkt intressant. Har inte ens tänkt på att man kan göra det själv.

Ett korvhorn (finns som tillbehör till köksmaskiner och köttkvarnar) är nästan nödvändigt, men det går att använda spritspåse också - inget jag rekomenderar dock.

Här kommer ett recept - det finns dock mängder av varianter och åsikter om hur man gör salami och jag påstår inte att det är det enda rätta:

5 m krokfjälster Min tumregel är att 1 kg kött ger 1 m korv - vet egenligen inte hur bra det stämmer - krokfjälster ger salami av fransk typ - smala

3,75 kg Fläskkarre
1,25 kg späck
3 dl rödvin
1 msk nejlikor
2 vitlökar
50 g hel svartpeppar
100 g paprikapulver
50 g fänkålsfrön
50 g vitlökspulver
80 g salt
2 g salpeter

Skala vitlöken. Koka upp rödvinet med vitlöksklyftor och nejlikor. Tag av från värmen och låt kallna - gärna över natten. Sila bort vitlök och nejlikor. Krossa svartpeppar och fänkål i mortel. Mal köttet med grövsta skivan, helst 8 mm, men 6 mm är ok. Mal späcket med 6 mm. Rör ihop kött, späck och vin med kryddorna och salt + salpter. Blanda väl.
Fyll korvkornet med smet ända fram till spetsen. Trä på fjälstret på korvhornet och knyt åt - försök att undvika att få luftbubblor. Fyll fjälstret - gör inte korvarna längre än 50 cm. Väg gärna de färdiga korvarna.

Torkning 1: Torka korven i hög luftfuktighet och relativt varmt (28-30) - Jag brukar lägga dem på ugnsgaller och ställa in dem i ugnen ovanför en långpanna med varmvatten - 24 timmar totalt
Torkning 2: Torka korven i hög luftfuktighet och rumstemperatur - badrummet? 48 h
Torkning 3: Torka korven svalt (8-12) - jag hänger dem i mitt vindsförråd - klara efter ~3 veckor - den färdiga korven ska ha tappat 30-40% i vikt

Det är viktigt att torka i hög fuktighet i början - annars kan det gå för fort
Citera
2008-09-28, 14:42
Medlem
Octavianuss avatar
oj, spännande, det måste man nästan prova på alltså.
torkningen där, ska man välja en metod, eller kör man först metod 1, sen 2 sen 3?
Citera
2008-09-28, 15:22
Medlem
snakkes avatar
Golfetta-salamin måste jag få tipsa om. En lite mildare salami i stora skivor. Tror inte den finns färdigförpackad utan måste nog köpas över disk.

Ungersk pick-salami är också riktigt god. Alla Onsalas Lindö-salami är också goda. Som t.ex peppar, chili och vitlök.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in