2008-09-20, 15:13
Medlem
Mollgans avatar
Många gånger har jag försökt slå ihjäl sådana här bananflugor genom att slå mot dem när de flyger i luften med en hand. Men jag tror aldrig att jag har lyckats döda någon på det sättet. Är det överhuvud taget möjligt? Flugan är ju så lätt att luften som kommer emellan den och handen föser iväg flugan innan den hinner bli träffad av handen.
Citera
2008-09-20, 15:24
Medlem
alinds avatar
Slå är nog svårt. Jag brukar slå mot dem med öppen hand och sluta handen runt dem.
Citera
2008-09-20, 15:25
Medlem
Mollgans avatar
Men är det rent teoretiskt möjligt att slå ihjäl flugan med en öppen handflata?
Citera
2008-09-20, 16:34
Medlem
alinds avatar
Teoretiskt är det självklart möjligt. Det gäller bara att slå tillräckligt snabbt. Sen om du kan slå så snabbt praktiskt är en annan sak.

Man kan ju se det som att man vill utsätta flugans ena sida för en viss kraft. Då måste du ju utsätta en mindre fluga för större acceleration för att uppnå samma kraft som för en större fluga.
Senast redigerad av alind 2008-09-20 kl. 16:39.
Citera
2008-09-20, 16:42
Medlem
Viktigt är ju, om man tänker på fösande luft, att i början av slaget hålla händerna så att de pekar uppåt eller neråt, och bara precis innan händerna möts vinkla de mot varandra.
Citera
2008-09-20, 18:19
Medlem
Mollgans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nikl4sss
Viktigt är ju, om man tänker på fösande luft, att i början av slaget hålla händerna så att de pekar uppåt eller neråt, och bara precis innan händerna möts vinkla de mot varandra.
Men jag tänker mig att man bara använder en hand. Det borde vara enklare att använda två.
Citera
2008-09-20, 18:20
Medlem
Goosks avatar
Att "klappa" till dem med två händer brukar lyckas då och då. Jag känner däremot till fenomenet och de brukar ibland fösas iväg av luften. En hand verkar däremot svårt.
Citera
2008-09-20, 19:20
Medlem
Svejsares avatar
En rolig sak som man kan göra på vanliga lite större flugor är att närma sig dem från båda hållen med fingrar eller hela handen (alltså fram och bak). De kan nämnligen inte uppfatta att något kommer mot dem om det kommer från båda håll, de märker bara "skillnaden". Du måste alltså ha samma avstånd till flugan med båda händerna.

På detta sätt kan man ta en flyga med fingertopparna!
Citera
2008-09-20, 19:58
Medlem
Realizts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svejsare
En rolig sak som man kan göra på vanliga lite större flugor är att närma sig dem från båda hållen med fingrar eller hela handen (alltså fram och bak). De kan nämnligen inte uppfatta att något kommer mot dem om det kommer från båda håll, de märker bara "skillnaden". Du måste alltså ha samma avstånd till flugan med båda händerna.

På detta sätt kan man ta en flyga med fingertopparna!
Intressant! Jag ska pröva detta, nu när de har säsong.

Annars skulle jag rekommendera att lägga en handflata ganska nära flugan, och sen låta den andra handflatan hastigt tangera sin kollega, för att på så sätt gnida/mala sönder flugan utan att skapa allt för mycket luftkudde för den att glida undan på.
Citera
2008-09-21, 11:37
Medlem
Vore det inte enklare att införskaffa en airzooka och öppna fönstret och låta en flodvåg av luft skjuta ut dem ur ditt bohag?
Citera
2008-09-21, 14:23
Medlem
expanders avatar
Det heter faktiskt fruktflugor(sa en grå och dammig sommarpratare på p1 i somras)
Citera
2008-09-21, 15:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av expander
Det heter faktiskt fruktflugor(sa en grå och dammig sommarpratare på p1 i somras)
Bananflugan är väl en av många arter i släktet fruktflugor? Förstår inte riktigt vad den gråa sommarprataten menade.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in