2008-09-20, 16:27
Medlem
Drapåtrissors avatar
Tydligen hoppas skaparna av den gigantiska LHC partikelacceleratorn att kunna finna en partikel "Higgsbosonen" som ger svar på allt från varför partiklar har massa till hur big bang kunde uppstå. Men om man mot förmodan lyckas hitta denna mystiska partikel vad ger det för mer svar än nya frågor? Vad skulle i så fall den komma ifrån och vad kom innan innan den? Börjar inte forskarna likna en förvirrad hund som jagar sin egen svans egentligen?
Citera
2008-09-20, 16:55
Medlem
om jag har förstått det rätt så tror man nog att man kmr att hitta Higgs. ( the big bang machine)
Citera
2008-09-20, 17:00
Medlem
Drapåtrissors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jättejenny
om jag har förstått det rätt så tror man nog att man kmr att hitta Higgs. ( the big bang machine)
Vad jag förstår så faller annars hela teorin om the Big Bang samman?
Citera
2008-09-20, 17:06
Medlem
Realizts avatar
Det vore nog intressantare om man INTE hittar den. Men jag förmodar att det finns redan utvecklade teorier för varje upptänkligt resultat av experimenten.
Citera
2008-09-20, 17:07
Medlem
dubbeltrubbels avatar
Citat:

Dom var väldigt säkra förra gången med. "Its a matter of months" kommer jag ihåg att dom sade i en intervju.

Vi får se denna gång... Jag håller tummarna det vore kul om dom kom fram till något riktigt banbrytande.

Detta är enligt mig forskningens ultimata spjutspets!
Citera
2008-09-20, 17:16
Medlem
kallelejs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Drapåtrissor
Inte ens i närheten. Ifall man inte hittar den så blir det till att kolla in i andra lösningar. Men i dagens läge är forskarna näst intill säkra på att higgsbosonen existerar och är helt övertygade om att man kommer upptäcka den snabbt efter att LHC har satts igång ordentligt.
Citera
2008-09-20, 17:59
Medlem
Nate Blacks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Drapåtrissor
Higgs har inte mycket med BBT att göra, egentligen. Higgs kan förklara varför saker och ting har en massa. BBT är en teori som föklarar varför universum utvidgar sig
Citera
2010-11-18, 01:14
Medlem
denna tråden blir ju aktuell igen med denna artikel(jag gillar inte att länka till aftonbladet men nu så får jag göra det)

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article8141498.ab

De hoppas hitta partikeln.. Vore ju kul att veta mer om detta alltså..
Citera
2010-11-18, 11:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av erikduvet
denna tråden blir ju aktuell igen med denna artikel(jag gillar inte att länka till aftonbladet men nu så får jag göra det)

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article8141498.ab

De hoppas hitta partikeln.. Vore ju kul att veta mer om detta alltså..
Det står ingenting om higgsbosonen ju.. Riktigt tufft det här ändå och det vore roligt att läsa en lite mer vetenskaplig artikel än aftonbladet. Han säger ju att man inte kan ha det till någonting men de kanske bara inte vet. Jag hoppas man kan göra något riktigt häftigt.
Citera
2010-11-18, 19:34
Medlem
Citat:
Det står ingenting om higgsbosonen ju.. Riktigt tufft det här ändå och det vore roligt att läsa en lite mer vetenskaplig artikel än aftonbladet. Han säger ju att man inte kan ha det till någonting men de kanske bara inte vet. Jag hoppas man kan göra något riktigt häftigt.

"Bland annat söker forskarna efter Higgsbosonen, som enligt en teori är nyckeln till varför saker har massa."

De står sist i artikeln, fjärde punkten vid "Fakta: CERN". Det står ju att de säker den... Inte att de hittat den..
Citera
2010-11-18, 19:59
Medlem
Hittar de inte Higgs så kommer man nog bli tvungen att revidera den sk standardmodellen för elementarpartiklarna. Denna modell har varit väldigt framgångsrik och förklarat en hel del partiklars egenskaper de senaste trettio åren. Men som sagt, den bygger på att Higgs finns, för Higgsfältet ger andra partiklar dess massa enligt nåt som kallas spontant symmetribrott. Utan spontant symmetripbrott skulle alla partiklar ha massan noll. Detta har inget med Big Bang att göra, så den teorin lever vidare även utan Higgs såvitt jag vet.

Hur Higgspartikeln får sin massa är däremot nåt jag inte begriper.
Citera
2010-11-18, 23:29
Medlem
Forzos avatar
Tydligen har man hittat spår efter någonting som kanske skulle kunna härstamma från Higgsbosonen nu, så nånting händer ju åtminstone

Källa: http://www.nyteknik.se/nyheter/innovation/forskning_utveckling/article2506879.ece
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in