Flashback bygger pepparkakshus!
2008-09-21, 15:37
Medlem
Hej,
Min dator saknar optisk enhet och därför kan jag inte använda en vanlig boot-cd för att installera vista. Jag äger dock en extern hårddisk och jag har alternativet att boota från den i BIOS. Kan man på något sätt köra installationen från den externa disken och i så fall hur?
Helst vill jag göra detta utan att ta bort mina andra filer från den externa disken men om det inte är möjligt så kan jag nog lösa det på något sätt.
Tacksam för hjälp!
Citera
2008-09-21, 16:00
Medlem
Dregglars avatar
http://channel9.msdn.com/forums/Coffeehouse/171778-Installing-Vista-5342-FROM-an-external-hard-drive/ Kanske kan hjälpa dig? Annars kan du söka vidare på "Installing Vista from external harddrive" eller något sånt.
Citera
2008-09-21, 17:34
Medlem
Jo, jag har googlat i timmar, bl.a. på exakt det du skrev. Problemet är att jag inte kan köra Setup som han gör i sin "guide" eftersom jag inte har windows.
Citera
2008-09-21, 17:47
Medlem
Ammelits avatar
Om du inte har windows vilket os kör du med då?
Citera
2008-09-21, 17:48
Medlem
Jag kör inte med något OS, använder en annan dator.
Citera
2008-09-21, 20:20
Medlem
DrJockes avatar
Har ett liknande "problem", har laddat ner Windows vista, det är en .ISO fil, går det på något vis att installera vista från den ISO filen utan att bränna ner den på en DVD ? altså, installera ISOn från min externa hdd
Citera
2008-09-21, 21:10
Citat:
Ursprungligen postat av DrJocke
Har ett liknande "problem", har laddat ner Windows vista, det är en .ISO fil, går det på något vis att installera vista från den ISO filen utan att bränna ner den på en DVD ? altså, installera ISOn från min externa hdd

Om du redan har ett os installerat, så kan du ju mounta skivan i direkt i d-tools eller annat valfritt program som kan mounta.

Nackdelen är ju då att du har kvar den gamla os installationen.

Jag gjorde så en gång, sen raderade jag bara den gamla os mappen så försvann allt.
Så det kan du ju göra.

Är väl egentligen inget man ska göra, men man kan om man vill
Citera
2008-09-21, 21:39
Medlem
DrJockes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av abbe890
Om du redan har ett os installerat, så kan du ju mounta skivan i direkt i d-tools eller annat valfritt program som kan mounta.

Nackdelen är ju då att du har kvar den gamla os installationen.

Jag gjorde så en gång, sen raderade jag bara den gamla os mappen så försvann allt.
Så det kan du ju göra.

Är väl egentligen inget man ska göra, men man kan om man vill

Jo ja har XP nu ^^. märkte att ja kan boota det i daemon, skall försöka mig på det

Tack för hjälpen
Citera
2008-09-26, 14:26
Medlem
Det går alldeles utmärkt att installera Vista från en extern disk förutsatt din BIOS-version stödjer boot från USB. De flesta nyare BIOS gör det. Lyckades efter många timmars letande hitta lösningen på mitt problem. Om du har tillgång till en dator så kan du mounta ISO:n du har med vista och sen kopiera filerna från skivan direkt till disken. Även efter jag hade gjort det här så gick det inte boota från disken. Detta löstes genom att använda en annan USB-port. Jag antar att man bara kan använda den "första" USB-porten du har för att boota, så om det inte funkar med den du provar först, prova en annan.
Citera
2008-09-26, 14:37
Medlem
Det för övrigt den här guiden som hjälpte mig:
http://kurtsh.spaces.live.com/blog/cns!DA410C7F7E038D!1665.entry

Jag tror faktiskt inte formateringen av disken är helt nödvändig så du kan ju testa att köra utan.
Citera
2008-09-26, 14:48
Bannlyst
eller ta reda på någon som har en extern dvd-läsare. Kanske inte världens vanlgaste sak att ha liggandes men det är alltid en möjlighet
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in