2008-09-24, 17:36
Medlem
truperts avatar
Vet inte om den ska va här eller juridik, men känns som att jag lättare får hjälp här.

Jo, det är såhär att en polares lillebrorsa ska precis till att börja övningsköra. Han har helt plötsligt blivit väldigt bilintresserad och börjat fordonsprogrammet. Iaf, han säger att hans lärare påstår att om man "börnar", "lägger en lakrits", etc. skapar helt enkelt spår på asfalten. Att polisen bötfäller sånt beroende på hur långa sträcken blir, summan ska vara 1000kr/meter.

Jag har väldigt svårt att tro på det här. Så hur ligger det egentligen till?
Citera
2008-09-24, 17:38
Medlem
Gusten grodsluks avatar
Det blir väl i första hand vårdslöshet och i andra hand vandalisering eller något liknande.
Citera
2008-09-24, 17:49
Bannlyst
Haha, skulle se roligt ut när snuten går ut med måttbandet och ba "ojojoj, 13 meter lakritsspår, det här blir inte billigt grabben"
Citera
2008-09-24, 17:56
Medlem
Dyrings avatar
Har hört att det är 1000 kr/ påbörjad meter, vet dock inte om det stämmer, men tror det
Citera
2008-09-24, 17:58
Medlem
brainspaces avatar
Klart det är böter, man sabbar ju vägen!
Citera
2008-09-24, 18:39
Medlem
volvo 240s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pettson3816
Haha, skulle se roligt ut när snuten går ut med måttbandet och ba "ojojoj, 13 meter lakritsspår, det här blir inte billigt grabben"
Ja det vore en syn, som jag hoppas man skulle få se. Så kanske fjortisarna skulle lägga av med att sabba däck och vägar i onödan.
Citera
2008-09-24, 18:49
Medlem
Running_mans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trupert
...en polares lillebrorsa...
FB-kodspråk, på svenska menar han självklar jag själv

Ja det stämmer, 1ooo kr per meter -om du råkar möta en snut som haft en dålig dag. Vanligtvis så ger de inte en så mycket böter.

En rolig sann historia om burnouts, snutar och böter:
En snubbe var ute och skulle svarva av de sista resterna av bakhjulet på sin mc innan avställning(och nytt bakdäck till våren).
Han burnade ganska mycket under några minuter på en större parkering och till slut så kom ju såklart snuten. Någon kärring som bodde i närheten hade ju ringt och klagat.
Snutarna skakade på huvudet, mc-föraren stannade kvar då han trodde att han kunde snacka sig ur det hela. Men innan han säga någonting började den ene snuten att mäta bromssträckan medans den andre funderade på vad han skulle göra med mc-föraren.
Citera
2008-09-24, 19:24
Medlem
MobileFreaks avatar
Gäller samma bötesbelopp för bromsspår på asfalten? För det blir ju minst lika mycket gummi som vid en "börn"..
Citera
2008-09-24, 19:34
Medlem
Det är en myt att man får böter för varje påbörjade meter!

Om man gör en stillastående burnout, får man böter för skapande av onödigt buller/ störande av den allmänna ordningen.

Gör du en burnout/ hjulspinn medan du åker så åtalas du för vårdslöshet i trafik.

Så ligger det till!
Citera
2008-09-24, 19:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Volumepoint

Gör du en burnout/ hjulspinn medan du åker så åtalas du för vårdslöshet i trafik.

Rätta mig om jag har fel, men kan inte vårdslöshet i trafik leda till åtal? (med andra ord man kan få fängelse)
Citera
2008-09-24, 19:56
Medlem
Mulas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Volumepoint
Det är en myt att man får böter för varje påbörjade meter!

Japp, det är en klassisk urban myt som vårdas ömt bland bilintresserade

Volumepoints inlägg stämmer. Och ja, vårdslöshet i trafik är ett brott som leder till åtal. Normalfallet är dagsböter, bara i grova eller upprepade fall det kan bli tal om fängelse.
Citera
2008-09-24, 20:01
Medlem
core_s avatar
Ah, den gamla myten om böter/meter. Leta gärna upp vilken del i trafikbrottsbalken som visar detta. Det vore högst intressant att se.

Som en av de ovan skrev, vårdslöshet kand et bli tal om (och då är det dagsböter, något fängelse blir det inte tal om för en burnout) alternativt åstadkommit onödigt buller/störande körning.

Ni som talar tvärsäkert om det här med böter/meter, har ni upplevt detta själva, varit med om att en sådan bot har skrivits ut, sett det i någon lag?
Eller är det bara hörsägen från en kompis?
För det lustiga är att frågar man sen denna kompis, så har han i sin tur hört det från en kompis och sedan lallar det på sådär
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in