Citat:
Ursprungligen postat av Mark8
Det är enklare än vad folk tror...
Det finns en lag som genomsyrar hela svedala, och det är jantelagen. Ingen jävel ska komma undan med att ha det bättre än en själv.
Därför har vi bland annat ett utbrett bidragsfusk. "Du tror att du är något bara för att du bor i stan i värsta feta lägenheten, well, jag ska iallafall sno dig på bidrag så det åtminståne känns bättre". Typ så.
Varför röstar folk då på sossarna? Ja, inte för att värna om gamla och sjuka iallafall, utanför att dom höjer skatterna.
OM jag som tjänar 16 000kr får en höjd skatt med 500kr i månaden, så känns det jävligt bra, för jag vet att den idioten som tjänar 50 000kr i månaden - borgarjäveln - får 5000kr i höjd skatt varje månad. Får inte jag bra betalt - metallarbetaren - så ska fanimej inte borgarpacket ha det heller, eller åtminståne ska det svida redigt i skinnet.
De flesta betalar alltså gärna en liten slant för nöjet att veta att "dom rika" blir ännu fattigare. Som ett straff typ.
Stod om detta i tidningen häromdagen. Det var nån undersökning där dom gav
en person säg "A" 250:- mot förbehållet att "A" själv fick välja hur mycket av dessa han ville ge till "B". Om B inte accepterade så fick A ingenting.
Om "A" var för snål tackade "B" hellre nej bara för att snuva "A".
Men det är inte så konstigt heller. Alliansens politik har ju varit att ge folket 500-5000:- i skattesänkningar. Men 99% av folket får ökade kostnader på 500:- så för de sämst bemedlade är det ett nollsummespel. Och alltså i praktiken endast en skattesänkning för de rikaste.