Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-01-27, 18:21
Medlem
Ganonitos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kubwezera
Kajman-frågan var ganska svår fråga för att vara på den låga nivån och tigern i Djungelboken kunde inte jag heller. Helt försvarbart att ta livlinor på dessa frågor.

Tigern i Djungelboken är absolut inte försvarbart. Det kan liksom småbarn på 3-4 år. Kajman vet väl varenda jävel att det är en krokodil.
Citera
2018-01-27, 18:37
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Ganonito
Tigern i Djungelboken är absolut inte försvarbart. Det kan liksom småbarn på 3-4 år. Kajman vet väl varenda jävel att det är en krokodil.

Håller inte med dig! Mowgli, Bagheera och Baloo däremot hör väl närmast till allmänbildningen. Det är dessa tre som visas på julafton i Djungelboken också. Hade själv aldrig hört tigerns namn, men så är jag inte intresserad av barnfilmer heller. Att barn kan det är väl inte så konstigt, eftersom filmerna är riktade till barn. Ingen av mina kompisar kunde heller denna fråga. Kajman var för svår fråga för den nivån. Har sett betydligt enklare frågor än dessa där deltagare tagit livlinor. Sedan handlar det mycket om vad man har för intressen också och vad man är intresserad av.
Citera
2018-01-27, 19:00
Medlem
Ganonitos avatar
Citat:
Håller inte med dig! Mowgli, Bagheera och Baloo däremot hör väl närmast till allmänbildningen. Det är dessa tre som visas på julafton i Djungelboken också. Hade själv aldrig hört tigerns namn, men så är jag inte intresserad av barnfilmer heller. Att barn kan det är väl inte så konstigt, eftersom filmerna är riktade till barn. Ingen av mina kompisar kunde heller denna fråga. Kajman var för svår fråga för den nivån. Har sett betydligt enklare frågor än dessa där deltagare tagit livlinor. Sedan handlar det mycket om vad man har för intressen också och vad man är intresserad av.

Jag är inte barn, men jag kunde det ändå. Nästan alla har väl sett Djungelboken som liten, så jag tycker inte man kan gå efter vilka som visas på julafton. Sherre Khan, Baloo, Mowgli, Bagheera, Kung Louie, Kaa är alla huvudrollsinnehavare. Sen finns det ju de som har mindre roller som jag kanske kan förstå om man inte kan på en gång som t.ex Gråbroder och Hathi, men Sherre Khan är en så pass stor karaktär så honom ska man kunna.

Kajman var ingen svår fråga. Den var alldeles lagom om man läst minsta lilla biologi, men det är väl en fråga om hur pass allmänbildad man är. Vissa kanske bara har koll på Idol och Paradise Hotel-deltagare.
Citera
2018-01-27, 19:15
Bannlyst
Citat:
Jag är inte barn, men jag kunde det ändå. Nästan alla har väl sett Djungelboken som liten, så jag tycker inte man kan gå efter vilka som visas på julafton. Sherre Khan, Baloo, Mowgli, Bagheera, Kung Louie, Kaa är alla huvudrollsinnehavare. Sen finns det ju de som har mindre roller som jag kanske kan förstå om man inte kan på en gång som t.ex Gråbroder och Hathi, men Sherre Khan är en så pass stor karaktär så honom ska man kunna.

Kajman var ingen svår fråga. Den var alldeles lagom om man läst minsta lilla biologi, men det är väl en fråga om hur pass allmänbildad man är. Vissa kanske bara har koll på Idol och Paradise Hotel-deltagare.

Det är många tävlande som tar livlinor på politiker eller ministrar i svenska regeringen. DET är pinsamt om något, med tanke på att statsapparaten liksom är styrande för hela landet. Barnfilmer och krokodiler (som inte ens finns i Sverige) kan jag ha överseende med.
Citera
2018-01-27, 19:26
Medlem
Ganonitos avatar
Citat:
Det är många tävlande som tar livlinor på politiker eller ministrar i svenska regeringen. DET är pinsamt om något, med tanke på att statsapparaten liksom är styrande för hela landet. Barnfilmer och krokodiler (som inte ens finns i Sverige) kan jag ha överseende med.

Vad har det med saken att göra om de finns i Sverige eller inte? De tunga posterna kan jag hålla med om är pinsamt att ta livlina på, men med tanke på hur många ministrar som finns och att de byts ut typ hela tiden, så höjer jag inte på ögonbrynen om man t.ex inte vet vad infrastrukturministern heter.
Citera
2018-01-27, 19:34
Bannlyst
Citat:
Vad har det med saken att göra om de finns i Sverige eller inte? De tunga posterna kan jag hålla med om är pinsamt att ta livlina på, men med tanke på hur många ministrar som finns och att de byts ut typ hela tiden, så höjer jag inte på ögonbrynen om man t.ex inte vet vad infrastrukturministern heter.

Nja, följer man hyfsat med i nyhetssändningarna på TV så vet man det, men tror inte många dumma svenskar är intresserade av vad som händer i dårhuset Sverige. Så ofta byta inte ministrarna heller. Såg i "En ska bort" häromdagen. Dom tävlande var inte ens säkra på vilket parti Annie Lööf var partiledare för.

Jag menar att det kanske hade varit mer pinsamt att inte veta vilka djur som tillhör svenska faunan.
Citera
2018-02-02, 19:37
Medlem
Killen som blev grillad för att han inte kunde Djungelboken vilket väl till viss del var befogat. Han verkar dock vara bra på "idiotfrågor".
Citera
2018-02-02, 19:48
Moderator
Dr Kings avatar
Bra användning av livlinorna av Mackan. Först givetvis att han tog 4 livlinor vilket är det självklara valet om man siktar på 1 miljon. Sedan att han bytte bort bibelfrågan och tog 50-50 på frågan om Gunnar Asplund. Att Gunnar Asplund har ritat stadsbiblioteket vet ju alla Stockholmare men man kan inte begära att Gotländske Mackan skall kunna det. Nu tror jag snart det tar stopp för honom eftersom han bara verkar vara normalt allmänbildad och inte duktigare än en normal frågesportsintresserad person.

EDIT: Ja som väntat blev det stopp för Mackan när de kom upp lite i nivå. Folkomröstningsfrågan var dock ganska svår eftersom det var så tätt mellan alternativen. Inte ens om man hade kommit på de 6 som vi har haft är jag säker på om man hade vågat svara eftersom 7 också var ett alternativ och man skulle vara rädd att man har missat någon.
Senast redigerad av Dr King 2018-02-02 kl. 19:54.
Citera
2018-02-02, 19:52
Medlem
Glidarmannens avatar
Han var inte speciellt bra kan jag påstå, 40+ och inte kunna mer än 4 folkomröstningar.
Citera
2018-02-02, 19:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Glidarmannen
Han var inte speciellt bra kan jag påstå, 40+ och inte kunna mer än 4 folkomröstningar.
Är du allvarlig nu? Hade han varit över 60 hade jag köpt ditt tänk men att inte ha full koll på hur många omröstningar Sverige har haft när man är i hans ålder tycker jag inte är ett dugg konstigt. Flera av dom ägde ju säkert rum långt innan han föddes. Så nja jag tycker inte det var speciellt konstigt att han inte kunde det. Utöver Djungelboksfrågan tycker jag han kunde en del.
Citera
2018-02-02, 19:58
Moderator
Dr Kings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Glidarmannen
Jo att bara komma på 4 var relativt svagt. Riktigt långt ifrån liraren som räknade upp alla USAs 50 delstater genom att vandra igenom kartan i huvudet från nordöst till sydväst. En av de mest imponerande insatserna man någonsin sett i Postkodmiljonären.
Citera
2018-02-02, 20:00
Medlem
Fin grej med att ha möjlighet att bli uttagen i programmet via livesändning på Facebook. Synd då att skiten inte funkade och när det väl hoppade i gång bara massa trams och larv. Endast en fråga hanns med
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in