2008-09-20, 03:48
Moderator
MondoBizarros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OggeOJ
Följdfrågor till audiofiler

Många ljudkablar är gjorda av electrum. Mig veterligen ger mindre blandade material mindre motstånd och störningar. Varför inte bara ha guldplätering?

Och seriöst. Det är en jävla strömkabel han snackar om? Det kan inte ge någon skillnad alls. Hur fan hjälper det att vira om en elkabel i jävla papper?

Ge upp.
Jag säger detta i all välmening, även om jag håller med dig i sak.
Du kommer aldrig kunna övertyga en redan övertygad audiofil om såna enkla sanningar som du kommer med, eftersom det i deras värld är något rent mytiskt som sker när ett företag tar 40 000:- för en kabel.
Den MÅSTE helt enkelt bara vara bra.
Sen att ingen kunnat påvisa någon som helst skillnad vare sig i rent fysiska prov eller vid blindtester, det spelar liksom ingen roll.

Nåväl...jag är fullt övertygad om att killen är helt seriös, det stämmer ganska bra med den bild jag fått av liknande typer.
Att sen folk får lägga sina pengar på vafan de vill och möjligen tycka att jag är en idiot för att jag tycker som jag gör, det är upp till var och en.

Halvt ot: leta reda på Guldörat på Youtube, ruskigt underhållande liten film i ämnet!
Citera
2008-09-20, 12:39
Medlem
OggeOJs avatar
Ännu härligare att kalla sig audiofil och ha världens kabelhärva...
Citera
2008-09-20, 12:47
Medlem
Noetlovskijs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OggeOJ
Ännu härligare att kalla sig audiofil och ha världens kabelhärva...

Tänkte jag också på... såg ju fan ut där bakom.
Citera
2008-09-20, 13:44
Medlem
Gabriel Knights avatar
Men allvarligt talat, en kraftkabel förbättrar väl inte ljudet? Möjligen blir det kanske mindre brum och strömförlusten blir mindre om man har en kabel av annat material än koppar i den men förlusten är ju försumbar egentligen. Nu har jag vare sig råd eller ens något större intresse av att behöva leka Farbror Barbro och leta efter det perfekta ljudet men är det inte själva ljudkabeln som är den viktigaste delen i en bra ljudanläggning förutom bra förstärkare och sånt?
Som jag förstår det av kompisar som är mer intresserade av sådant så vill man ha guldpleterade kontakter och en ljudkabel med så lite förluster som möjligt för att det ska låta rent och en av dem skrattade högt när han såg videon på snubben och hans kraftkablar
Citera
2008-09-20, 21:53
Medlem
kuktomtes avatar
Bara jag som får Gollum-vibbar?

http://img139.imageshack.us/img139/5411/smeagoldg4.jpg

Och nej jag är inte särskilt bra på photoshop...
Citera
2008-09-20, 22:54
Medlem
Får jag bara fråga vad som är grejen med dom där kablarna?

Är det alltså kablar som bara ger ström till systemet, som en vanlig kabel man pluggar in i väggen?

Är dom gjorda av något fancy material?

Varför ksotar dom så förjävligt mycket?
Citera
2008-09-20, 23:42
Medlem
zzwampens avatar
Läskig snubbe. Varför viskar han hela tiden?
Citera
2008-09-21, 01:07
Medlem
fjiskens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zzwampen

VPrecis, och varför har han så mörkt hela tiden? är de för att han ska flasha me ficklampan?
Citera
2008-09-21, 11:54
Medlem
Cofis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zzwampen

Han bor nog hemma hos sin mamma... Det är förmodligen filmat på natten eller nått.
Citera
2008-09-21, 12:01
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av kuktomte
Bara jag som får Gollum-vibbar?

http://img139.imageshack.us/img139/5411/smeagoldg4.jpg

Och nej jag är inte särskilt bra på photoshop...
Inte så bra? Du är helt jävla inkompetent!
Citera
2008-09-21, 12:02
Medlem
OggeOJs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KkKTRD
Inte så bra? Du är helt jävla inkompetent!

Här satte man colan i näsan av skratt...
Citera
2008-09-21, 12:11
Medlem
OggeOJs avatar
Läste hans poster på det där forumet. Borde han inte ha en riktigt jävla kass transformator om den vibrerar..?

Citat:
Ursprungligen postat av Gabriel Knight
Men allvarligt talat, en kraftkabel förbättrar väl inte ljudet? Möjligen blir det kanske mindre brum och strömförlusten blir mindre om man har en kabel av annat material än koppar i den men förlusten är ju försumbar egentligen. Nu har jag vare sig råd eller ens något större intresse av att behöva leka Farbror Barbro och leta efter det perfekta ljudet men är det inte själva ljudkabeln som är den viktigaste delen i en bra ljudanläggning förutom bra förstärkare och sånt?
Som jag förstår det av kompisar som är mer intresserade av sådant så vill man ha guldpleterade kontakter och en ljudkabel med så lite förluster som möjligt för att det ska låta rent och en av dem skrattade högt när han såg videon på snubben och hans kraftkablar

Jodå. En bra kabel gör faktiskt enorm skillnad, iallafall gjorde det så att min elbas för 3000 inklusive "förstärkare" faktiskt låter okej
Senast redigerad av OggeOJ 2008-09-21 kl. 12:15.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in