2008-09-30, 16:53
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Flaskback
Det har inget att göra med att män av biologiska skäl har en mer systematisk, uppgiftsorienterad hjärna och en större benägenhet att ta risker? Känns så standardfeministiskt och naivt att tro att män och kvinnor är olika på andra sätt än de rent fysiska attributen, det finns en anledning till att könsrollerna är som de är: Det är biologiskt.

Vad läste du det i för tidskrift då? "Den manliga eliten", Charles Darwin 1872?

Känns rätt stereotypt att en hyfsat icke-beläst person på allvar tror att hjärnorna skiljer sig så specifikt åt, trots att mängder av undersökningar på senare tid tyder på att skillnaderna är väldigt små.
Citera
2008-09-30, 16:58
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av DukeStreetKing
Att helt tvärt bara konstatera att det inte finns några biologiska orsaker som påverkar detta känns en aning magstarkt. Vad har du för belägg för detta?
Att det du lyfter fram påverkar, och enligt mig troligen betyder betydligt mer, gör inte att man på något sätt kan säga att biologiska skillnader inte existerar. Kanske är t o m kvinnor generellt sett mer lämpade än män biologiskt, bara det att de sociala strukturerna och egenskaper för att upprätthålla dem betyder mer.

Skriver jag någonstans att det inte finns några biologiska orsaker? Nej, det gör jag inte. Känns ju rätt lustigt att du hittar på att jag skrivit saker som inte står i de refererade inlägget. Naturligtvis finns det vissa biologiska skillnader, dessa är dock sällan så pass ordinära att dom påverkar. Jag skrev kort och gott att män inte var ämmade till högre del än kvinnor att ha beslutsfattande yrken, där ledning och organisering ingår.

Citat:
Ursprungligen postat av DukeStreetKing
Värt att notera är dock att oavsett om det finns en bättre fallenhet hos endera könet är det inte en anledning att ifrågasätta jämställdhet. Människan är stark nog att forma omgivningen efter moraliska principer och inte endast efter naturligt urval. Handikappade har generellt sett egenskaper som lämpar sig sämre för fortplantning och samhällsnytta. Detta betyder inte att det för den skull är rätt att göra sig av med missbildade foster för att ersätta dem med "effektivare" exemplar. Skulle det visa sig att det finns skillnader mellan män och kvinnor gör det lika lite att det är riktigt att motverka det ena könets rättigheter, så länge det inte övergår till ett snedfördelat kvoteringssystem.

Det finns inte könsliga rättigheter, det finns mänskliga.
Citera
2008-09-30, 20:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Akademica
Det är ingen liten fråga du lyfter fram. Dessutom är den inte ny. Den är lika gammal som feminismen. Svaret finns dock inte att enbart i teorin om social konstruktion, inte heller i biologismens teorier. Vill man ha en helhetslösning på den frågan, bör man nog se till både maktstrukturer, könsstrukturer, samt den rent biologiska faktorn.

Vill du ha min personliga åsikt? Då vill det till att du har lite kunskap om dessa olika teorier. Har du det..?

Klart att svaret ligger i den biologiska faktorn. Alla andra faktorer du nämner är bara följder av den biologiska verkligheten. Moder natur kör man inte över ostraffat, svårare än så är det inte.
Citera
2008-09-30, 20:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Coffe_K4n0n
Det är lustigt hur du talar om "mening" i något som du i samma veva hävdar handlar om "ren biologi".

"Mening" är ett mänskligt påhittat koncept. Mening existerar inte i naturen (biologin)...

(det här är rätt grundläggande saker som alla över 18 år borde ha lärt sig, men ändå så lyckades du missa det. Patetiskt)

Hur vet du att det inte existerar mening i naturen? Det enda som går att bevisa är operationer på naturliga heltal, resten är korthus, om än logiska sådana så dock motbevisade i grunden och således endast en tro, precis som t.ex. religion är.
Citera
2008-09-30, 22:03
Medlem
Molson Canadians avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Einar-Fredrik
Klart att svaret ligger i den biologiska faktorn. Alla andra faktorer du nämner är bara följder av den biologiska verkligheten. Moder natur kör man inte över ostraffat, svårare än så är det inte.

Om det finns en biologiskt orubblig essentiell kvinnlighet resp. manlighet, kan ju detta rimligtvis inte förändras. Har kvinnors resp. mäns beteende förändrats var beteendet följaktligen då varken biologiskt orubbligt eller essentiellt.
Citera
2008-09-30, 22:04
Medlem
Fenrisbanes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Molson Canadian
Om det finns en biologiskt orubblig essentiell kvinnlighet resp. manlighet, kan ju detta rimligtvis inte förändras. Har kvinnors resp. mäns beteende förändrats var beteendet följaktligen då varken biologiskt orubbligt eller essentiellt.

Hur ställer du dig till min hypotes om att sexuell selektion medför att män är tvungna att inneha mer status än kvinnor?
Citera
2008-10-01, 09:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av frivol
Nej.
Men män och kvinnor uppfostras ofta på olika sätt, där många av de intressen som småkillar ägnar sig åt till större delen uppmanar till de egenskaper som eftersöks i chefsjobb. En större andel killar ägnar sig åt lagsporter som tas på allvar, där uppmuntras man till att kämpa, vara målmedveten, kreativ, ta snabba beslut osv osv. Det är rätt klassiskt att man lär sig bita ihop, hålla inne känslorna, vara förnuftig osv... klassiska chefsegenskaper.

Men det håller ju på att förändras.
Inte alls. Skillnaderna är biologiska och går t ex att studera redan från de första dagarna i ett spädbarns liv.
Citera
2008-10-01, 11:47
Medlem
Molson Canadians avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fenrisbane
Hur ställer du dig till min hypotes om att sexuell selektion medför att män är tvungna att inneha mer status än kvinnor?

Mer status enligt vem?
Knappast enligt kvinnorna. Det är ju mellan män som män tuppar sig.

Jag tror snarare att den sexuella selektionen består i vem som bäst anpassar sig till den nuvarande livssituationen. Ju fler kvinnor som avfärdar neanderthalarmän, ju sämre villkor får neanderthalarmännen. Följaktligen, vinner de män som anpassar sig efter den nuvarande livssituationen (delar ansvar för hushåll & barn, undviker sexistiska kommentarer och idéer osv.). Förenklat, rensar evolutionen ut de som inte anpassar sig till det liv vi lever nu.
Citera
2008-10-01, 12:27
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av slimjoe
Inte alls. Skillnaderna är biologiska och går t ex att studera redan från de första dagarna i ett spädbarns liv.

Haha, ja du kan ju inbilla dig det. Många av dessa undersökningarna utgår från ett grundantagande, nämligen att finna och studera skillnader och där spelar redan existerande förväntningar på könen in otroligt mkt. Förväntar man sig att den lilla bebisflickan ska vara annorlunda än pojkbebisen, så finner man även "bevis" på det, även om dessa eventuella bevis ofta inte är något annat än fördomar/förväntat beteende. Finns flera undersökningar där man klätt små bebisar i antingen rosa eller mörkare/dovare kläder och där omgivningens reaktioner av bebisens beteende är direkt kopplat till attributets betydelse. Likaså har bebisarna uppfattats som arga och ilska när dom skrikit, ifall man trott det varit pojkar och ledsna och olyckliga, som tjejer. Säger mer om vad vi tror, än vad vi faktiskt vet.
Citera
2008-10-01, 13:10
Medlem
MalariaMyggans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av frivol
Vad läste du det i för tidskrift då? "Den manliga eliten", Charles Darwin 1872?

Känns rätt stereotypt att en hyfsat icke-beläst person på allvar tror att hjärnorna skiljer sig så specifikt åt, trots att mängder av undersökningar på senare tid tyder på att skillnaderna är väldigt små.

Njae, faktum är att man från ett rent medicinskt perspektiv nästan alltid utgått ifrån att kvinnors och mäns hjärnor INTE skiljer sig från varandra, något som länge varit ett problem. Det är så att desto mer man har undersökt skillnader i neuroanatomin ju mer skiljaktigheter har man hittat. Vissa typer av smärtstillande läkemedel fungerar endast på män och vissa endast på kvinnor då smärta processeras fundamentalt annorlunda mellan könen. Det här är något som används idag i sjukvården! Männens smärtsystem går igenom NMDA-receptorer (vet inte vilken subtyp exakt) medans kvinnors smärtsystem funkar helt annorlunda. Kvinnor som har rött hår är betydligt smärtkänsligare än andra kvinnor då det är samma anlag som kodar för rött hår som kodar för smärta. Red heads har dubbel uppsättning av detta arvsanlag och får därför rött hår och lägre smärttolerans. Män med rött hår har inte lägre smärttröskel än normalt då deras smärtsystem är uppbyggt annorlunda...
Citera
2008-10-01, 16:41
Medlem
Fenrisbanes avatar
Citat:
Mer status enligt vem?

Jag tänker nu främst inte på allmänt tuppande och krogslagsmål utan status i form av ansedda yrken och pengar. Även om de vore identiskt lika i övrigt så har Lasse Läkare större chanser att ragga upp en kvinna än Harald Halvtid. Har för mig att något liknande kom upp på Internationella Kvinnodagen något år, klädsamt benämnt i formen "kvinnor vill inte ha latoxar!" eller i den stilen. Det verkar som att kvinnor föredrar män med högre status relativt till de själva, därför duger industriarbetaren Ingvar åt sjukbiträdet Sigrid men inte åt Annika Advokat.

Om kvinnor attraheras av män med högre ekonomisk status, innebär inte det då ett automatiskt upprätthållande av "patriarkatet"? Jag tror lite på Freuds teorier om att fortplantningen är en av de starkaste drifter vi har.

Citat:
Jag tror snarare att den sexuella selektionen består i vem som bäst anpassar sig till den nuvarande livssituationen. Ju fler kvinnor som avfärdar neanderthalarmän, ju sämre villkor får neanderthalarmännen. Följaktligen, vinner de män som anpassar sig efter den nuvarande livssituationen (delar ansvar för hushåll & barn, undviker sexistiska kommentarer och idéer osv.). Förenklat, rensar evolutionen ut de som inte anpassar sig till det liv vi lever nu.

Helt rätt tänkt, frågan är i vilken utsträckning det faktiskt stämmer, med tanke på vad som konstaterades ovan.
Citera
2008-10-01, 21:53
Medlem
Citat:
Mer status enligt vem?

Då tar vi det igen eftersom jag inte fick svar på detta från dig i en annan tråd: Hur får du ihop att en evolutionär händelse skulle kunna ske på mindre än en generation??? Inser du att det inte är möjligt då en generation normalt motsvarar en mansålder, dvs längre än den moderna kvinnan har haft i-landsfördelen att kunna öppna käften ens??? Även om det så skulle vara en mutation vi hade att göra med så kan man inte hävda att den skulle vara genetiskt framgångsrik utan att ha överlevt minst en generation.
Senast redigerad av Einar-Fredrik 2008-10-01 kl. 21:56.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in