Citat:
Ursprungligen postat av Molson Canadian
Mer status enligt vem?
Knappast enligt kvinnorna. Det är ju mellan män som män tuppar sig.
Jag tänker nu främst inte på allmänt tuppande och krogslagsmål utan status i form av ansedda yrken och pengar. Även om de vore identiskt lika i övrigt så har Lasse Läkare större chanser att ragga upp en kvinna än Harald Halvtid. Har för mig att något liknande kom upp på Internationella Kvinnodagen något år, klädsamt benämnt i formen "kvinnor vill inte ha latoxar!" eller i den stilen. Det verkar som att kvinnor föredrar män med högre status relativt till de själva, därför duger industriarbetaren Ingvar åt sjukbiträdet Sigrid men inte åt Annika Advokat.
Om kvinnor attraheras av män med högre ekonomisk status, innebär inte det då ett automatiskt upprätthållande av "patriarkatet"? Jag tror lite på Freuds teorier om att fortplantningen är en av de starkaste drifter vi har.
Citat:
Jag tror snarare att den sexuella selektionen består i vem som bäst anpassar sig till den nuvarande livssituationen. Ju fler kvinnor som avfärdar neanderthalarmän, ju sämre villkor får neanderthalarmännen. Följaktligen, vinner de män som anpassar sig efter den nuvarande livssituationen (delar ansvar för hushåll & barn, undviker sexistiska kommentarer och idéer osv.). Förenklat, rensar evolutionen ut de som inte anpassar sig till det liv vi lever nu.
Helt rätt tänkt, frågan är i vilken utsträckning det faktiskt stämmer, med tanke på vad som konstaterades ovan.