2008-09-25, 13:52
Medlem
Paparobos avatar
http://www.kvp.se/nyheter/1.1312173/varnpliktiga-stoppade-ak-5-i-munnen
http://www.varnpliktsnytt.se/nyheter.php?id=4295

Vad tror ni kommer hända för de inblandade? Både officiellt och inofficiellt? Böter, kicken, slakten? Jag lider med snubbarna...
Senast redigerad av Paparobo 2008-09-25 kl. 13:56.
Citera
2008-09-25, 14:20
Medlem
bjohos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Paparobo
http://www.kvp.se/nyheter/1.1312173/varnpliktiga-stoppade-ak-5-i-munnen
http://www.varnpliktsnytt.se/nyheter.php?id=4295

Vad tror ni kommer hända för de inblandade? Både officiellt och inofficiellt? Böter, kicken, slakten? Jag lider med snubbarna...

Lite roligt att den värnpliktige inte anser sig ha fått tillräckligt med information om ämnet. Behöver han verkligen bli tillsagd att man inte stoppar upp vapen i diverse kroppsöppningar undrar jag om han verkligen bör anförtros med något farligare än färgkritor...
Citera
2008-09-25, 14:21
Medlem
Det är svårt att säga vad som kommer hända med honom. Jag gissar på att han kommer få avdrag från sitt muckbidrag eller sänkta betyg framförallt. Men det beror helt på hur FM väljer att agera och vart de lägger ribban.
Citera
2008-09-25, 14:21
Medlem
503s avatar
Inofficiellt så kommer de väl få sig en utskällning, och officiellt kommer det förmodligen inte uppmärksammas mer.

Tycker det är löjligt.
Ett skämt, om än osmakligt och omdömeslöst enligt vissa, är inte hela världen.
Att utbilda soldater till att slå ihjäl andra, och samtidigt gnälla över någonting som ett par skämtsamma bilder är bara löjligt.

Däremot så bör man kanske ifrågasätta den värnpliktiges lämplighet som soldat.
Citera
2008-09-25, 14:42
Medlem
Är det det faktum att vapnet är i munnen eller hade FM blivit lika upprörda
om personen "bara" riktar mot sig själv.
Citera
2008-09-25, 15:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av keeperVII
Är det det faktum att vapnet är i munnen eller hade FM blivit lika upprörda
om personen "bara" riktar mot sig själv.
Det är nog det faktum att soldaten i fråga uppträder som en fullblodsidiot. Vapnet skall inte riktas mot NÅGOT som man inte avser att beskjuta. det finns flera skräckhistorier om vad som händer när man leker med vapen och riktar på andra personer och skall "tomklicka" mot dom.

Högvakten, vakten AJB, osv osv...

Handlandet tyder på ett omdöme i klass med en 4-5åring. Hade det varit en av mina soldater hade vederbörande kunnat se fram emot en rask garnisionsnämnd och därefter urstädning av skåpet.
Citera
2008-09-25, 15:29
Medlem
Bajsfacistens avatar
Omoget och barnligt javisst.

Är det inga patroner så är det väl inget att bry sig om egentligen. Nå visst skall alla vapen betraktas som skarpa. På vilket sätt är ett oladdat vapen farligare än ett t.ex ett järnrör?

Att kunna skämta om sådant är inget konstigt, alla saker blir avdamatiserade om man har det i vardagen. Men visst de är väl inte bra för bilden av Försvarmakten att sådana bilder kommer ur massmedialt.

En tillsägelse tycker jag räcker.
Citera
2008-09-25, 15:36
Medlem
Ljungbackaeriks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av discord
Det är nog det faktum att soldaten i fråga uppträder som en fullblodsidiot. Vapnet skall inte riktas mot NÅGOT som man inte avser att beskjuta. det finns flera skräckhistorier om vad som händer när man leker med vapen och riktar på andra personer och skall "tomklicka" mot dom.

Detta ar nagot som gnuggades in ganska ordentligt under min lumpartid, och det sitter fortfarande i som en nastan undermedveten grej. Sen har jag hort en hel del berattelser om folk som dummat sig, och det gor mig givetvis an mer forsiktig. Jag tror att jag redan berattat om nar en kompis dodade sin heltackningsmatta med en 1911, och det ar bara ett exempel pa vad som kan handa.

Som lite flum kan jag tanka mig att svenska soldater i allmanhet har for lite respekt for sina vapen pga av for lite skarpskytte. Skjuter man mest bara losplugg ar det nog latt att man borjar se vapnet som en leksak. Lat dem skjuta av sig mot olika saker som vattendunkar och annat sa de far lite perspektiv pa vad som kan handa.

Vid narmare eftertanke kunde det kanske vara en lamplig bestraffning att lata den har soldaten stoppa pipan i munnen pa ett grishuvud och trycka av, och sedan lata honom gora rent efter sig.
Citera
2008-09-25, 15:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bajsfacisten
Är det inga patroner så är det väl inget att bry sig om egentligen. Nå visst skall alla vapen betraktas som skarpa. På vilket sätt är ett oladdat vapen farligare än ett t.ex ett järnrör?
På samma sätt har ett antal soldater resonerat med resultat att dom skjutit bort skallen på en kamrat då vapnet inte alls varit oladdat. Fast dom varit övertygade om detta.

Citat:
Ursprungligen postat av Bajsfacisten
Att kunna skämta om sådant är inget konstigt, alla saker blir avdamatiserade om man har det i vardagen. Men visst de är väl inte bra för bilden av Försvarmakten att sådana bilder kommer ur massmedialt.
Att skämta med vapen är mycket konstigt, det är ett verktyg som militärt har ett enda användningsområde, att ha ihjäl folk och det är fan inte roligt. Möjligen att någon med bristande personlig mognad tycker att det är ball och häftigt med vapen, men en liten reflektion över vad vi övar för att använda dom till och de konsekvenser det får brukar leda till att det blir betydligt mycket mindre ballt och häftigt.
Citera
2008-09-25, 16:27
Medlem
BBMBBs avatar
Det "roligaste" är att det dyker upp filmer/foton som det här med varje ny kull värnpliktiga, kanske ska börja med att lära dom läsa nyheterna istället för att försöka lära dom vapenhantering
Citera
2008-09-25, 16:46
Medlem
Ljungbackaeriks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av discord
Möjligen att någon med bristande personlig mognad tycker att det är ball och häftigt med vapen, men en liten reflektion över vad vi övar för att använda dom till och de konsekvenser det får brukar leda till att det blir betydligt mycket mindre ballt och häftigt.

Ja, da ar jag nog inte sarskilt mogen, for jag tycker det ar forbannat ballt och haftigt med vapen. Nja, jag far kanske ta tillbaka detta, men nog ar det roligt i alla fall. Det jag vill ha sagt ar dock att det kvittar om man tycker att det ar ballt eller haftigt sa lange man har sakerhetsaspekterna klara for sig. Att vela runt med vapen for att spela Allan ar definitivt omoget, och framforallt farligt.

Precis som du sager sa bor man ta en stund till att fundera over vad vapnet ar tankt att anvandas till, och lite "lek" under ordnade former pa skjutbanan ar ocksa ett bra satt att mana till eftertanke. Nar min son blir gammal nog ska jag kora en uppvisning i "vattenmelon kontra .44 Mag", just i detta syfte.
Citera
2008-09-25, 16:49
Medlem
fyfan va löjligt. facebook?! snacka om storm i ett vattenglas. kan meddela att värre saker än sådär hände när jag låg inne och gjorde jägartjänst på k3 06/07. naturligtvis är det inte ett moget beteende av en pluton unga män att låtsas vara exekutionspatrull och ställa upp en soldat naken och sikta på honom med naturligtvis oladdade vapen, eller låta honom lägga sig naken i en skyddsgrop och sikta på honom där nere, men våra befäl skrattade fan mer än oss när dom fick se bilderna på en plutonsfest (inklusive major/skv.chef). jag tycker det här var jävligt tramsigt, naturligtvis ska man alltid behandla vapen som skarpa och bla bla bla... men nån måtta på moralpaniken får det fan vara!
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in