2026-06-13, 12:59
Medlem
GoggeGogeliuss avatar
Många fantastiska rollprestationer, bland favoriterna finns "The Left-handed gun" och Fort-Bronx- rullen. Fantastiska.
Citera
2026-06-13, 16:04
Medlem
Jag har haft det stora nöjet att bo nära Paul Newman och hans fru. Har åtskilliga gånger käkat middag vid ett bord intill, då han brukade kila ner på kvarterspuben och ta sig en öl.

Han var oftast klädd i jeans och en blå t-shirt samt bruna loafers utan strumpor (som de flesta i Westport). Alla visste vem har var och ingen brydde sig nämnvärt.
Citera
2026-06-14, 20:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Detdundrar
Jag har haft det stora nöjet att bo nära Paul Newman och hans fru. Har åtskilliga gånger käkat middag vid ett bord intill, då han brukade kila ner på kvarterspuben och ta sig en öl.

Han var oftast klädd i jeans och en blå t-shirt samt bruna loafers utan strumpor (som de flesta i Westport). Alla visste vem har var och ingen brydde sig nämnvärt.
Nu blir jag avundsjuk på riktigt.
Citera
2026-06-15, 00:31
Medlem
Geomeisters avatar
Citat:

Coolt! Pratade du någonsin med Paul Newman?
Citera
2026-06-15, 09:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Geomeister
Coolt! Pratade du någonsin med Paul Newman?

Nej, inte pratade. Man nickade eller morsade. Typ "how are you?" och fick samma fråga tillbaka.
Inga konversationer (dessvärre). Tror inte han skulle ha kommit dit om han inte fick känna sig ifred och så var det väl för många. Det bodde en hel del kändisar i krokarna; Robert Redford, Meg Ryan, Jason Robards (den äldre publiken känner till honom, utmärkt skådis själv och en gång gift med Lauren Bacall), kompositören Leonard Bernstein (West Side Story m. fl). För att inte tala om Paul Newmans fru, skådespelaren Joanne Woodward. Så det var ingen ovanlighet att träffa på någon kändis. Paul N. hade ett hus med två lejonstoder vid uppkörsvägen när man åkte förbi. Så de flesta visste var han bodde.

OT: Sedan bodde det författare och flera kända TV-personligheter där, bl.a. den förträfflige Harry Reasoner som var mycket berömd TV-ankare en gång i tiden. Samt med i "60 minutes". Jag kände Harry R. mycket väl. Tyvärr fick han ett dåligt slut på livet.
Senast redigerad av Detdundrar 2026-06-15 kl. 09:34.
Citera
2026-06-16, 01:17
Medlem
Geomeisters avatar
Citat:
Nej, inte pratade. Man nickade eller morsade. Typ "how are you?" och fick samma fråga tillbaka.
Inga konversationer (dessvärre). Tror inte han skulle ha kommit dit om han inte fick känna sig ifred och så var det väl för många. Det bodde en hel del kändisar i krokarna; Robert Redford, Meg Ryan, Jason Robards (den äldre publiken känner till honom, utmärkt skådis själv och en gång gift med Lauren Bacall), kompositören Leonard Bernstein (West Side Story m. fl). För att inte tala om Paul Newmans fru, skådespelaren Joanne Woodward. Så det var ingen ovanlighet att träffa på någon kändis. Paul N. hade ett hus med två lejonstoder vid uppkörsvägen när man åkte förbi. Så de flesta visste var han bodde.

OT: Sedan bodde det författare och flera kända TV-personligheter där, bl.a. den förträfflige Harry Reasoner som var mycket berömd TV-ankare en gång i tiden. Samt med i "60 minutes". Jag kände Harry R. mycket väl. Tyvärr fick han ett dåligt slut på livet.

Vilka namn och vilka miljöer. Det känns som att det området idag inte skulle vara lika intressant. Inte för att jag har något emot dagens kändisar egentligen, men svårt att slå det där gänget.

När var detta? 80-tal? 90-tal? 00-tal? Tidigare?

Har du några favoritfilmer med Paul Newman?
Citera
2026-06-16, 07:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Geomeister
Vilka namn och vilka miljöer. Det känns som att det området idag inte skulle vara lika intressant. Inte för att jag har något emot dagens kändisar egentligen, men svårt att slå det där gänget.

När var detta? 80-tal? 90-tal? 00-tal? Tidigare?

Har du några favoritfilmer med Paul Newman?

Detta var tidigt 80- till 00-tal när jag bodde i USA.
Denna del av USA (södra Connecticut) kommer alltid att dra åt sig spännande människor. Det finns så många förmågor på ett så litet ställe och de olika orterna är inte stora.

Gillar Newmans äldre produktion med klassiker som Cat on a hot Tin Roof och The Long Hot Summer (finfina rollistor!) men förstås även senare filmer.

Har du själv någon favoritfilm med honom?
Citera
2026-06-16, 17:10
Medlem
Snapcounts avatar
Blåsningen sätter jag som min favoritfilm med Paul Newman.

Inget dåligt folk alls han hade runtomkring sig i den, och musiken..

Fick också köpt för länge sedan även hans spagettisås, måste vart på -90 talet. Har förstått att han drev med en hel del välgörenhet, bla vinsten ifrån spagettisåsen skall ha gått till det. Minns också en gång när han var på David Letterman, och Letterman drog upp hans välgörenhet.., Paul Newman ville inte alls prata om det.

Här ett klipp när man interjuvar Robert Redford, och han går in på deras vänskap..samt pranks på varandra : https://www.youtube.com/watch?v=4M2npjQBRtc&t=152s

Tack "detdundrar" för att du delgav dina erfarenheter..
Senast redigerad av Snapcount 2026-06-16 kl. 17:14.
Citera
2026-06-16, 23:14
Medlem
Geomeisters avatar
Citat:
Detta var tidigt 80- till 00-tal när jag bodde i USA.
Denna del av USA (södra Connecticut) kommer alltid att dra åt sig spännande människor. Det finns så många förmågor på ett så litet ställe och de olika orterna är inte stora.

Gillar Newmans äldre produktion med klassiker som Cat on a hot Tin Roof och The Long Hot Summer (finfina rollistor!) men förstås även senare filmer.

Har du själv någon favoritfilm med honom?

Låter som ett drömliv, det du hade. Hoppas du har det bra nu med!

Cat on a hot Tin Roof har jag sett, men inte The Long Hot Summer. Hoppas jag stöter på den en vacker dag.

En sak jag gillar med Paul Newman är att många av hans filmer håller en hög lägsta nivå. Det är inte bara enstaka bra filmer och mängder med daterade verk eller billiga produktioner för att tjäna snabba pengar. Har några jag skulle kunna nämna som favorit, men det blir Hud (1963) som tar första platsen.
Citera
2026-06-17, 04:54
Medlem
Kirk.Douglass avatar
Sett till Newmans lite senare alster tycker jag Nobody´s Fool från 1994 är riktigt bra där han är "småstadsknasig/fri själ" och även om The Color of Money från 1986 i sig inte riktigt föll mig på läppen - småseg trots Scorseses regi - var Newmans rollprestation både djuplodad och berörande som det halvt avdankande biljardesset Eddie Felson som siktar på en comeback medan han coachar nykomlingen Vincent (Tom Cruise). Värd att se för Newmans skull.
Citera
2026-06-24, 14:51
Medlem
Geomeisters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kirk.Douglas
Sett till Newmans lite senare alster tycker jag Nobody´s Fool från 1994 är riktigt bra där han är "småstadsknasig/fri själ" och även om The Color of Money från 1986 i sig inte riktigt föll mig på läppen - småseg trots Scorseses regi - var Newmans rollprestation både djuplodad och berörande som det halvt avdankande biljardesset Eddie Felson som siktar på en comeback medan han coachar nykomlingen Vincent (Tom Cruise). Värd att se för Newmans skull.

Nobody's Fool skulle jag gärna se. Har inte förstått om det är en mer seriös/djup film eller om det är en lättsam/feelgood film! Vad skulle du säga att den räknas som?
Citera
2026-06-25, 23:11
Medlem
Geomeisters avatar
Tips till er som köper film i fysiskt format. Gällande Paul Newmans filmer är det ofta en handfull som återfinns på t.ex. DVD och Blu-Ray. Nu har det tillkommit en på marknaden.

The Life and Times of Judge Roy Bean från 1972. En lättsam western.

Kan vara värt att spana in!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in