2026-02-28, 19:43
Moderator
Dr Kings avatar
Den koleriska kärringen övervägde alltså att svara Elizabeth I (som levde på 1500-talet) på vem som namngav Queensland men uteslöt Maria Stuart (som var samtida) för att hon levde för tidigt.

Hon (och sonen) skall dock ha pluspoäng för att de inte strulade till googlingen.

Hon blandar verkligen och ger. Missar totalt på triviala frågor men svarar sedan ibland snabbt på lite svårare frågor.
Citera
2026-02-28, 19:51
Medlem
Nu har hon fått upp ångan minsann .

Både ambrosia och livmoder utan att blinka
Citera
2026-02-28, 19:59
Medlem
Hade en svensk haft flest Oscarsnomineringar så hade man ju hört det förmodligen. Således kan det inte vara Ingrid Bergman.
Citera
2026-02-28, 20:13
Medlem
225 papp. Bra jobbat. Nu blir det en fet resa för paret och en gitarr till maken.
Citera
2026-02-28, 22:03
Medlem
Allings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Azdz
Svarade Västerås på vilken stad som inte har ett stift

Citat:
Ursprungligen postat av Dr King
Riktigt kass son på att googla också. Å andra sidan är den där typen av ”vad är inte” frågor svårare att googla än frågor som är ställda rakt på så han använde ju fel livlina där.

Citat:
Ursprungligen postat av jenlov
Och jag brukar inte vara den som klagar på livlinor, och hur de gör när de googlar, väl medveten om att deras förutsättningar är helt andra än vi som ser frågan framför skärmen en lång tid. Men denna gång var det faktiskt konstigt.

Citat:
Ursprungligen postat av Ganonito
Googlar man "Sveriges 13 stift" så får man upp en lista direkt. Det är ju inte överväldigande många så att räkna upp dem på 30 sek borde ha gått.

Citat:
Ursprungligen postat av torkskap1
Tyckte sonen i telefon sa att både Falun och Karlstad hade stift? Det var därför han körde på Västerås.

Citat:
Ursprungligen postat av jenlov
Som sagt, i de allra flesta fall håller jag inte med flashback-användare som kritiserar livlinor, men i detta fall är det faktiskt obegripligt vad sonen höll på med.
Jag har absolut inga belägg, utan endast spekulationer, men kan det vara så att livlinan frågade en språkmodell?

Frågan från S42E17 för referens:

Citat:
Vad av följande är inte ett av Sveriges tretton stift?

A: Falun
B: Strängnäs
C: Västerås
D: Karlstad

Så här gick samtalet med livlinan:

– Är Karlstad eller Falun ett stift i Sverige?
(6 sekunders tystnad)
– Karlstad är ett stift i Sverige.
– Inte Falun?
– Ska se (ohörbart) … Båda är stift, 'Karlstad stift … bildat 1904'. (ohörbart)
– Är Västerås ett stift? Är Västerås ett stift?
– Eh … står inte.

Det är inte glasklart vad livlinan menar angående Västerås. Jag tror att han menar "Det framgår inte om Västerås är ett stift", men det går – särskild tillsammans med övrig information och i en stressad situation – att uppfatta det som "Det framgår att Västerås inte är ett stift".

Jag provade att ställa följande frågor till ChatGPT 5.2:

🔗 "Är Karlstad eller Falun ett stift?"

🔗 "Är Karlstad eller Falun ett stift i Sverige?"

ChatGPT hallucinerade förvisso inte fram just 1904 som året för Karlstad stifts bildande när jag frågade, men jag hittar ingen uppgift i Wikipedia-artikeln (eller dess nyliga redigeringshistorik) som stämmer överens med livlinans referat, så det bör inte ha varit den han läste ur. I övrigt stämmer båda ChatGPT-svaren tillräckligt väl överens med samtalet mellan deltagaren och livlinan för att det för mig ska framstå som tänkbart att informationen kan ha kommit från en språkmodell (inte nödvändigtvis just ChatGPT).

Men jag har som sagt inga belägg för att det faktiskt var så, utan spekulerar enbart. Det vore extremt intressant att få veta vad som verkligen hände!

I vilket fall som helst räcker ovanstående svar från ChatGPT gott och väl för att jag ska anse en av mina trogna käpphästar obestridligen bevisad: språkmodeller är i grunden ordbajsarmaskiner, inte orakel, och ska absolut inte användas för detta syfte.

Citat:
Ursprungligen postat av Ganonito
Googlar man "Sveriges 13 stift" så får man upp en lista direkt.
Notera att frågan som ställdes till livlinan var: "Är Karlstad eller Falun ett stift i Sverige?" Det finns i praktiken ingen livlina som då googlar "Sveriges 13 stift".

Jag brukar roa mig med att låtsas vara livlinan hemma i TV-soffan, och då verkar det ofta lätt att googla fram svaret. Men då ska man ha i åtanke att livlinan inte har haft tid att bekanta sig med frågan och alternativen och inte har dem framför sig i text, vilket gör deras uppgift avsevärt svårare än en rollspelande TV-tittares.
Citera
2026-03-01, 14:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Alling
Jag har absolut inga belägg, utan endast spekulationer, men kan det vara så att livlinan frågade en språkmodell?

Det skulle kunna vara en förklaring. AI/ChatGPT är uselt och man ska aldrig ställa det några som helst frågor eftersom den svarar helt fel ofta.
Citera
2026-03-01, 15:05
Medlem
Massajens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alling

Frågan från S42E17 för referens:

Så här gick samtalet med livlinan:

– Är Karlstad eller Falun ett stift i Sverige?
(6 sekunders tystnad)
– Karlstad är ett stift i Sverige.
– Inte Falun?
– Ska se (ohörbart) … Båda är stift, 'Karlstad stift … bildat 1904'. (ohörbart)
– Är Västerås ett stift? Är Västerås ett stift?
– Eh … står inte.

Det är inte glasklart vad livlinan menar angående Västerås. Jag tror att han menar "Det framgår inte om Västerås är ett stift", men det går – särskild tillsammans med övrig information och i en stressad situation – att uppfatta det som "Det framgår att Västerås inte är ett stift".

Jag provade att ställa följande frågor till ChatGPT 5.2:

🔗 "Är Karlstad eller Falun ett stift?"

🔗 "Är Karlstad eller Falun ett stift i Sverige?"

ChatGPT hallucinerade förvisso inte fram just 1904 som året för Karlstad stifts bildande när jag frågade, men jag hittar ingen uppgift i Wikipedia-artikeln (eller dess nyliga redigeringshistorik) som stämmer överens med livlinans referat, så det bör inte ha varit den han läste ur. I övrigt stämmer båda ChatGPT-svaren tillräckligt väl överens med samtalet mellan deltagaren och livlinan för att det för mig ska framstå som tänkbart att informationen kan ha kommit från en språkmodell (inte nödvändigtvis just ChatGPT).

Men jag har som sagt inga belägg för att det faktiskt var så, utan spekulerar enbart. Det vore extremt intressant att få veta vad som verkligen hände!

I vilket fall som helst räcker ovanstående svar från ChatGPT gott och väl för att jag ska anse en av mina trogna käpphästar obestridligen bevisad: språkmodeller är i grunden ordbajsarmaskiner, inte orakel, och ska absolut inte användas för detta syfte.

Notera att frågan som ställdes till livlinan var: "Är Karlstad eller Falun ett stift i Sverige?" Det finns i praktiken ingen livlina som då googlar "Sveriges 13 stift".

Jag brukar roa mig med att låtsas vara livlinan hemma i TV-soffan, och då verkar det ofta lätt att googla fram svaret. Men då ska man ha i åtanke att livlinan inte har haft tid att bekanta sig med frågan och alternativen och inte har dem framför sig i text, vilket gör deras uppgift avsevärt svårare än en rollspelande TV-tittares.
Bra inlägg. Välkommet med tanke på allt tjat i tråden om Google hit o dit

Undrar om so läraren vågar visa sig på jobbet igen
Citera
2026-03-06, 19:40
Medlem
Inte för att Måns / Denise gör ett gott intryck , men Love Actually var oerhört svår på så låg nivå .

Nu hade dom tur att Denise kunde den . Måns verkade helt borta
Citera
2026-03-06, 19:45
Medlem
Citat:
Inte för att Måns / Denise gör ett gott intryck , men Love Actually var oerhört svår på så låg nivå .

Nja, kanske svårare än snittet, men inte oerhört svår. Jag är usel på film, säkert bland landets sämsta 10% av befolkningen 19-99 år, men jag kunde ändå denna. Dock såg jag dwn många år efter alla andra, men då är jag också usel.
Citera
2026-03-07, 19:26
Medlem
Citat:

Jag har inte sett filmen men jag känner till att det finns en film som heter Love Actually. De andra alternativen var inga kända filmtitlar vad jag vet. På låga nivåer brukar det mest förmodade alternativet vara rätt. På höga nivåer är det betydligt vanskligare att gå på det som man uppfattar som det mest troliga alternativet om man inte vet svaret.
Citera
2026-03-07, 19:41
Moderator
Dr Kings avatar
Som vanligt betydligt lättare frågor än vanligt när det är ”kändisspecial”. Frågan om Hemsöborna hörde snarare hemma på 20 papp än 100 papp där de nu fick frågan. Det är ju ett av de tre mest kända citaten i svensk litteraturhistoria.
Citera
2026-03-07, 19:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dr King
Som vanligt betydligt lättare frågor än vanligt när det är ”kändisspecial”. Frågan om Hemsöborna hörde snarare hemma på 20 papp än 100 papp där de nu fick frågan. Det är ju ett av de tre mest kända citaten i svensk litteraturhistoria.

Fast författaren Denise Rudberg verkade vara osäker på den frågan...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in