2009-06-15, 18:14
Medlem
mattias2025s avatar
heheh

Den jag får typ all info från är en person som jag känner som arbetar innon armen och Väktare/ordingsvakt/säkerhets ansvarig och sånt... Han har varit väktare i alla möjliga ställen i STHML, inte minnst i tunnlar... HAn är även som ni kanske gissar lite "special" i armen

kommer inte gå in på detalj vad han arbetar med

(är kall just nu så har darriga fingarar på tagengtbordet så lite konstigt och fel stavning är det ((Väldigt mycke)))

//matttias20255
Citera
2009-06-15, 20:40
Medlem
rebbans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mattias2025
Den jag får typ all info från är en person som jag känner som arbetar innon armen och Väktare/ordingsvakt/säkerhets ansvarig och sånt... Han har varit väktare i alla möjliga ställen i STHML, inte minnst i tunnlar... HAn är även som ni kanske gissar lite "special" i armen

kommer inte gå in på detalj vad han arbetar med

(är kall just nu så har darriga fingarar på tagengtbordet så lite konstigt och fel stavning är det ((Väldigt mycke)))

//matttias20255

Vad har du för källa på dina påståenden förutom din kompis Målgan?
Citera
2009-06-15, 20:47
Medlem
Kul som skämt betraktat, men det finns redan alldeles för många trådar på FB där någon skojfrisk typ tar upp 20 sidor inlägg med nonsens. MOD - stoppa nu innan 867 förrådställda JA37 Viggen på nytt lämnar startbanan som är insprängd i det med lappländska fjället.
Citera
2010-05-30, 18:50
Medlem
Jag var på Barkarby igår med anledning av MaskinExpo och promenerade runt lite. Jag blev något förvånad när en militär bil dök upp och en person i uniform klev ur och spanade mot bergshangaren. Dock antar jag att det är rutinbevakning med anledning av nämnda logistikverksamhet. Eller så var det en hemvärnsövning, men såväl fordon som personal verkade lite för nya för det .

Lite udda kanske med personal ute på en lördag, men eftersom utlandsmissionernas behov inte riktigt är 9-5 ser jag det inte som så märkligt.

Något som tål att funderas över är dock vart försvaret ska flytta sina lager och skyddsobjekt då Järfälla kommun inom kort stänger flygfältet.
Citera
2010-06-03, 18:45
Medlem
Puggens avatar
FM bedriver ingen flygverksamhet på Barkaby, alltså betyder inte nedläggningen av Barkaby som flp att även FM helt och hållet lämnar området.
Citera
2010-06-22, 10:38
Medlem
Gefundenes Fs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SierraBlue
Jag var på Barkarby igår med anledning av MaskinExpo och promenerade runt lite. Jag blev något förvånad när en militär bil dök upp och en person i uniform klev ur och spanade mot bergshangaren. Dock antar jag att det är rutinbevakning med anledning av nämnda logistikverksamhet. Eller så var det en hemvärnsövning, men såväl fordon som personal verkade lite för nya för det .

Lite udda kanske med personal ute på en lördag, men eftersom utlandsmissionernas behov inte riktigt är 9-5 ser jag det inte som så märkligt.

Något som tål att funderas över är dock vart försvaret ska flytta sina lager och skyddsobjekt då Järfälla kommun inom kort stänger flygfältet.

Försvaret är kvar daglig verksamhet, de släpper inte sitt område och en skyddszon runt sin verksamhet. Kommunpolitikerna S + M är sura det vill bygga bostäder på hela fältet.
http://www.jarfalla.se/upload/Msk/Plan&Bygg/Barkarby/Barkarby_plan_200.del1.pdf
Citera
2010-10-25, 08:51
Medlem
rascaLies avatar
Aktivitet är inget att ta fel på. Halv 10 en söndag tycker man inte att det ska röra sig speciellt mycket men en rusande svart saab med helljus bevisade oss motsatsen då vi låg som sillar stilla i gräset och gömde oss.

Även hundvisselpipan efteråt gjorde sitt kan jag lova.

Den även tidigarenämda "bundern" med outforskade gångar i dungen efter den nu nerlagna flygklubben som vi tänkte kika mer på var helt jämnad med marken. Mitt i ingenstans har en stor grävmaskin gått vilt av någon anledning vilket bara kan betyda att något har funnits där som nu är igen grävt till 100%.

Och dem som säger att det inte går att komma ner så. Ingen som sett dem gigantiska lufttrummorna som kommer upp ovan mark med luckor på ca 1x1m 6st i rad?

Död tråd förvisso men

/
Citera
2012-09-20, 22:12
Medlem
MackaN^s avatar
Hur ser det ut på Barkarby idag?

Var där idag och testade bilen lite på den delen av startbanan som finns kvar. Bunkern verkar finns kvar men finns staket runt om som indikerar på skyddsobjekt (som ni har tagit upp i början av tråden).

Har hört rykten om att de ska riva och bygga bostäder istället, tråkigt tycker jag. Mötte en blå skåpbil vid grinden precis bredvid taxibanan och i den satt en skäggig man i militärkläder.

Finns det något intressant i bergen som inte är skyddsobjekt och som går att komma åt?
Citera
2012-09-30, 19:34
Medlem
Jan66s avatar
tidningen Allt om Hobby skrev ofta om Barkarbyfältet, alltså om den privata flygverksamheten.
Jag har där varje sommar och tittade på Skalaflygdagarna (modellflyg).

Militärt så är det givetvis ingen flygverksamhet kvar utan det är bara de underjordiska utrymmena som används nuförtiden, så som man gör även på en del andra "nedlagda" flygfält.
Har varit där med min lastbil ibland och hämtat mtrl.
Citera
2012-11-25, 13:21
Medlem
Hoppas att det blir i rätt tråd nu.Var ute med bilen nu på förmiddagen och åkte bakom Ikea och trodde jag hade blivit knäpp, såg då en port in i berget som jag aldrig sätt där förut (har åkt där minst 100 gånger där av att jag att jag trodde att jag blivit knäpp) men nu när jag har kollat på Google och hitta.se street view så fattar jag att det rör sig om en port som har varit plomberat med jord eftersom inget syns på street view.Är extra säker på det eftersom portarna var skit rostiga av jorden som har legat mot porten.

Någon som vet när dom tog bort plomberingen? och varför tror ni att dom gjort det?

http://maps.google.se/maps/myplaces?hl=sv&ll=59.42113,17.861227&spn=0.000827, 0.00284&ctz=-60&t=h&z=19&layer=c&cbll=59.421256,17.861227&panoi d=0oMnKtja77xUEz1X0qqA9w&cbp=12,108.83,,1,4.42

http://www.hitta.se/karta#center=6590764:1616714&zl=9&bounds=5710924:-833076,8276424:4206924&rlm=1&type=streetview
Citera
2012-11-25, 14:12
Medlem
Running_mans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MackaN^
Har hört rykten om att de ska riva och bygga bostäder istället, tråkigt tycker jag. Mötte en blå skåpbil vid grinden precis bredvid taxibanan och i den satt en skäggig man i militärkläder.
Titta på registreringsskylten nästa gång -inte på kläderna eller på ev. skägg. Svart skylt med gula bokstäver = militärt fordon. Det kryllar ju utav f.d. militärfordon som sålts till privatpersoner och företag!
Citat:
Ursprungligen postat av Jan66
Militärt så är det givetvis ingen flygverksamhet kvar utan det är bara de underjordiska utrymmena som används nuförtiden, så som man gör även på en del andra "nedlagda" flygfält.
Har varit där med min lastbil ibland och hämtat mtrl.
Detta har jag också funderat på när det gäller andra flygplatser och flygbaser, kanske är det bristen på vettiga förråd i närområdet som gör att de ändå förvarar grejer där inne fast att övrig verksamhet är borta? Nedrustningen av försvaret har ju gått snabbt, kanske för snabbt... det har nog gjorts en hel del korkade och förhastade slutsatser när man lagt ner regementen och annat. De använder väl bergrummen som förråd enda tills bostadsområdet är helt färdigbyggt?
Citat:
Ursprungligen postat av ((UNDERGROUND))
Någon som vet när dom tog bort plomberingen? och varför tror ni att dom gjort det?
Gissar på att de vill göra plomberingen ordentligt denna gång om det nu blir bostäder här snart. Att bara täcka inslagen med jord känns så gammaldags. Troligtvis inte helt lagligt heller om man tänker på alla regler som finns, sanering och sånt du vet...
Citera
2012-11-25, 16:43
Medlem
Jan66s avatar
Norrköping är ett annat ställe där man också har förråd under jord. Fördelen är att det redan finns resurser under jord för att reparera och förvara materiel, samt att det är svårt för obehöriga att ta sig in.

I övrigt är det ganska ont om förråd liknande de som fanns under kalla kriget, eftersom man gjort sig av med dessa förråd.
Detta märks nu när materiel tillförs "hemvärnsförband" och de inte har någon plats att förvara tung materiel.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in