2008-09-21, 13:55
Medlem
ress avatar
Skum snubbe, snyggt att han har "cable guy" keps på några bilder
Ser förjävligt ut på hans rum förövrigt....
Citera
2008-09-21, 14:02
Medlem
hbrks avatar
Han var verkligen skum, vet inte vad jag ska tro.. :S
Citera
2008-09-21, 22:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OggeOJ
Läste hans poster på det där forumet. Borde han inte ha en riktigt jävla kass transformator om den vibrerar..?

Jodå. En bra kabel gör faktiskt enorm skillnad, iallafall gjorde det så att min elbas för 3000 inklusive "förstärkare" faktiskt låter okej

Märkte du verkligen skillnad på att byta nätkabeln?

Om du menar kabeln mellan gitarren och förstärkaren så förstår jag, där kan man få stor skillnad med en bra kabel.

Jag är mycket tveksam till att en ny nätkabel kan göra skillnad, möjligtvis att den inte stör anläggningen lika mycket om den är skärmad. Du har ju för faen 1.5 mm2 FK resten av vägen, antagligen draget till en dassig central. Inga Platinahaltiga legeringar och super2000 anslutningsplintar där inte..
Citera
2008-09-21, 23:03
Moderator
MondoBizarros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zwepp

Om du menar kabeln mellan gitarren och förstärkaren så förstår jag, där kan man få stor skillnad med en bra kabel.

Jag är mycket tveksam till att en ny nätkabel kan göra skillnad, möjligtvis att den inte stör anläggningen lika mycket om den är skärmad. Du har ju för faen 1.5 mm2 FK resten av vägen, antagligen draget till en dassig central. Inga Platinahaltiga legeringar och super2000 anslutningsplintar där inte..

Exakt, det är just den biten som brukar glömmas bort i såna här sammanhang och som jag givetvis borde tagit upp också.
Dock vet jag att riktigt seriösa audiofiler drar separata kablar direkt från plinten in till lyssningsrummet...och nej, jag skämtar inte.
Citera
2008-09-22, 20:12
Medlem
OggeOJs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zwepp

Nej, inte nätkabel... Har visserligen gjort allt jag kan för att inte få en kabelhärva.

Dum pojke, man borde bjuda på ett blindtest
Citera
2008-09-23, 00:19
Medlem
Megahallons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MondoBizarro
Exakt, det är just den biten som brukar glömmas bort i såna här sammanhang och som jag givetvis borde tagit upp också.
Dock vet jag att riktigt seriösa audiofiler drar separata kablar direkt från plinten in till lyssningsrummet...och nej, jag skämtar inte.

Okej.
Separata kablar ifrån elcentralen till lyssningsrummet.
Hur gör man med kablarna mellan elcentralen och kabelskåpet ute i gatan då?
Gräver upp och virar dyrt papper omkring kanske?

Strömkablar är inget att bry sig om, du kan ändå aldrig påverka hela kedjan upp till norrlands vattenkraftsanläggningar. En kedja är aldrig starkare än sin svagaste länk.
Citera
2008-09-23, 07:43
Moderator
MondoBizarros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Megahallon
Okej.
Separata kablar ifrån elcentralen till lyssningsrummet.
Hur gör man med kablarna mellan elcentralen och kabelskåpet ute i gatan då?
Gräver upp och virar dyrt papper omkring kanske?

Strömkablar är inget att bry sig om, du kan ändå aldrig påverka hela kedjan upp till norrlands vattenkraftsanläggningar. En kedja är aldrig starkare än sin svagaste länk.

JAG vet allt detta och har aldrig i ens mina mest förvirrade stunder funderat på något liknande, men förklara det för nån som tycker det är en bra idé att lägga 40 000:- på en strömkabel...

Och hade dessa haft möjligheten hade de säkert tagit strömmen direkt från en högspänningsledning...jag menar, renare ström än så blir det ju inte!

Edit: eftersom vi ändå diskuterar audiofiler så kom jag på en annan sak som alltid är roligt att påpeka i sammanhanget: när dessa köper högtalarkablar för 800 kr/m och sen av någon elak individ blir påminda om att det inne i högtalarna i 9 fall av 10 sitter s.k. lakritssnören...dvs, det de försöker påverka är redan förstört om man ska hårddra. Samma sak gäller inne i förstärkaren i de flesta fall, men sånt tänker ingen på och om de gör det och ska argumentera mot det så är det vanligaste man får höra "Den korta biten spelar ingen roll!"
Nähä.
Men metern från förstärkaren till högtalaren påverkar mångdubbelt istället?
Stor humor!
Senast redigerad av MondoBizarro 2008-09-23 kl. 07:50.
Citera
2008-09-23, 18:32
Medlem
Mr.Cookiepantss avatar
Haha, någon slags rubbning sitter han alldeles säkert inne med. Hans röst var både mysig och äcklig på samma gång.
Citera
2008-09-24, 01:05
Bannlyst
Science beats dum audiofili!

Lite snabb fakta om hur en förstärkare fungerar:
En transistor förstärker signalen

Lite snabb fakta om en transistor:
Den går på likström

I hans fina dyra nätkablar går det 220VAC, alltså måste strömmen likriktas innan transistorn kan förstärka den samt transformeras ner till rätt spänning.

I hans förstärkare finns det en inbyggd transformator för det där, där spänningen dras ner, likriktas och görs jämn.
Alltså gör hans kablar ingen som helst skillnad, grabben har köpt kablar för $17249 (112 584.035kr) när han lika gärna hade kunnat köpt vilket skit som helst för en femtiolapp på clas ohlson
Citera
2008-09-24, 01:20
Medlem
Wendigos avatar
Sen vill jag bara lägga till att den här killen av allt att döma har lite gener från vår grann-nation på andra sidan pölen, alltså Finland.. och det vet vi ju att där är det tjockt med knäppskallar

Att vifta med sina kablar för extremt dyra pengar är knäppt men kul.. att vifta med pistolen är bara läbbigt

Usch.
Citera
2008-09-26, 01:12
Medlem
Serrus avatar
Fnissade lite åt kraftbalsam, men annars fick jag nog samma känsla som alla andra härinne, creepy!

Citat:
Ursprungligen postat av Wendigo
Sen vill jag bara lägga till att den här killen av allt att döma har lite gener från vår grann-nation på andra sidan pölen, alltså Finland.. och det vet vi ju att där är det tjockt med knäppskallar

jamen, jomen, fast, du vet att det är den sista delen i ordet finlandssvenskar som skvallrar om var generna härstammar ifrån? Inte för att försvara finnar, men du ger nog snarare vatten på kvarnen åt din uppenbara fiende.
Citera
2008-09-26, 19:18
Medlem
Dr. Wilys avatar
Audiofiler är ett släkte för sig. Den där dårens fanatiska pysslande fick mig att associera till den här gamla sketchen:

http://www.youtube.com/watch?v=Q0ymfSb4ugI
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in