Citat:
Ursprungligen postat av Samb0
Hejsan!
Jag har en vän (tjej, jag är kille) som jag tycker jättemycket om, mycket mer än bara en vän. Vi är bästa vänner. Problemet är att jag alltid har tyckt om henne mer än bara vän medans enligt vad hon säger så är vi som syskon.
Jag vet inte vad jag ska göra, jag står inte ut med att hon ser mig som en vän och jag måste veta vad hon tycker. Problemet är att om jag säger mina känslor och hon inte känner samma för mig kan jag ruinera hela vår underbara vänskap.
Nu vänder jag mig till er FB'are och ber om hjälp, akut!
Det finns flera faktorer att ta hänsyn till.
Faktorer som ligger hos både dig och henne.
Jag har några facit att exemplifiera.
1.
Du vet inte hur hon kommer tackla informationen, hon kanske blir obekväm och ändrar sitt beteende gentemot dig.
Resultat: vänskap rubbad.
2.
När du väl lättat ditt hjärta har du släppt på en spärr.
Öppnat Pandoras ask.
Sannolikheten är stor att du ändrar ditt beteende.
De gånger jag haft killkompisar som lättat sitt hjärta är det just detta som varit den stora akilleshälen.
Resultat: vänskap rubbad.
3.
Dina känslor besvaras eller startar en kedjereaktion hos henne som leder vidare efter hand.
Resultat: vänskap omvandlas till kärleksrelation.
4.
Ni är båda distansierade, du tycker det är skönt att få tala ut och när du väl gjort det slipper du den värsta laddningen.
Det kan tom vara så att spänningen laddas ur när du märker att det inte är besvarat dvs du tar död på den gnutta hopp som fanns.
Resultat: vänskap fortskrider och du får upp ögonen för andra.
Du får värdera er vänskap och kontra detta mot risk/chanskalkyl.