Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2008-09-20, 00:41
Bannlyst
Hej
När jag laddar ner filer nedpackade i .rar-format händer det att arkiven blir korrupta. Jag har inte riktigt lyckats spåra källan till det här irriterande problem. Jag använder Transmission för torrents och laddar ner till en extern hårddisk.
Är det någon som lider av samma problem? Hur har ni då eventuellt löst det?
Jag misstänker att det faktum att jag ibland kan tappa nätverksanslutning eller att något förloras i överföringen till den externa kan vara det som ligger bakom.
Senast redigerad av Bantumi 2008-09-20 kl. 00:44.
Citera
2008-09-20, 10:13
Medlem
felstavadds avatar
Jag hade problem med detta, i första hand när filmfiler skulle fogas ihop och packas upp. Började då köra med programmet UnRarX istället för stuffit. Har fungerat klockrent sen dess.

Det kan ju iofs bero på storleken på filerna och att du laddar ner dem till en extern disk. Om filerna är över 4,3 gb (eller vad det nu är) så klarar inte hårddisken att lagra det beroende på hur den är formaterad. Återigen haft även detta problem när jag ska spara vissa imagefiler av filmer på min externa disk. Då har det berott på formateringen och storleken av fil. Lösningen är att formatera om disken till HFS (kolla detta för jag är osäker, söker du så hittar du om ämnet) eller ladda ner och lagra på den interna.
Senast redigerad av felstavadd 2008-09-20 kl. 10:19. Anledning: kom på nåt annat.
Citera
2008-09-20, 11:54
Medlem
Blir det även fel om du tankar till den interna disken?
Citera
2008-09-20, 13:19
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av felstavadd
Jag hade problem med detta, i första hand när filmfiler skulle fogas ihop och packas upp. Började då köra med programmet UnRarX istället för stuffit. Har fungerat klockrent sen dess.

Det kan ju iofs bero på storleken på filerna och att du laddar ner dem till en extern disk. Om filerna är över 4,3 gb (eller vad det nu är) så klarar inte hårddisken att lagra det beroende på hur den är formaterad. Återigen haft även detta problem när jag ska spara vissa imagefiler av filmer på min externa disk. Då har det berott på formateringen och storleken av fil. Lösningen är att formatera om disken till HFS (kolla detta för jag är osäker, söker du så hittar du om ämnet) eller ladda ner och lagra på den interna.
Okej, min externa disk är formaterad till HFS+ så det är inte det som spökar för mig. Rar-arkiven blir bara korrupta ibland, i de flesta fall fungerar det utmärkt men kanske vid 20-30% av fallen så blir det fel.
Citera
2008-09-20, 13:21
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Rixton
Blir det även fel om du tankar till den interna disken?
Jag ska testa detta men det är för omständigt att ladda ner torrents till min interna för att sen flytta över dem till den externa och byta torrentfil för att kunna seeda, det är ingen bra långsiktig lösning tyvärr. Men kanske bättre än att ladda ner massa korrupta filer.
Citera
2008-09-20, 14:03
Medlem
j_runberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av felstavadd
Det kan ju iofs bero på storleken på filerna och att du laddar ner dem till en extern disk. Om filerna är över 4,3 gb (eller vad det nu är) så klarar inte hårddisken att lagra det beroende på hur den är formaterad.

Stämmer. Gäller dock bara FAT32
Citera
2008-09-20, 14:34
Medlem
S Nubbens avatar
Min erfarenhet är att jag fått korrupta filer några gånger när jag använt Transmission. När jag kör Vuze (Azureus) så har det aldrig inträffat annat än när de varit trasiga från källan, men då brukar det ju släppas en RAR-fix strax efteråt.

Har ändå använt Vuze mycket mer än Transmission. Vet inte varför Transmission är känsligare...
Citera
2008-09-20, 15:51
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av S Nubben
Min erfarenhet är att jag fått korrupta filer några gånger när jag använt Transmission. När jag kör Vuze (Azureus) så har det aldrig inträffat annat än när de varit trasiga från källan, men då brukar det ju släppas en RAR-fix strax efteråt.

Har ändå använt Vuze mycket mer än Transmission. Vet inte varför Transmission är känsligare...
Intressant, ska absolut testa Vuze.
Citera
2008-09-20, 23:36
Medlem
Detta hände mig ofta innan med filer som var större än 4gb, läste någonstanns att Unarchiver som jag då använde hade problem med så stora filer. Så jag bytta till UnRarX och har funkat felfritt sen dess.
Citera
2008-09-21, 00:26
Medlem
Jag kör med Unarchiver: http://wakaba.c3.cx/s/apps/unarchiver.html

När inte det fungerar kör jag UnRarX
Citera
2008-09-21, 13:50
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Fleksnes
Detta hände mig ofta innan med filer som var större än 4gb, läste någonstanns att Unarchiver som jag då använde hade problem med så stora filer. Så jag bytta till UnRarX och har funkat felfritt sen dess.
Ooh, kör också Unarchiver normalt och testade nu UnRarX. Funkade felfritt på filer som inte Unarchiver eller Rar Expander har en chans på. Tack för detta underbara tips!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in