2008-09-21, 05:18
Medlem
brolijas avatar
Skulle dela in två lag idag, via lottning där fyra lappar var märkta med X och fyra lappar med O. Vi var av slumpen fyra killar och fyra tjejer. Så blev också lagen, alltså vi killar lyckades få en lapp med ett O på. Nu undrar jag vad sannolikheten är på detta? Kan inte sluta fundera på det
Citera
2008-09-21, 05:25
Medlem
belaruss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av brolija
Skulle dela in två lag idag, via lottning där fyra lappar var märkta med X och fyra lappar med O. Vi var av slumpen fyra killar och fyra tjejer. Så blev också lagen, alltså vi killar lyckades få en lapp med ett O på. Nu undrar jag vad sannolikheten är på detta? Kan inte sluta fundera på det
8/8*4/7*3/6*3/5*2/4*2/3*1/2*1/1=0.02857142857142

c:a 3% sannolikhet alltså.
Citera
2008-09-21, 05:40
Medlem
brolijas avatar
Man tackar och bockar.

Anledningen till frågan är att jag fick känslan av att det skulle bli killarna mot tjejerna oavsett hur vi lottade, detta sade jag högt och det blev också så. Händer titt som tätt att den här känslan kommer, och visar sig stämma.

Värst måste dock vara när jag var liten och kollade på Bingolotto, där dom skulle lotta ut en bil samt säga varifrån vinnaren kom. Jag sa Gävle 3 sek innan Loket sa just, Gävle. Hur många byar/städer/hålor finns det inte i Sverige?
Citera
2008-09-21, 07:33
Medlem
rückblendes avatar
sannolikheten uträknad, tråd kan låsas
Citera
2008-09-21, 19:16
Medlem
slutagnälls avatar
Ett lag kan sättas samman på 8C4 = 8!/(4!*(8-4)!) = 70 olika sätt.

Ett av dessa sätt består av endast pojkar, ett annat består av endast flickor.

Det är alltså 1/70 sannolikhet att lag 1 blir bara pojkar och lag 2 bara flickor, och det är 1/70 sannolikhet att lag 1 blir bara flickor och lag 2 bara pojkar.

Sannolikheten för att ena laget blir bara pojkar och det andra bara flickor är således 2/70 = 0,0286 = 2,86 %.
Citera
2008-09-22, 00:13
Medlem
vättes avatar
Citat:
Man tackar och bockar.

Anledningen till frågan är att jag fick känslan av att det skulle bli killarna mot tjejerna oavsett hur vi lottade, detta sade jag högt och det blev också så. Händer titt som tätt att den här känslan kommer, och visar sig stämma.

Värst måste dock vara när jag var liten och kollade på Bingolotto, där dom skulle lotta ut en bil samt säga varifrån vinnaren kom. Jag sa Gävle 3 sek innan Loket sa just, Gävle. Hur många byar/städer/hålor finns det inte i Sverige?
Ja men då är det väl bara för dig att ta kontakt med Randi och inkassera en miljon dollar? Här står allt du behöver veta om hur man ansöker: http://www.randi.org/joom/challenge-info.html
Citera
2008-09-22, 14:02
Bannlyst
Citat:
Man tackar och bockar.

På lördag är det Lotto. Det var ett tag sedan jag spelade det, men man kanske ska satsa några slantar. Om du vet vilka nummer de kommer att dra på lördag så får du gärna skicka ett PM till mig
Citera
2008-09-22, 15:31
Medlem
Citat:
Man tackar och bockar.

Du måste vara synsk!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in