2008-09-20, 23:36
Medlem
Har installerat wampserver och när jag öppnar phpmyadmin så är det längst ner en ruta med följande medelande:

"Din konfigurationsfil innehåller inställningar (root-konto utan lösenord) som motsvarar MySQL:s privilegierade standardkonto. Din MySQL-server körs med denna standardinställning och är öppen för intrång, så du bör verkligen täppa till detta säkerhetshål."

Eftersom det finns 3 rootkonton (?) så jag han och ändra på 2st innan allt dog och det stog att lösenorden inte stämde och mysql inte kunde ansluta eller något liknande =/

Någon som kan hjälpa mig ?

Undrar även hur man skapar nya databaser och sätter användarnamn och pass till dom.
Citera
2008-09-21, 00:41
Medlem
andra problemet löst dock kvarstår det första problemet med säkerhetsvarningen =/
Citera
2008-09-21, 02:03
Medlem
Förstod inte riktigt vilken fråga som var löst... men.

Om du ändrat på root lösenordet och den klagar på att det är fel och du inte kan logga in, måste du ändra till det satta rootlösenordet här:
C:\wamp\apps\phpmyadmin\config.inc.php

$cfg['Servers'][$i]['user'] = 'root'; // MySQL user
$cfg['Servers'][$i]['password'] = 'root_losen'; // MySQL password (only needed with 'config' auth_type)

Vet inte hur du fick tre konton, de basic installationerna jag haft har bara haft ett konto och den utan lösenord som sagt.
Citera
2008-09-21, 02:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TheThunder
Förstod inte riktigt vilken fråga som var löst... men.

Om du ändrat på root lösenordet och den klagar på att det är fel och du inte kan logga in, måste du ändra till det satta rootlösenordet här:
C:\wamp\apps\phpmyadmin\config.inc.php

$cfg['Servers'][$i]['user'] = 'root'; // MySQL user
$cfg['Servers'][$i]['password'] = 'root_losen'; // MySQL password (only needed with 'config' auth_type)

Vet inte hur du fick tre konton, de basic installationerna jag haft har bara haft ett konto och den utan lösenord som sagt.

tack för hjälpen

men det felmedelandet som jag får upp att det är en säkerhetsrisk, vad ska man göra? =/
Citera
2008-09-24, 19:12
Medlem
har fortfarande samma fråga, vad menas med detta och vad ska jag ändra?

"Din konfigurationsfil innehåller inställningar (root-konto utan lösenord) som motsvarar MySQL:s privilegierade standardkonto. Din MySQL-server körs med denna standardinställning och är öppen för intrång, så du bör verkligen täppa till detta säkerhetshål."
Citera
2008-09-26, 14:13
Medlem
1. Privilegier
2. Gubben längst ut åt höger på root användaren
3. Gå ner till "Byt lösenord"
4. Välj ett lösenord och klicka på kör

Gör det som stod i föregående inlägg.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto