2008-09-22, 11:06
Medlem
MajaKobajas avatar
Har laddat ner NOD32 (den gratis testvarianten) efter att mitt norton har gått ut.

På en massa filer får jag nu medelandet:
fel vid öppning (åtkomst nekad) (4)
fel vid öppning (filen är låst) (4)

Vad gör jag?
Citera
2008-09-22, 11:14
Medlem
Carl Hamiltons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MajaKobaja
Har laddat ner NOD32 (den gratis testvarianten) efter att mitt norton har gått ut.

På en massa filer får jag nu medelandet:
fel vid öppning (åtkomst nekad) (4)
fel vid öppning (filen är låst) (4)

Vad gör jag?
Precis samma sak händer för mig...
Citera
2008-09-22, 11:19
Bannlyst
Köp det och scanna sen?.
Starta datorn i felsäkert läge och prova scanna
Citera
2008-09-22, 11:31
Medlem
MajaKobajas avatar
Utifrån vad jag har kunnat läsa mig till så är det snarare så att det är NOD som inte kan öppna filerna för att scana därför att de är skyddade av datorn. Därmed är det även liten risk för att dessa filer skulle vara infekterade.

Inte så som jag trodde, att det var fel på filerna och att de inte gick att öppna.

Därmed behöver jag inte bry mig om detta, eller?

Och ja, jag suger på datorer och alla korekta termer. Samt staving.
Citera
2008-09-22, 11:55
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av MajaKobaja
Utifrån vad jag har kunnat läsa mig till så är det snarare så att det är NOD som inte kan öppna filerna för att scana därför att de är skyddade av datorn. Därmed är det även liten risk för att dessa filer skulle vara infekterade.

Inte så som jag trodde, att det var fel på filerna och att de inte gick att öppna.

Därmed behöver jag inte bry mig om detta, eller?

Och ja, jag suger på datorer och alla korekta termer. Samt staving.

Just därför du ska köra igång datorn i felsäkert läge. tryck F8 precis innan windows laddningen börjar, när du startar datorn. Sen kan du prova scanna igen.
Citera
2008-09-23, 14:31
Medlem
hasenfrasens avatar
Windows har alltid filer öppna både i felsäkert och normalt läge, dvs NOD32 rapporterar helt korrekt att den inte kan öppna filer exklusivt. T.ex. AVAST! kan göra en virusscanning vid boot. Jag tycker du ska köra vidare med nod32 tillsammans med t.ex. SpyBot, Spywareblaster eller nåt annat bra tillägg.
Citera
2008-09-23, 16:38
Medlem
ant's avatar
Inget att oroa sig för antar jag, testa med andra program som Ad-Aware och SpyBot S&D t ex.
Citera
2008-09-23, 18:57
Medlem
927s avatar
filerna används, frågan är ju vilka filer det är för detta kan visas för tex både windows filer och trojaner
Citera
2008-09-25, 03:18
Medlem
DaVajjs avatar
IT-Säkerhet -> Datoranvändning - MS Windows

// Mod
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem