2026-06-25, 23:56
Medlem
Kirk.Douglass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Geomeister
Nobody's Fool skulle jag gärna se. Har inte förstått om det är en mer seriös/djup film eller om det är en lättsam/feelgood film! Vad skulle du säga att den räknas som?
Både och skulle jag säga.
Citera
2026-08-10, 12:17
Medlem
Geomeisters avatar
Igår avslutade jag min semester med filmen The Life and Times of Judge Roy Bean från 1972.

En western med Paul Newman som huvudperson och många mindre roller omkring. Det är lite aktion, vilket fungerande. Det är däremot främst en halvmörk komedi och en något absurd film (Roy Bean ska knappast föreställa en realistisk karaktär). Problemet för mig blir delarna emellan. Det dramatiska. Kan inte påstå att jag brydde mig särskilt mycket om vad som hände med vem.

Ava Gardner har en mindre roll i filmen, men hennes karaktär tar upp större plats. Hon blir någon slags Jesus-Symbol. Vilket aldrig riktigt förklaras eller är särskilt kul. Kanske hänvisar till något jag inte känner till.

Istället för starkt manus känns det som skaparna kom på en vag idé och slängde in "the kitchen sink" som det kallas. Allt de kunde tänka sig. Några scener fungerar och det är ett försök att göra en unik film (inte bara en western i mängden), men intresset från min sida blev svagare och svagare en bit in.

För cirka två månader sedan såg jag Absence of Malice (1981) Den är absolut värd att se. Denna är betydligt mer tveksam. En halvdan film från Paul Newman i mina ögon.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in