Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2016-12-10, 00:01
Medlem
Ganonitos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cerealtubeman
Elaine Eksvärd och Kjell Bergqvist har inte ens hört talas om Lou Gehrig

För fan dom får superenkla frågor för att dom är kändisar och för att pengarna ska gå till välgörenhet. 26 juli rörelsen borde en gammal röding känna till direkt.

Därför jag väljer att inte kolla när det är sådana här specialprogram. Alltid mycket enklare frågor då. Känns som att Tv4 vill förstöra det här programmet så mycket som möjligt genom dessa ständiga lotteriavbrott, visning endast en gång i veckan pga satsning på det urtråkiga "en ska bort", massa specialprogram med kändisar där vinsten ska gå till välgörenhet med enklare frågor etc etc.

Synd på ett annars intressant programkoncept.
Citera
2016-12-10, 08:33
Medlem
kostymnisses avatar
Citat:

För fan dom får superenkla frågor för att dom är kändisar och för att pengarna ska gå till välgörenhet. 26 juli rörelsen borde en gammal röding känna till direkt.

Han borde stått på sig beträffande ALS med den gode Kjelle.

Citat:
Ursprungligen postat av Ganonito
Därför jag väljer att inte kolla när det är sådana här specialprogram. Alltid mycket enklare frågor då. Känns som att Tv4 vill förstöra det här programmet så mycket som möjligt genom dessa ständiga lotteriavbrott, visning endast en gång i veckan pga satsning på det urtråkiga "en ska bort", massa specialprogram med kändisar där vinsten ska gå till välgörenhet med enklare frågor etc etc.

Synd på ett annars intressant programkoncept.

Jag håller med i varje stavelse. Numera är det ungefär 8 minuter i början som är frågesport, sedan blir det reklam lika länge, sedan 5 minuters lotteri och sedan en fråga till innan det tar slut.

Visst är det ett program som i grunden bygger på välgörenhet men att ha deltagare som i dessa specialprogram gör bara att man tröttnar. Jag saknar "Vem vill bli Miljonär" som tusan.
Citera
2016-12-10, 17:45
Medlem
Citat:

Då tycker jag det är betydligt värre att inte veta vad anakronism är. Särskilt om man är retoriker, eller vad nu Elaine titulerar sig. Sedan var hon ju inte så bra på att "teoretisera" och resonera sig fram till vad det kunde tänkas innebära, utan tyckte mest det lät som ett ologiskt begrepp.
Citera
2016-12-11, 08:11
Medlem
kostymnisses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rostbiffsglade-rolf
Då tycker jag det är betydligt värre att inte veta vad anakronism är. Särskilt om man är retoriker, eller vad nu Elaine titulerar sig. Sedan var hon ju inte så bra på att "teoretisera" och resonera sig fram till vad det kunde tänkas innebära, utan tyckte mest det lät som ett ologiskt begrepp.

Den där Elaine visste ju inte ens vad Emil i Lönnebergas syster hette... Omöjligt att inte veta som uppvuxen i Sverige. Inte den skarpaste kniven i lådan direkt.
Citera
2016-12-16, 19:51
Medlem
Glidarmannens avatar
1. Jag trodde på Aschberg och hans kompanjon men de fick tyvärr lite hybris.

2. JÄVLA BYFÅNE som vet att Kristian II Tyrann varit kung i Sverige men efter att frågat publiken som svarar just Kristian II med 64 % ändå tar 50/50.
Citera
2016-12-16, 20:01
Moderator
Dr Kings avatar
Vilken klantskalle som trodde på brorsan om antalet afrikanska länder som gränsar till Medelhavet trots att han själv kunde 4 länder och brorsan trodde att det var 3
Detta är ju också typiskt en sådan fråga som man inte skall ta fråga en vän på. Många kan resonera sig fram till svaret efter att fundera ett tag och räkna upp lite länder men ytterst få kan direkt säga rätt svar på denna korta tid man har på sig. Här slarvade han ju också bort halva tiden på att läsa frågan och gav först inte alternativen heller.
Citera
2016-12-17, 09:46
Medlem
kostymnisses avatar
Det är, som redan diskuterats, så mycket tråkigare med "kändisar" i tävlingen än "vanligt folk". Det blir lättare frågor och inte lika roligt.

Blåvitt-supportern borde givetvis kört på sin egen feeling och låtit det gå mer tid och verkligen "tänkt sig kartan i huvudet" lite längre. Oftast kommer man på några länder med en gång och sedan funderar man det där berömda varvet till och vips har man rätt svar.

Nu avskyr jag iofs lottutdelningens delen av programmet men den där tanten som vann bil och ett par hundra sillar måste varit något av det största beträffande chockskada som man sett...
Citera
2016-12-17, 19:53
Moderator
Dr Kings avatar
Dagens tävlande verkar vass och kan nog gå ganska långt. Framför allt har han gjort det smarta och ta 4 livlinor vilket visar att man siktar på miljonen och inte är nöjd med att gå därifrån med 100.000 kr eller strax däröver.
Citera
2016-12-17, 20:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dr King
Dagens tävlande verkar vass och kan nog gå ganska långt. Framför allt har han gjort det smarta och ta 4 livlinor vilket visar att man siktar på miljonen och inte är nöjd med att gå därifrån med 100.000 kr eller strax däröver.

Håller med, även om vissa frågor han fått varit väl lätta, framför allt den om Brasilien och portugisiska, känns som om det är något "alla" vet, och den fick han på 75 000 kr nivån.
Citera
2016-12-18, 08:14
Medlem
kostymnisses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jenlov
Håller med, även om vissa frågor han fått varit väl lätta, framför allt den om Brasilien och portugisiska, känns som om det är något "alla" vet, och den fick han på 75 000 kr nivån.

Det reagerade jag också på, var det inte osedvanligt lätt för nivån?
Jag kom in i programmet lagom till den frågan och visste faktiskt inte nivån då utan trodde det var 10 tusen.
Han kan nog dock gå en bit ja, å andra sidan kan två frågor äta upp livlinorna snabbt och sedan är det kört...
Citera
2016-12-18, 11:33
Medlem
Glidarmannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kostymnisse
Det reagerade jag också på, var det inte osedvanligt lätt för nivån?
Jag kom in i programmet lagom till den frågan och visste faktiskt inte nivån då utan trodde det var 10 tusen.
Han kan nog dock gå en bit ja, å andra sidan kan två frågor äta upp livlinorna snabbt och sedan är det kört...

Den frågan och frågan om kvartalet var osedvanligt lätta.
Men han har klass, briljerade med sista frågan om författaren.
Från nu har han inte mkt hjälp av publikfrågan, men han har ju byta bort en fråga, idealiisk när det kommer något på hög man är helt ställd på.
Citera
2016-12-18, 18:04
Medlem
Citat:

Jag har heller inte hört talats om Lou Gehrig. Varför är det något man bara ska kunna?

Men däremot var det ju direkt pinsamt att dom inte visste vad Emils lillasyster heter.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in