2008-10-01, 12:01
Medlem
Sunners avatar
83 år får väl ändå betraktas som ganska skapligt, och har man levt ett liv som hans så finns det väl egentligen inget att klaga på.
Instämmer för övrigt i hyllningskören.

Ingen som tyckte att Skyskrapan Brinner var bra föresten?
Vet inte varför, men den filmen brände(ho-ho-ho) sig in i min hjärna första gången jag såg den, och jag brukar alltid associera Newman med den.
Men så har jag alltid varit svag för de gamla katastroffilmerna också
Citera
2008-10-01, 12:41
Bannlyst
"Cat On A Hot Tin Roof" visas fö. på TCM ikväll
https://www.flashback.org/showpost.php?p=13093401&postcount=1201
Citera
2008-10-07, 22:22
Medlem
Imzadis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sunner
83 år får väl ändå betraktas som ganska skapligt, och har man levt ett liv som hans så finns det väl egentligen inget att klaga på.
Instämmer för övrigt i hyllningskören.

Ingen som tyckte att Skyskrapan Brinner var bra föresten?
Vet inte varför, men den filmen brände(ho-ho-ho) sig in i min hjärna första gången jag såg den, och jag brukar alltid associera Newman med den.
Men så har jag alltid varit svag för de gamla katastroffilmerna också

Jo, den filmen är riktigt bra.
Citera
2019-12-05, 17:53
Medlem
Geomeisters avatar
Världens bump!

Paul Newman har nu varit avliden sedan länge, men Clint Eastwood och Kirk Douglas som befarades lämna oss i tråden för elva år sedan finns kvar! Då även jag verkar ha tid att spendera kör jag en liten genomgång av filmerna jag sett med Paul Newman. Vi börjar från tidigaste till senaste. Även en rankningslista från värsta till bästa längre ned. En del filmer är dock så jämnbra/olika att rankningen ska tas med en smula salt.

The Left Handed Gun (1958): Newmans version av Billy Kid. En hyfsad film, men minns att jag kände den som rätt seg. Mer för folk vana vid 1950-tals filmer än något jag skulle rekommendera till gemene man.

Paris Blues (1961): Jazz-film med Sidney Poitier. Bra musik-scener och annat omkring. Hamnar på övre hälften av filmerna jag nämner här.

Hud (1963): Ett drama som ständigt tar en någonstans oförväntat utan att bli för mycket. Kanske åldrats lite, men fortfarande jäkligt bra.

Torn Curtain (1966): Newman som huvudroll i en Hitchcock-film. En välgjord film, men handlingen kändes för mycket nonsens (inte humor utan bara trams) för att ta något på allvar. Några bra scener dock.

Cool Hand Luke (1967): Filmen som nämnts mest i denna tråd och något av en klassiker. Gillar denna starkt också.

Butch Cassidy and the Sundance Kid (1969): En välkänd western-film som känns mycket unik både bland film och i sin genre. Första filmen med Robert Redford? Bra grejer.

Sometimes a Great Notion (1971): Ingen klassiker, men ett fint fynd. Bra film som jag tror många skulle uppskatta. Newmans andra film som regissör!

The Sting (1973): En klassiker som är väl sevärd. Även denna med Robert Redford.

The Towering Inferno (1974): Med Steve McQueen. En mycket känd film, men lång och rätt enformig. Inte dålig eller dåligt gjord, men mer för en äldre generation. Tror inte dagens 20-åringar skulle finna mycket intresse i denna.

Buffalo Bill and the Indians, or Sitting Bull's History Lesson (1976): Tvivelaktigt den sämsta filmen på denna lista. Minns inte handlingen för det finns inget mycket att minnas. Undvik denna!

The Color of Money (1986): Tom Cruise var på uppgång och fick spela mot Newman. Även en ung Forest Whitaker i mindre roll. En godkänd film ändå.

Twilight (1998): Nu började Newman bli äldre, men valde filmer som passar åldern. Det här är en snygg och klart godkänd film. Bra skådespel.

Message in a Bottle (1999): Kevin Costner och Robin Wright är huvudroller. Paul Newman är mest som en comic relif, men gör det riktigt bra. En typisk "tjejfilm" som är rätt lång, men jag tyckte den gjorde tillräckligt många rätt för att uppskattas.

Road to Perdition (2002): Med Tom Hanks. Länge sedan jag såg denna och minns ärligt inte mycket av Paul Newman i filmen, men minns filmen som godkänd.

15. Buffalo Bill and the Indians, or Sitting Bull's History Lesson
14. Torn Curtain
13. The Left Handed Gun
11. The Towering Inferno
10. The Color of Money
9. Road to Perdition
8. Twilight
7. Message in a Bottle
6. Paris Blues
5. Sometimes a Great Notion
4. Cool Hand Luke
3. Butch Cassidy and the Sundance Kid
2. Hud
1. The Sting

R.I.P. Paul Newman!
Citera
2019-12-07, 21:48
Medlem
T.H.F.C.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Geomeister
Världens bump!

Paul Newman har nu varit avliden sedan länge, men Clint Eastwood och Kirk Douglas som befarades lämna oss i tråden för elva år sedan finns kvar! Då även jag verkar ha tid att spendera kör jag en liten genomgång av filmerna jag sett med Paul Newman. Vi börjar från tidigaste till senaste. Även en rankningslista från värsta till bästa längre ned. En del filmer är dock så jämnbra/olika att rankningen ska tas med en smula salt.

The Left Handed Gun (1958): Newmans version av Billy Kid. En hyfsad film, men minns att jag kände den som rätt seg. Mer för folk vana vid 1950-tals filmer än något jag skulle rekommendera till gemene man.

Paris Blues (1961): Jazz-film med Sidney Poitier. Bra musik-scener och annat omkring. Hamnar på övre hälften av filmerna jag nämner här.

Hud (1963): Ett drama som ständigt tar en någonstans oförväntat utan att bli för mycket. Kanske åldrats lite, men fortfarande jäkligt bra.

Torn Curtain (1966): Newman som huvudroll i en Hitchcock-film. En välgjord film, men handlingen kändes för mycket nonsens (inte humor utan bara trams) för att ta något på allvar. Några bra scener dock.

Cool Hand Luke (1967): Filmen som nämnts mest i denna tråd och något av en klassiker. Gillar denna starkt också.

Butch Cassidy and the Sundance Kid (1969): En välkänd western-film som känns mycket unik både bland film och i sin genre. Första filmen med Robert Redford? Bra grejer.

Sometimes a Great Notion (1971): Ingen klassiker, men ett fint fynd. Bra film som jag tror många skulle uppskatta. Newmans andra film som regissör!

The Sting (1973): En klassiker som är väl sevärd. Även denna med Robert Redford.

The Towering Inferno (1974): Med Steve McQueen. En mycket känd film, men lång och rätt enformig. Inte dålig eller dåligt gjord, men mer för en äldre generation. Tror inte dagens 20-åringar skulle finna mycket intresse i denna.

Buffalo Bill and the Indians, or Sitting Bull's History Lesson (1976): Tvivelaktigt den sämsta filmen på denna lista. Minns inte handlingen för det finns inget mycket att minnas. Undvik denna!

The Color of Money (1986): Tom Cruise var på uppgång och fick spela mot Newman. Även en ung Forest Whitaker i mindre roll. En godkänd film ändå.

Twilight (1998): Nu började Newman bli äldre, men valde filmer som passar åldern. Det här är en snygg och klart godkänd film. Bra skådespel.

Message in a Bottle (1999): Kevin Costner och Robin Wright är huvudroller. Paul Newman är mest som en comic relif, men gör det riktigt bra. En typisk "tjejfilm" som är rätt lång, men jag tyckte den gjorde tillräckligt många rätt för att uppskattas.

Road to Perdition (2002): Med Tom Hanks. Länge sedan jag såg denna och minns ärligt inte mycket av Paul Newman i filmen, men minns filmen som godkänd.

15. Buffalo Bill and the Indians, or Sitting Bull's History Lesson
14. Torn Curtain
13. The Left Handed Gun
11. The Towering Inferno
10. The Color of Money
9. Road to Perdition
8. Twilight
7. Message in a Bottle
6. Paris Blues
5. Sometimes a Great Notion
4. Cool Hand Luke
3. Butch Cassidy and the Sundance Kid
2. Hud
1. The Sting

R.I.P. Paul Newman!
Slapshot är en pärla!
Citera
2022-06-22, 20:58
Medlem
I mitt plöjande av alla filmer fram till 1985 med skådespelarna ur Miami Vice (1984-89), så har jag kommit fram till en i mina ögon obskyr rulle med Paul Newman där Gregory Sierra(Lt. Lou Rodriquez) medverkar, Pocket Money (1972), vilken jag inte minnas att jag ens hört talas om innan. Andra huvudrollen spelas av Lee Marvin, som dyker upp först 22 minuter in i filmen, minuten efter att Gregory Sierra's lilla roll syntes till första gången.

Filmen kom tre år efter aningen mer kända Butch Cassidy and The Sundance Kid (1969) och får väl sägas vara ett nerköp. Ger mig lite vibbar till Robert Redford i The Electric Horsemen (1979), om en misslyckad nutida cowboy som försöker få ordning på sitt liv.

Känns som att få svenskar sett denna film, är jag ensam på forumet? Ej utgiven på BluRay, bara DVD och streamingtjänster, men jag hittade en fin DVDRip med 25fps och 1.78:1-croppning, ursprungligen var filmen avsedd för 1.85:1.

Edit: Ytterligare 2st filmer med Paul Newman står inom kort på tur i nämnda röda trådplöjning, The Towering Inferno (1974) där återigen Gregory Sierra medverkar, och Fort Apache, The Bronx (1981) med Miguel Piñero och Pam Grier. Dom har jag förvisso sett förut, men det ska bli skoj att få se om dom för första gången på en hel del år.

Edit2: För den som vill passa på att se det som finns i dom streamingtjänster man delar i släkten, så går det att söka fram här, länken kommer förhoppningsvis fungera en bra tid framöver:

https://www.justwatch.com/se/search?q=Paul%20Newman&person_id=15032

Just nu verkar Disney+ ha närmast monopol på hans filmer, dom har tidigare nämnda Butch Cassidy och Sundance Kid (1969), The verdict (1982), The Color of Money (1986), Road to Perdition (2002), Roving Mars (2006), Cars (2006) och Cars-kortfilmen Mater and the ghostlight (2006). Cineasterna har Quintet (1979).
Senast redigerad av pumahunter 2022-06-22 kl. 21:57.
Citera
2022-10-08, 22:06
Medlem
Fin skådis.

Se gärna :

Butch Cassidy and The sundance kid
The sting
Cool hand luke
Citera
2022-10-09, 10:19
Medlem
Dobbelss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pumahunter
men jag hittade en fin DVDRip med 25fps och 1.78:1-croppning, ursprungligen var filmen avsedd för 1.85:1.

Att filmen på konsumentsidan visas upp i 1.78:1 istället för 1.85:1 behöver inte vara en nackdel i sig.

Vanligtvis är masters framtagna i en upplösning som matchar DCI, vilket i fallet med 1.85:1 blir 1998x1080 eller 3996x2160. Att då konvertera det till 1920x1038 eller 3840x2076 ger en skalningsfaktor på 0,96 vilket kan bli väldigt svårt att göra utan fel. Oftast är det enklare och bättre att bara kapa bilden lite på höger och vänster sida, och ibland även lite ovan och under för att bildförhållandet i slutändan ska bli 1.85:1.
Citera
2022-10-09, 16:04
Medlem
Geomeisters avatar
Temalåten till Slap Shot!

Right back where we started from: https://www.youtube.com/watch?v=i6Tlz_NfaVw

Jäkla catchy!
Citera
2023-09-29, 08:56
Bannlyst
Paul Newman, är han mest känd för äldre filmtittare?

Han var ju stor en gång i tiden, med insatser i såväl Blåsningen-The Sting och hockeyfilmen Slagskott - Slap Shot.

Men vad hände egentligen?

Varför är han så okänd för folk under 40/45?

Varför blev han aldrig någon Robert De Niro eller Clint Eastwood? Alltså skådisar som "alla" känner till.

Idag är han död iaf. Han dog 2008 vid 83 års ålder.

Gjorde om inlägget lite.
Senast redigerad av DanGills 2023-09-29 kl. 09:13.
Citera
2023-09-29, 08:59
Medlem
GormDenGamles avatar
Alla vet vem Paul Newman är.
Skillnaden mot De Niro, är att han verkade i filmer som dagens medelåldrande såg på när de var barn. Och var med i filmer som fick kultstatus.
Citera
2023-09-29, 09:02
Medlem
Vadå vad hände? Han blev gammal. Gjorde uppmärksammade roller fram till att han var runt 70. Folk måste väl få gå i pension.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in