2008-09-21, 11:46
Bannlyst
Ber om ursäkt för rubriken. Vet inte riktigt hur jag ska formulera mig här vare sig det gäller rubriken, eller själva inlägget i sig. Det lär väl komma ut fel, men jag gör ändå ett försök; Min kompis - som är helt nollad vad gäller datorer - har en dotter som snart kommer att bli myndig, hon tjatar mer o mer om att få en webcam inkopplad i datorn. Han har ju frågat mig om råd ang. webcams vid ett par tillfällen men jag har bara avrått honom från inköpet, utan att egentligen ha några argument på lager s.a.s. Eller åtminstone inget som jag orkat ta upp när han ringt mig halvelva en vanlig vardagskväll.

Visst innebär det väl en rejäl risk att köpa till en sådan här attiralj? Jag har förstått att det finns många individer därute som i princip bara bidar sin tid, och väntar på att lura unga tjejer att klä av sig, etc, etc.

Har provat googla på webcam + risker m.m och sökt på forumet men inte fått fram något som helst matnyttigt.. Om det redan finns en jättestor tråd om just detta så skulle jag uppskatta om någon kunde bidra med en länk dit
Citera
2008-09-21, 11:57
Medlem
Dottern är ju snart myndig? Hon har väl lite vett iaf?
Citera
2008-09-21, 12:03
Medlem
jumpcuts avatar
Jag tycker att din vän ska fråga sin dotter efter exakt anledning till att ha en webcam. I min värld finns det två anledningar - för sexchatt och för att minska avståndet mellan vänner, familjemedlemmar eller partners när de befinner sig långt ifrån varandra.

Hade hennes pojkvän flyttat till USA för ett års studier där så hade det varit taskigt att inte köpa en webcam, men vad har hon för anledning till att vilja ha en webcam nu? Kunna se sina polare som hon träffar hela dagarna i skolan eller tjäna en femhundring per tjugo minuters show?
Citera
2008-09-21, 12:06
Medlem
hanumans avatar
Äh,vad fan. Tjejen är snart myndig, om han inte kan känna att han litar på henne nu kommer det ändå att gå åt helvete när hon flyttar hemifrån. Däremot är väl en sansad fråga om vad hon ska ha den till berättigad eftersom det verkar som om det är han som ska betala för den.
Citera
2008-09-21, 12:09
Medlem
hon vill antagligen bara ta vanliga fjortiskort, och ...om hon är ...18 ? så borde hon väll ha råd att köpa en egen kamera ?
Citera
2008-09-21, 12:20
Bannlyst
Tjejen är fjorton..snart femton, alltså strax myndig. Har nästan helt säkert ingen pojkvän som befinner sig utomlands. Tack för de snabba svaren, utgick (felaktigt?) från att varenda dator som säljts på senare år kommer med en webcam färdiginstallerad o klar, s.a.s
Citera
2008-09-21, 12:26
Medlem
jumpcuts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Joey Ramone
Tjejen är fjorton..snart femton, alltså strax myndig. Har nästan helt säkert ingen pojkvän som befinner sig utomlands. Tack för de snabba svaren, utgick (felaktigt?) från att varenda dator som säljts på senare år kommer med en webcam färdiginstallerad o klar, s.a.s

Det är en viss skillnad på att vara straffmyndig kontra myndig. Säger du att hon snart är myndig så säger du att hon snart är arton, men det menade du väl inte?

En fjortonåring har ingenting med en webcam att göra, och det handlar inte på något som helst sätt om faderns tillit till henne att göra. Synd bara att hon inte kommer förstå det

Du kan ju ge honom argumentet att webcams är lätta att hacka och att det kan sitta folk och kolla på allt de gör? Står datorn dessutom i hennes rum så får ju argumentet extra tyngd.
Citera
2008-09-21, 12:36
Bannlyst
Sorry jag menade hon snart fyller femton alltså.. Inte fan skulle han frågat mig om han hade en dotter som var "snarton"
Citera
2008-09-21, 12:36
Medlem
SheriffeN^^s avatar
Det beror ju på hur hans dotter är som person, mognadsgrad etc. Behandlar han henne som ett barn så kommer hon göra allt i hennes makt för att motstå det.

Mitt tips är att han läser på om riskerna, och sedan berättar om dem för hans dotter.

Sen kan man ha en webcam till många olika saker. Har man lite speciella intressen som jag och har vänner över hela landet är det väldigt praktiskt då man vill visa något. Det kan finnas många olika anledningar.

Personligen misstänker jag att den här tjejen vill ta bilder på sig själv för att känna sig fin, eventuellt skicka dem till killar för att få bekräftelse. Tror inte att de flesta småtjejer är så dumma att de visar sig nakna.

Ibland måste man låta sina barn göra misstag.
Citera
2008-09-21, 12:37
Medlem
EnFalskIdiot.s avatar
Jag fick min första webcam när jag var 15 - 16.
Och det är nog det värsta som kan ha hänt, vet inte hur många snusk gubbar man visat upp sig för enbart i hopp om att få lite bekräftelse, hur många killar man suttit och onanerat för.

Det var ju inte ämnat till detta bruk innan, men det blir så efter ett tag.

Men det brukar avta efter ett X antal år.

Men som sagt, har hon inte vänner som är bosatta utomlands så har hon absolut ingen användning av en webcam!
Citera
2008-09-21, 12:38
Medlem
Fantaas avatar
hah men va fan hon är ju för i helvete snart myndig, då tycker nu jag iallafall att man ska få bestämma om man ska ha en webcam eller inte. Fan va ni e sorgliga
Citera
2008-09-21, 12:45
Bannlyst
Jag har väl minst ett par ggr mumlat saker i stil med "nej det är inte en bra idé", ungefär.. "nähä nä? men..?" osv, blev ju svaret.. Jag kan inte lägga hela skiten bakom mig bara.. Tänk om hon råkar ut för nån jävla snusk-petter ..Kan inte bara skita i det, jag är möjligen medskyldig för att jag - med viss kännedom om internets skuggsidor - inte från början glasklart tagit avstånd, blah blah.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in