Citat:
Ursprungligen postat av Mawizda
Har länge funderat på hur det skulle vara om ingeting fanns alls, inget liv, inget universum eller något. Föreställ er det.
Hur tror ni det skulle vara? Om något skulle finnas men inget liv skulle existera skulle då något finnas eftersom att inget kan uppleva det?
Nu vet vi ju att något existerar och att något finns eftersom att du läser denna mening just nu.
Ett mystiskt faktum inom kvantfysiken säger att observatörens vara eller ickevara kan avgöra hurvida fenomen uppträder.. eller inte.
Så greken som sa "cogito ergo sum" var inte helt ute å paddla kanske.
För mig är det inte lätt att tänka i så abstrakta banor , Jag får börja från början med dualistiska koncept och begrepp för att "förstå" vibrationerna som utgör kosmos, bara frekvensen avgör om det är ljus,materia eller något annat.
Om man dessutom försöker få ett annat perspektiv på (vad vi är "fast" i) tiden.
Alla händelseförlopp som vi kan/har observera från början till slut går tillslut att "förutspå". Alla processer eller händelseförlopp följer de fundamentala regler som utgör gränsen för våra 3 dimensioner, reglerna är konstater ss ljusets hastighet, den absoluta nollpunkten, etc som utgör ramarna för existensen. Det kommer bli uppenbart när man kan se på våra 3 dimensioner från ett perspektiv då tiden kan ses med en början och ett slut att:
Universum eller kosmos sett ur vårt nuvarande perspektiv (en punkt i tiden) utvecklas/förändras precis som det skall,
på det enda sett som det kan och samtidigt på alla sätt som det inom ramarna kan utvecklas. (oavsett hur många gånger jag blandar koppar och ten så blir det alltid brons , även om jag gör det miljontals gånger så skulle det aldrig bli något annat)
Om det observerats "utifrån" skulle tiden vara lika statisk som en riktning är för oss. Början och slutet på "processen" skulle vara samma sak, det som har hänt,händer och kommer att hända skulle vara samma sak.
Du kan inte dö, eftersom du aldrig blivit född.