2008-09-24, 17:35
Medlem
Hej

Har lite funderingar kring betyg för att komma in på accenture och mckinsey. Just nu pluggar jag dubbelt, 4e året på LTH, och 1a året för mina ekonomistudier i företagsekonomi som så småningom ska leda till en kandidatexamen från Lunds Universitet. Om jag låt oss säga ligger lite över 4.0 i snittbetyg från LTH och har 80% VG från LU, är det något som skulle gillas av accenture eller mckinsey, eller någon av de andra konsultbolagen. Har för övrigt jobbat en hel del vid sidan av på bra företag med relaterade uppgifter till min utbildning.

Tack på förhand.
Citera
2008-09-24, 18:11
Medlem
RivenFlushs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av themahout
Hej

Har lite funderingar kring betyg för att komma in på accenture och mckinsey. Just nu pluggar jag dubbelt, 4e året på LTH, och 1a året för mina ekonomistudier i företagsekonomi som så småningom ska leda till en kandidatexamen från Lunds Universitet. Om jag låt oss säga ligger lite över 4.0 i snittbetyg från LTH och har 80% VG från LU, är det något som skulle gillas av accenture eller mckinsey, eller någon av de andra konsultbolagen. Har för övrigt jobbat en hel del vid sidan av på bra företag med relaterade uppgifter till min utbildning.

Tack på förhand.

Accenture kommer du antagligen in på intervju om du har över 3.7 iom dubbel (har gått ner sig väldigt, speciellt om du inte söker specifikt strategikonsult). McKinsey blir det nog lite svårare på för jag skule anta att de iaf kräver 4.2-4.3+ från Lund.

En generell grundregel bland konsultfirmorna jag har varit hos är annars att om man har över 4.0 i snitt så ska man inte falla bort pga betygen. Dock har jag fått uppfattningen att de är lite hårdare på McKinsey så därför tror jag att kraven är lite hårdare. Beror ju självklart på vad för inriktning du pluggar på LTH, Indek smäller ju högre än Elektro exempelvis.
Citera
2008-09-24, 18:27
Medlem
För oss som inte har hunnit orientera oss på arbetsmarknaden ännu, vad är accenture och McKinsey för företag, och varför är dom så eftertraktade?
Citera
2008-09-24, 18:53
Medlem
Båda tillverkar en jävligt god korv. Den är hysteriskt god.
Citera
2008-09-24, 18:55
Medlem
Socialdemokratis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av emilsson
Båda tillverkar en jävligt god korv. Den är hysteriskt god.

Jaha, dom handlar med "wurrar"?
Citera
2008-09-24, 19:29
Medlem
Bud Fluds avatar
Hur står sig egentligen Accenture mot McK, Bain, BCG och Booz? Folk säger att de gått ner sig. Hur pass "illa" är det? Och vilka typer av klienter har de här i Sverige?
Citera
2008-09-24, 20:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Larsson85
För oss som inte har hunnit orientera oss på arbetsmarknaden ännu, vad är accenture och McKinsey för företag, och varför är dom så eftertraktade?
Konsultföretag som ger sjukt bra betalt och utgör bra trampoliner vidare i arbetslivet. Men man får vara beredd på att få jobba sjukt mycket till och från.
Citera
2008-09-24, 21:06
Medlem
D.v.s timlönen är inte alls speciellt bra?
Citera
2008-09-24, 21:08
Medlem
taffies avatar
Jag kan säga på en gång att jag inte vet utan endast staplar vad jag "fått höra". Accenture är en It-konsultfirma som också sysslar med managementconsulting, inte helt olik firmor som ernst & young,Capgemini osv. Mckinsey är en Amerikansk ren managementconsult firma likt ,BCG,Booz, och Bain. (Mckinsey booz och BCG har egna tidningar )

I min ide värld är det mer prestigefyllt att jobba på en ren management firma än en firma som har management som "bisyssla".
Citera
2008-09-24, 21:14
Medlem
McKinsey: Ingångslön kring 35. 20% löneutveckling varje år. 2-3 månadslöner i bonus varje år. Detta gäller färskingar. De snittar kring 60h i veckan. Up or out, dvs klarar du inte jobbet så åker du ut. 95% av alla åker ut förr eller senare (OBS spekulation). De som klarar sig får en betald MBA på ett fint universitet och får återkomma på högre position. En partner drar in runt 1 mille i månaden. Eller mera.

Många VD är f.d. McKinsey konsulter. Ovanligt många. En f.d. McKinsey konsult får nästan automatiskt en hög tjänst efter att han sparkats ut.

Jag tror BCG och Bain spelar i samma liga. Alla andra ligger efter.
Citera
2008-09-24, 21:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av emilsson
McKinsey: Ingångslön kring 35. 20% löneutveckling varje år. 2-3 månadslöner i bonus varje år. Detta gäller färskingar. De snittar kring 60h i veckan. Up or out, dvs klarar du inte jobbet så åker du ut. 95% av alla åker ut förr eller senare (OBS spekulation). De som klarar sig får en betald MBA på ett fint universitet och får återkomma på högre position. En partner drar in runt 1 mille i månaden. Eller mera.

Många VD är f.d. McKinsey konsulter. Ovanligt många. En f.d. McKinsey konsult får nästan automatiskt en hög tjänst efter att han sparkats ut.

Jag tror BCG och Bain spelar i samma liga. Alla andra ligger efter.

Inte bara den meningen som är spekulation va? 35 i ingångs på McKinsey var längesen t.ex..
Citera
2008-09-24, 22:24
Medlem
Brandbils avatar
mckinsey och acn är ju inte ens samma bransch. Bara för att de (har delar som) heter "management" innebär det inte att de har samma kunder. Jag skulle inte ens tro att de ser varandra som direkta konkurrenter. Det finns många andra firmor som ligger närmare både mckinsey och acn.

Konstig jämförelse!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in