På jobbet. Vänner. Ytligt bekanta. Försäljare.
Alla verkar nuförtiden starta en konversation, eller när man ses första gången på dagen, med denna fråga. 
Visst, det är väl trevligt, men nån jävla måtta får det vara.
Värst är när man träffar 3-4st som står i en "grupp" och morsar eller skakar hand med dom. Då ska ALLA fråga "hur e läget".
En annan jobbig situation är när man bara "går förbi" någon och ska hinna svara standard frasen "jo det är lugnt, själv då?" eller "jo det är lugnt, lite trött bara, själv då" och sedan slöa ner på tempot för att höra deras svar som man inte bryr sig om.
För det är ju de svaren man ger, och de svaren man får. Vem fan orkar höra på någon annas problem. 
"Nä, livet suger, frugan lämna mig, sonen har börjat punda och farsan dog förra veckan"
Tröttnade på detta så jävla mycket på detta jävla "hur e läget"-snacket att jag numera bara säger "Bra." sen är jag tyst. En kollega på jobbet svarade idag med "jo tack, själv mår jag bra". 
Vart lite irriterad och sa till honom "Hur fan tror du att man ska orka med den frågan 20gånger om dagen. Vet att du bara är trevlig, men det har gått till överdrift".
Sen sa jag något om att svenskars "hur e läget"-beténde kommer från engelskans "whats up" som dom säger istället för "hej". Alltså hade det bara räckt med att säga "läget?" istället för att faktiskt svara på frågan. Dock så har jag ingen aning om detta stämmer, men det lät bra i mina öron 

Är det någon mer än jag som nu säger 
NEJ till detta?
EDIT: Kan tillägga att jag är social och gillar att prata men människor. Det är inte så att jag vill vara ifred och att jag är folkskygg eller så..