2008-09-27, 10:37
Medlem
Alltid. Jag kan ha haft datorn avstängd i ett dygn och om jag sen sätter på datorn så går fläkten igång inom 2 minuter.

Finns det något att göra förutom att ta bort skiten?
Citera
2008-09-27, 10:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Allfadern
Alltid. Jag kan ha haft datorn avstängd i ett dygn och om jag sen sätter på datorn så går fläkten igång inom 2 minuter.

Hade somma problem med min dator som lät som en jumbo jet. Dammsug bort allt damm i dator och cpu fläkt. Man ska igentligen köra med tryckluft men hur många har en kompressor hemma.
Citera
2008-09-27, 11:00
Medlem
Dust0rs avatar
Med tryckluft menar de den som finns att köpa på burk just för att rensa datorkomponenter från damm.
Citera
2008-09-27, 11:04
Bannlyst
Jag kan intyga att det tipset är värt att prova. Det hjälpte mig.

Använd dammsugaren, men se till att den inte råkar suga sig fast o skada moderkortet. Sätt den nära fläktarna (grafikkortet var värst på min) och få dem att snurra utav bara helvete. Det är mycket enkelt.
Citera
2008-09-27, 11:35
Moderator
MondoBizarros avatar
Tryckluft på burk är en seriös datanörds bästa vän!
Egentligen borde detta stå under köpråd, men allvarligt talat borde alla ha en liten kompressor hemma, om inte annat just för att städa datorn.
Jag föredrar kompressor framför burk eftersom den gör ordentligt rent och hittills utan att skada något.

Dammsugare har jag slutat med i datorn för det är mer eller mindre meningslöst: även om man tror att det blir rent så skulle en ordentlig blåsning med tryckluft visa nåt annat...plus då att det tydligen finns en risk för kortslutning, vilket jag hittills inte lyckats med och då har jag innan jag upptäckte tryckluft på burk dammsugit inne i datorer i många år.

Den här hade varit perfekt, men jag tycker ärligt det är lite för mycket pengar för en så liten:
Clas Ohlson Internetbutik - Allt för en enklare vardag
Citera
2008-09-27, 16:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Allfadern

Ett tips är ju att byta fläkten till en bättre och tystare.

Citat:
Ursprungligen postat av UnnamedPlayer
Jag kan intyga att det tipset är värt att prova. Det hjälpte mig.

Använd dammsugaren, men se till att den inte råkar suga sig fast o skada moderkortet. Sätt den nära fläktarna (grafikkortet var värst på min) och få dem att snurra utav bara helvete. Det är mycket enkelt.
Det spelar ingen roll om du håller insuget på dammsugaren på ett litet avstånd. Dammsugare är ena jävlar på att alstra statisk elektricitet, och du kan överföra det via luften.

Så vill man riskera att "slakta" en dator, kör dammsugare ni. "Luft på burk" är ett klart vettigare alternativ.
Senast redigerad av DrKrall 2008-09-27 kl. 16:52.
Citera
2008-09-27, 17:00
Medlem
Tack allesammans!

Testar att dammsuga burken nästa gång jag stänger av den ... när det nu blir.
Citera
2008-09-27, 17:24
Medlem
Testa speedfan eller nått och se lite vad det är som händer. Är det bara damm i fläkten eller går den på full speed.
Citera
2008-09-28, 14:03
Medlem
Dammsög den i morse och nu är den tyst som en räv. Tack återigen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in