2008-09-24, 18:41
Bannlyst
Har under en längre tid haft problem med att jag inte kan spela upp ljud från olika källor,
ex. spela musik från xmms samtidigt spelar Nexuiz eller liknande. Om jag använder ex.
Firefox och sedan försöker starta o spela musik med xmms så säger den att jag ska kolla
om någon annan applikation använder drivrutinen. Måste i så fall avsluta FF och sedan
börja spela musik och sedan om jag startar FF så har inte FF något ljud så om jag ska
streama från Youtube så måste jag avsluta xmms och starta om FF.

Låter ju ganska B med att bara en applikation kan använda ljudet åt gången? Finns
det någon lösning, bristande idéer på bra sökord (google) gör att jag frågar er =)

Avänder ALSA för att hantera ljudet.
Citera
2008-09-24, 19:18
Medlem
Jag tror då att xmms är inställt på att använda OSS.

Ändra så att den använder ALSA istället, så ska problemet vara löst.
Citera
2008-09-24, 22:54
Medlem
X_surfers avatar
ALSA stödjer mig veterligen bara ljud i ett program åt gången, så det är väl pulseaudio han ska använda?
Citera
2008-09-24, 23:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av X_surfer
ALSA stödjer mig veterligen bara ljud i ett program åt gången, så det är väl pulseaudio han ska använda?

Nej, det du tänker på är OSS. Med ALSA kan han få ljud från flera ljudkällor samtidigt.
Citera
2008-09-25, 09:29
Medlem
Hade själv ett liknande problem.. löste sig genom att ändra inställningar för själva applikationen..

testa:
http://buglandia.blogspot.com/2007/08/howto-software-audio-mixing-in-ubuntu.html

annars kan du googla mer om "enable hardware/software mixing in ubuntu" ..
Citera
2008-09-25, 09:53
Medlem
emabs avatar
Finns en tråd i ubuntus forum om ljudproblem som jag har för mig är rätt genomgående, du kan ju testa kika där..

http://ubuntuforums.org/showthread.php?t=843012
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in