2008-09-25, 02:01
Medlem
Vad jag har läst om dem så verkar de vara lika.
Någon kan svaret på denna fråga?
Citera
2008-09-25, 06:30
Medlem
grissvanss avatar
Schizotypala undviker människor av rädsla för dem, Schizoida känner inget direkt behov, sedan tror jag schizotypala människor generellt sätt är lite mer "knepigare"än schizoida som är typ mer kalla och inåtgående de observerar hellre världen än att deltar i den, medans schizotypala deltar i den annorlunda.

Schizotypal: Dom onda jävlarna umgås jag inte med! " vänta! vad fan är det där för sak som flög förbi måste avvända min magiska spökkraft för att se efter!"
Schizoid:....orka människor!*återvänder till sin egen lilla värld*
Senast redigerad av grissvans 2008-09-25 kl. 06:38.
Citera
2008-09-25, 12:02
Bannlyst
Skillnaden är att psykiatrikerna har två olika fantasidiagnoser att svänga sig med när de ska nedvärdera folk som inte är flockdjur.
Citera
2008-09-26, 00:21
Medlem
Marielle, du kan titta på diagnoskriterierna för schizotyp vs schizoid PD så ser du skillnaderna.
http://psyweb.com/Mdisord/jsp/scpd.jsp
http://psyweb.com/Mdisord/jsp/sdpd.jsp

Både schizoid och schizotyp PD hör till vad man brukar kalla "schizofrenispektrum"-sjukdomar. Schizoid liknar mer de sk negativa symtomen vid schizofreni, alltså symtom som innebär förlust av funktioner. Vid schizotyp PD finns mycket anhedoni, alltså förlust av förmågan att uppskatta, njuta och glädjas över saker som friska människor uppskattar, tex sociala relationer, sex, mat och andra trevliga upplevelser. Vid schizotyp PD ser man mer av det som kallas positiva eller produktiva symtom, dvs inte förlust av funktioner utan nya symtom som friska inte har, tex vanföreställningar, paranoia, hänsyftningsideer och tro på att man har magiska förmågor.
Citera
2008-10-02, 10:40
Medlem
Jag måste lägga in en brasklapp om att shitzoid är en mkt tveksam diagnos.
Att vilja vara ensam, är det en sjukdom?

Det är mer komplicerat än så men det skulle inte förvåna mig om den försvann. Ganska "friska" med historia av shitzofreni eller asperger kan lätt hanmna i det facket, även de som har störningar som vi kan sätta i kluster 3 kan visa upp en utsida som stämmer med shitzoid, vi vet ju hur lång tid hyrdoktorn har.

Båda två räknas som perosnlighetstörningar inom shitzoofrenispektrum.
Citera
2010-02-15, 12:50
Medlem
för det första så är det ingen sjukdom egentligen. Detta är ett sätt att kategorisera olika personligheter egentligen. Sen är det så att vissa skador på hjärnan kan orsaka effekter. Till exempel skador i hypothalamus orsakar schizophrena personligheter, till och med hos råtter och skador i temperal lobe orsakar schizoida personlighetsdrag. Detta betyder inte att man behöver se sig som skadad. Vissa människor har en tendens att har dåligt självförtroende oberoenda av hur många hjärnceller de har och andra bra självförtroende även om de är dumma.

Men jag ser schizo drag som intressanta. Själv så har jag schizo drag i min personlighet. Jag har schizoida drag mest men har även schizotypa drag som magiskt tänkande, lite schizofreni drag i sinnelaget men ändå tillräckligt verklighetsförankrat för att inte kunna kallas schizofren. Jag har andra schizotypa drag som shamanistisk personlighet och jag har vad andra människor skulle kallas paranoida drag , själv så ser jag inte det som en sjukdom utan som den korrekta förståelsen av verkligeheten.

Det finns ett personlighetskluster som kallas (MAD) eller ODD eller udda, detta består av

paranoid
schizoid
schizotypal

Jag passar in bra här. Med andra ord jag är galen och trivs stormbra med det.
Citera
2010-02-15, 20:20
Medlem
LagomLagoms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av matterik
Jag passar in bra här. Med andra ord jag är galen och trivs stormbra med det.

Och högst sannolikt en innovativ, oliktänkande, receptiv och mycket intressant person att umgås med. Synd att tiden inte räcker till, alltid kul att berikas socialt med något annat än den grå neurotypiska massans hummande om triviala I-landsproblem

Må väl,

LL
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in