Citat:
Ursprungligen postat av
Azdz
Svarade Västerås på vilken stad som inte har ett stift

Citat:
Ursprungligen postat av
Dr King
Riktigt kass son på att googla också. Å andra sidan är den där typen av ”vad är inte” frågor svårare att googla än frågor som är ställda rakt på så han använde ju fel livlina där.
Citat:
Ursprungligen postat av
jenlov
Och jag brukar inte vara den som klagar på livlinor, och hur de gör när de googlar, väl medveten om att deras förutsättningar är helt andra än vi som ser frågan framför skärmen en lång tid. Men denna gång var det faktiskt konstigt.
Citat:
Ursprungligen postat av
Ganonito
Googlar man "Sveriges 13 stift" så får man upp en lista direkt. Det är ju inte överväldigande många så att räkna upp dem på 30 sek borde ha gått.
Citat:
Ursprungligen postat av
torkskap1
Tyckte sonen i telefon sa att både Falun och Karlstad hade stift? Det var därför han körde på Västerås.
Citat:
Ursprungligen postat av
jenlov
Som sagt, i de allra flesta fall håller jag inte med flashback-användare som kritiserar livlinor, men i detta fall är det faktiskt obegripligt vad sonen höll på med.
Jag har
absolut inga belägg, utan endast spekulationer, men kan det vara så att livlinan frågade en språkmodell?
Frågan från S42E17 för referens:
Citat:
Vad av följande är inte ett av Sveriges tretton stift?
A: Falun
B: Strängnäs
C: Västerås
D: Karlstad
Så här gick samtalet med livlinan:
– Är Karlstad eller Falun ett stift i Sverige?
(6 sekunders tystnad)
– Karlstad är ett stift i Sverige.
– Inte Falun?
– Ska se
(ohörbart) … Båda är stift, 'Karlstad stift … bildat 1904'.
(ohörbart)
– Är Västerås ett stift? Är Västerås ett stift?
– Eh … står
inte.
Det är inte glasklart vad livlinan menar angående Västerås. Jag tror att han menar "Det framgår inte om Västerås är ett stift", men det
går – särskild tillsammans med övrig information och i en stressad situation – att uppfatta det som "Det framgår att Västerås
inte är ett stift".
Jag provade att ställa följande frågor till ChatGPT 5.2:
🔗 "Är Karlstad eller Falun ett stift?"
🔗 "Är Karlstad eller Falun ett stift i Sverige?"
ChatGPT hallucinerade förvisso inte fram just 1904 som året för Karlstad stifts bildande
när jag frågade, men jag hittar ingen uppgift i
Wikipedia-artikeln (eller
dess nyliga redigeringshistorik) som stämmer överens med livlinans referat, så det bör inte ha varit den han läste ur. I övrigt stämmer båda ChatGPT-svaren tillräckligt väl överens med samtalet mellan deltagaren och livlinan för att det för mig ska framstå som tänkbart att informationen
kan ha kommit från en språkmodell (inte nödvändigtvis just ChatGPT).
Men jag har som sagt inga belägg för att det faktiskt var så, utan spekulerar enbart. Det vore extremt intressant att få veta vad som verkligen hände!
I vilket fall som helst räcker ovanstående svar från ChatGPT gott och väl för att jag ska anse en av mina trogna käpphästar obestridligen bevisad:
språkmodeller är i grunden ordbajsarmaskiner, inte orakel, och ska absolut inte användas för detta syfte.
Citat:
Ursprungligen postat av
Ganonito
Googlar man "Sveriges 13 stift" så får man upp en lista direkt.
Notera att frågan som ställdes till livlinan var: "Är Karlstad eller Falun ett stift i Sverige?" Det finns i praktiken ingen livlina som då googlar "Sveriges 13 stift".
Jag brukar roa mig med att låtsas vara livlinan hemma i TV-soffan, och då verkar det ofta lätt att googla fram svaret. Men då ska man ha i åtanke att livlinan inte har haft tid att bekanta sig med frågan och alternativen och inte har dem framför sig i text, vilket gör deras uppgift
avsevärt svårare än en rollspelande TV-tittares.