Citat:
Ursprungligen postat av themahout
Hej
Har lite funderingar kring betyg för att komma in på accenture och mckinsey. Just nu pluggar jag dubbelt, 4e året på LTH, och 1a året för mina ekonomistudier i företagsekonomi som så småningom ska leda till en kandidatexamen från Lunds Universitet. Om jag låt oss säga ligger lite över 4.0 i snittbetyg från LTH och har 80% VG från LU, är det något som skulle gillas av accenture eller mckinsey, eller någon av de andra konsultbolagen. Har för övrigt jobbat en hel del vid sidan av på bra företag med relaterade uppgifter till min utbildning.
Tack på förhand.
Accenture kommer du antagligen in på intervju om du har över 3.7 iom dubbel (har gått ner sig väldigt, speciellt om du inte söker specifikt strategikonsult). McKinsey blir det nog lite svårare på för jag skule anta att de iaf kräver 4.2-4.3+ från Lund.
En generell grundregel bland konsultfirmorna jag har varit hos är annars att om man har över 4.0 i snitt så ska man inte falla bort pga betygen. Dock har jag fått uppfattningen att de är lite hårdare på McKinsey så därför tror jag att kraven är lite hårdare. Beror ju självklart på vad för inriktning du pluggar på LTH, Indek smäller ju högre än Elektro exempelvis.