2008-09-24, 11:03
Medlem
Omnipotenss avatar
Tudelidu

Försöker fixa min polares dator men den är verkligen fucked up. När jag startar datorn så kommer det upp "IBM" . Men inget annat händer. Kommer inte förbi det första "steget" i upp starten. Kommer verken in på biosen eller felsäkert läge eftersom den låser sig.

Ibland startar den inte alls. Men hör fläktarna stå o snurra och efter ca 5-10 sec så hamnar skärmen i "Zleep" ..

Hur gör jag? Behöver formatera hela datorn.

Peace and love Omnipotens
Citera
2008-09-24, 11:23
Medlem
werss avatar
Hej,
testat att:
reset CMOS.

Öppna burken. kolla vilket moderkort det har (googla modellen)
Leta efter en jumper på kortet som (kan) heter "clear CMOS" eller ännu heller leta efter en manual.

Hittat jumpern,, kortslut den och starta upp datorn så skall alla ev korrupta biossettings vara borta..stäng av och sätt tebax jumpern som innan innan du bootar vidare annars sparas inga inställningar,, ss klockan, password, etc, etc.
Citera
2008-09-24, 11:51
Medlem
Chinozos avatar
och om du ska in och pilla på moderkortet så ska du följa dom 3 reglerna

1. STÄNGA AV ALL STRÖM
2. HÅLL INTE I NÅGOT STRÖM FÖRARANDE.
3. ANVÄND INTE EN SKURVMEJSEL SOM ÄR MANGETISK

Prova pilla bort det lilla batteriet på moderkortet
Citera
2008-09-24, 12:13
Medlem
Omnipotenss avatar
Okej men förstår inte riktigt hur det ska hjälpa mig att reseta moderkortet?? Men ska testa det så fort jag har möjlighet
Citera
2008-09-24, 17:31
Medlem
werss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Omnipotens
Okej men förstår inte riktigt hur det ska hjälpa mig att reseta moderkortet?? Men ska testa det så fort jag har möjlighet

Förenklat; Därför att BIOS kretsen på moderkortet innehåller information om övrig hårdvara och hur den skall kommunicera sinsemellan är fel inställningar felsatta så kan man behöva nollställa den.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in