Bumpar den här tråden. Har en konspiratorisk teori.
Enligt tidigare inlägg så är det lite märkligt att man har grävt fram en tunnel öster om IKEA. Jag har kollat på området från olika tidpunkter och det ser ut som att tunneln är från tiden då det var ett militärtområde, om det inte är så att det är en illusion (flygfoton från 60- och 70-talet är inte direkt högupplösta). I bilderna som jag bifogar så tycker jag der ser ut som att det har funnits en gång in i berget enda sedan 1960, minst, vilket innebär att tunneln åtminstone
har haft ett militärt syfte. Ringade in tunnelns ingång med en röd cirkel på bilderna.
Enligt Google Maps så var tunneln helt igengrävd i sep 2009. Därefter så har någon grävt upp tunneln igen, någon gång mellan 2009 och 2020. Nu känner jag mig väldigt konspiratorisk, men vore det inte möjligt att tunneln har något med bergshangaren på andra sidan flygfältet att göra? Det är drygt 1,1km fågelvägen till nedgångarna under flygtornet, så en sammanbindning vore inte helt omöjlig. Kanske har de används för att kunna få solderaterna från logementen till hangaren och flygtornet på ett säkert sätt? Från vad jag kan se så finns det även bara 1 nedgång, och den pekar i riktningen mot bergshangaren.
Några frågor som jag gärna skulle få besvarade:
Varför skulle man plombera tunneln om den inte hade ett militärt syfte? Varför grävde man upp den igen? Vad finns där inne idag och vad används den till nu när bergshangaren inte är militärt längre? När byggdes tunneln och vart går den? Har jag helt fel om att tunneln fanns där innan regementet lades ner, och att den alltid har haft ett civilt ändamål?
Bilder:
https://imgur.com/a/zy1k8d1