2008-09-23, 15:51
Medlem
Mina två katter (1,5 år båda två) har alltid varit innekatter, men nu har vi flyttat och märker att dom gärna vill ut i trädgården å så. Försöker alltid smita ut. Men här bor mkt andra katter i området å e rädd att dom kommer få stryk elr blir överkörda, eftersom dom inte sett bilar innan
(båda e kastrerade hankatter så dom e la inte ute efter damer iaf...) Vill så gärna ge dom lite frihet.

Tips/råd om hur ja ska göra?
Citera
2008-09-23, 15:52
Medlem
Nino Gaggis avatar
Släpp ut dom och låt naturen ha sin gång. Antagligen överlever dom eller så gör dom det inte. Inget mer med det.
Citera
2008-09-23, 16:03
Medlem
Minfäldts avatar
Det är lättare att konvertera en innekatt till utekatt än tvärtom så om ni har planer på att flytta igen medan katterna lever är det nåt att fundera på.

Utekatter har också betydligt kortare liv även om man kan argumentera att det är ett roligare liv. Det är inte däremot inte det minsta roligt roligt att få samtalet från bilägaren som plockat katten ur grillen på sin bil eller grannen som hittat liket i sin häck.
Citera
2008-09-23, 16:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rosseland
Mina två katter (1,5 år båda två) har alltid varit innekatter, men nu har vi flyttat och märker att dom gärna vill ut i trädgården å så. Försöker alltid smita ut. Men här bor mkt andra katter i området å e rädd att dom kommer få stryk elr blir överkörda, eftersom dom inte sett bilar innan
(båda e kastrerade hankatter så dom e la inte ute efter damer iaf...) Vill så gärna ge dom lite frihet.

Tips/råd om hur ja ska göra?

Ett tips kan vara att id-märka dem, antingen med chip eller tatuering. Ta ut dem i sele först kanske också undrlättar.
Citera
2008-09-23, 16:51
Medlem
Absolut nr 1 ID-märkning!!!

När jag skulle lära min förra katt att vara ute så började jag med att släppa ut honom på uteplatsen. Han fick vara ute 10-15 min åt gången i början under konstant uppsikt. Så länge han nosade runt på uteplatsen och inte visade nån vilja att ta sig över saketet fick han vara ifred men om han ville ta sig ut utanför så ropade jag in honom genom att skramla med hans favortigodisburk. Så höll vi på i kanske 1 vecka mest för att jag intalade mig att han på så sätt skulle lära sig vart han bodde. Efter den veckan så släppte jag helt sonika ut honom men lämnade dörren öppen så han kunde komma och gå som han ville.

Men som sagt utekatter lever ett hårdare liv än innekatter och det är viktigare att hålla koll på avmaskningar och vaccinationer i förebyggande syfte. Rent krasst sett så slutar de allra flesta utekatter under en bil förr eller senare men där får man själv ta ställning till för och nackdelar.
Citera
2008-09-23, 17:31
Medlem
Eliza CTs avatar
Eftersom dom varit innekatter så tycker jag att dom ska fortsätta att vara det. Inom tätbebyggt område.
Du kan knappast missa vad folk gillar lösspringande katter om du läser här.
Det är alltså inte enbart trafikolyckor som skadar/dödar katter. Helt klart förkortat trafiken kattliven med en hel del år. Men man har ansvar för att andra inte har obehag av katten. Och på sina håll är det farligt för katten. Alla håller sej inte till att skälla på katter och deras ägare utan kanske skadar kattstackarn istället. För ägare till katter som går ute måste man också räkna in att det kan bli dyrbara veterinärbesök då katten är ute oskyddad.
Med andra ord - man har ansvar för katten också!
Mvh
Citera
2010-07-05, 13:06
Medlem
prudenss avatar
Mina grannar löste problemet med att i anslutning till ett källarfönster bygga ett inhägnat område i trädgården för katterna. Inhägnaden består av spaljeväggar som nätats och de har planterat kaprifol och humle som klättrar fint och ger skugga. Jättefint. Utifrån ser det ut som ett trädgårdsrum. Katterna stormtrivs. De kan gå ut och in precis som det passar dem.
Citera
2010-07-05, 20:13
Medlem
Bygg en inhängnad, finns diskreta nät, råddjursstängsel i vissa byggvaruhus.
Citera
2011-11-02, 01:00
Medlem
Den skulle nog bli väldigt rädd i början men det är nog värre att göra det omvända, utekatt till innekatt.
Senast redigerad av hatthylla 2011-11-02 kl. 01:04.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in