2008-09-19, 19:01
Medlem
Dr.Katis avatar
Ja, lite knepig rubrik kanske men jag ska försöka förklara mitt problem.

Jag bor i en fastighet som även innefattar några företag varav ett av dem låter mig komma ut på nätet via deras router. Har i ett par års tid haft en sunkig laptop som verkligen har fått slita hund då jag fildelar rätt så mycket. Jag minns att det var en jäkla cirkus när jag skulle öppna portar och styra trafiken till min pc:s specifika ip-adress, (heter det så?) Men sedan dess har det iaf funkat bra mellan min pc och routern.

Nu har jag dock fått en stationär dator med mycket större hårddisk och som är snabbare på allt, uppackning av RAR-filer, bränning osv och skulle därför vilja använda den till fildelning. Jag kan ju tanka med den redan nu men uppladdning är det värre med och det är ju som bekant en viktig detalj i fildelarvärlden.

Så nu undrar jag, kan jag helt enkelt bara ge den stationära datorn laptopens fasta ip-nummer så att den så att säga tar laptopens plats?
Jag börjar så och hoppas att någon förstår och har lust att hjälpa mig.

Citera
2008-09-19, 19:06
Medlem
micaeles avatar
Med stor risk är ip:t du vill åt låst till din släpbara dator via MAC-adressen. Det går ju självklart att ljuga om sin MAC-adress och få tag i ip:t på den vägen, men det lättaste vore väl att tala med dom som har tillgång till routern?
Citera
2008-09-19, 19:36
Medlem
skrikens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av micaele
Med stor risk är ip:t du vill åt låst till din släpbara dator via MAC-adressen. Det går ju självklart att ljuga om sin MAC-adress och få tag i ip:t på den vägen, men det lättaste vore väl att tala med dom som har tillgång till routern?

Om jag uppfattat det rätt så har dem trådlöst internet utan lösenord som du tar ifrån utan lov. Rätt smart om man inte vill betala själv

Fattar tyvärr inte det där med ip:n och är nog inte rätt person för det heller.
Citera
2008-09-19, 19:39
Medlem
Dr.Katis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av micaele
Om man kör cmd ipconfig får man fram massa grejer, vad är ip:t jag vill åt menar du? Är det laptopens adress, 192.168.1.136 eller?
Finns det inget sätt att typ klona datorer?!

Det var ett jäkla jobb när jag trixade med det här på företaget förra gången, och lång tid tog det. Jag hade printat ut en guide som jag följde och ingen av dom på företaget kunde något om detta. Sen vill jag inte störa dom med såna här grejer i onödan så att man blir en jobbig typ. Jag är inte haj på detta vilket kanske framgår! Det kanske är så att det helt enkelt inte går på något annat sätt än att börja trixa med routern igen.

Tack
Citera
2008-09-19, 19:40
Medlem
Dr.Katis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skriken
Om jag uppfattat det rätt så har dem trådlöst internet utan lösenord som du tar ifrån utan lov. Rätt smart om man inte vill betala själv
Nej, det är låst och jag har lov att använda det.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in