I mitt plöjande av alla filmer fram till 1985 med skådespelarna ur
Miami Vice (1984-89), så har jag kommit fram till en i mina ögon obskyr rulle med
Paul Newman där
Gregory Sierra(Lt. Lou Rodriquez) medverkar,
Pocket Money (1972), vilken jag inte minnas att jag ens hört talas om innan. Andra huvudrollen spelas av
Lee Marvin, som dyker upp först 22 minuter in i filmen, minuten efter att Gregory Sierra's lilla roll syntes till första gången.
Filmen kom tre år efter aningen mer kända
Butch Cassidy and The Sundance Kid (1969) och får väl sägas vara ett nerköp. Ger mig lite vibbar till
Robert Redford i
The Electric Horsemen (1979), om en misslyckad nutida cowboy som försöker få ordning på sitt liv.
Känns som att få svenskar sett denna film, är jag ensam på forumet? Ej utgiven på BluRay, bara DVD och streamingtjänster, men jag hittade en fin DVDRip med 25fps och 1.78:1-croppning, ursprungligen var filmen avsedd för 1.85:1.
Edit: Ytterligare 2st filmer med Paul Newman står inom kort på tur i nämnda röda trådplöjning,
The Towering Inferno (1974) där återigen Gregory Sierra medverkar, och
Fort Apache, The Bronx (1981) med
Miguel Piñero och
Pam Grier. Dom har jag förvisso sett förut, men det ska bli skoj att få se om dom för första gången på en hel del år.
Edit2: För den som vill passa på att se det som finns i dom streamingtjänster man delar i släkten, så går det att söka fram här, länken kommer förhoppningsvis fungera en bra tid framöver:
https://www.justwatch.com/se/search?q=Paul%20Newman&person_id=15032
Just nu verkar Disney+ ha närmast monopol på hans filmer, dom har tidigare nämnda
Butch Cassidy och Sundance Kid (1969),
The verdict (1982),
The Color of Money (1986),
Road to Perdition (2002),
Roving Mars (2006),
Cars (2006) och Cars-kortfilmen
Mater and the ghostlight (2006). Cineasterna har
Quintet (1979).