Citat:
Ursprungligen postat av Korvtjåsk
Jag tycker detta är jävligt intressant! Googlade en del om det i våras och fick fram lite resultat. Sök på någon kändis på benchpress hittar du en hel del, sök även på svenska då det finns en snubbe som bloggar om vad olika kända svenska idrottare bänkar.
Var ett tag sen jag läste och är för trött för att hitta källor men detta stämmer på ett ungefär:
Benchpress
Sanna Kallur 80kg
Klyft 75kg
Christian Olsson 115kg
Yao Ming 140kg
Ben johnson 170-180kg
George W bush (hehe) typ 85kg
Det där är ju helt sjukt! kolla på 75 kgs christian olssons armar och överkropp i största allmänhet.! helt orimligt...
iaf
Sylvester Stallone - Bänkpress 180 kg - Källa:
www.imdb.com (något tvivelaktig källa visserligen men ändå)
Magnus Arvidsson (spjut)- 300 kilo i benböj, 192,5 i bänkpress och 322,5 i marklyft. källa:
http://www.svd.se/sportspel/nyheter/artikel_190413.svd
Sanna Kallur: 70kg bänkpress, 100kg frivändning (hörsägen)
Ida Therese Karlsson: 80kg bänkpress, 160kg böj (hörsägen)
Johan Wissman: 140kg bänkpress, 170kg frivändning, 140kg med stöt (hörsägen)
Stefan Holm: 140kg frivändning, 116kg med stöt (hörsägen)
Magnus Arvidsson: Strax över 800kg raw total, över 200kg frivändning utan stöt. (hörsägen)
Kajsa Bergqvist: Frivändning 77.5kg, Knäböj 160kg, Bänkpress 60kg (enligt hennes hemsida)
Ja, osvosv...
Sägs ju även att Alexander Karelin ska ha tag 3*400 i marlyft, att jalmar sjöberg tar närmare 350 osv. (Som jag förstod det så var det mer säkert att Sjöberg tagit 350, en aningen bättre källa ska det vara... dock inget jag vet nåt om.) I vilket fall som helst så var ju Karelin starkare än sjöberg, såå ja.