Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2008-09-18, 23:33
  #1
Medlem
Bluudtzuckahs avatar
Hej. Jag har precis bytt ut mina gamla RAM-minnen (2x512 och 2x256) mot ett par nya (2x1024). Jag pillade även med processorkylningen och tog bort denna för att byta processor (det visade sig dock att den nya processorn inte passade). Jag satte tillbaks min gamla P4:a 3,6GHz och nu låter fläkten mer än någonsin samt att processorn går i runt 30% bara jag använder Firefox. Kort sagt kan man inte ens sitta vid datorn som det är nu för att den låter som ett jävla vindkraftverk. Någon som har en aning om vad som kan orsaka detta?

Edit: Jag har 2x2 slots för RAM, kan man använda olika märken i de olika slotsen?
__________________
Senast redigerad av Bluudtzuckah 2008-09-18 kl. 23:36.
Citera
2008-09-18, 23:42
  #2
Medlem
Den kanske blir varamre pga för lite/mycket kylpasta... såg du till att det fanns lagom?
Citera
2008-09-18, 23:46
  #3
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Bluudtzuckah
Hej. Jag har precis bytt ut mina gamla RAM-minnen (2x512 och 2x256) mot ett par nya (2x1024). Jag pillade även med processorkylningen och tog bort denna för att byta processor (det visade sig dock att den nya processorn inte passade). Jag satte tillbaks min gamla P4:a 3,6GHz och nu låter fläkten mer än någonsin samt att processorn går i runt 30% bara jag använder Firefox. Kort sagt kan man inte ens sitta vid datorn som det är nu för att den låter som ett jävla vindkraftverk. Någon som har en aning om vad som kan orsaka detta?

Edit: Jag har 2x2 slots för RAM, kan man använda olika märken i de olika slotsen?

Ojoj, processorn passade inte? Bara för roligt :P

Som den före mig sa, kylpastan är det viktigt att du har rätt mängd av, det ska vara ett JÄTTETUNT lager, lägg en sträng stor som ett riskorn och dra ut det med ett kreditkort t ex..
Citera
2008-09-18, 23:50
  #4
Medlem
Bluudtzuckahs avatar
Kylpastan på denna processor har varit snustorr rätt länge nu och jag har inte haft några problem innan. Att processorn inte passade berodde på att jag har Intel-socket på mitt moderkort och den processorn jag skulle prova var AMD :P
Citera
2008-09-18, 23:53
  #5
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Bluudtzuckah
Kylpastan på denna processor har varit snustorr rätt länge nu och jag har inte haft några problem innan. Att processorn inte passade berodde på att jag har Intel-socket på mitt moderkort och den processorn jag skulle prova var AMD :P

Gå in i BIOS och låt den stå på ett tag och titta tempen på CPUn och posta den här.

EDIT:
Citat:
Ursprungligen postat av Bluudtzuckah
Edit: Jag har 2x2 slots för RAM, kan man använda olika märken i de olika slotsen?

Du måste ha samma sorts RAM-minne i, hur fan säger man det här då, i dom två första (och sista om du ska har 4 RAM-minnen, det brukar ju vara lite mellanrum mellan dom 2 första minnesbankerna och dom 2 sista, förstår du? :P
__________________
Senast redigerad av Woodlauncher 2008-09-18 kl. 23:56.
Citera
2008-09-19, 00:01
  #6
Medlem
Bluudtzuckahs avatar
87 grader var processorn. Nu byter jag dator, brb.

Edit: 87 grader låter mycket, känns som det är kylningen. Om jag förstår dig rätt ang. RAM-minnena så räcker det att man har likadana i en x2 slot men att man kan ha annat märke i den andra x2 sloten.
__________________
Senast redigerad av Bluudtzuckah 2008-09-19 kl. 00:10.
Citera
2008-09-19, 00:09
  #7
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Bluudtzuckah
87 grader var processorn. Nu byter jag dator, brb.

Jaaah, det är inte särskilt bra, gissar på att den inte var så varm innan.. Sitter kylaren verkligen på rätt sätt och har kontakt med hela processorn?

SG1 Fan?
Citera
2008-09-19, 00:11
  #8
Medlem
Bluudtzuckahs avatar
SG1-fan, ja
Citera
2008-09-19, 00:18
  #9
Avstängd
Det är fint :P Atlantis då? Tycker själv att det är bättre än SG1, iaf när Richard Dean Andersson försvann

Men OnT: Har du tittat så att du har satt fläkten rätt och den har ordentlig kontakt med processorn'?
Citera
2008-09-19, 00:45
  #10
Medlem
Bluudtzuckahs avatar
Jag pallar inte att mecka mer ikväll så jag tar tag i saken imorrn istället. Kommer fixa pasta samt kolla om jag verkligen satt kylningen rätt och dessutom peta in en gig RAM till.

OT: Ja, Atlantis är fett och den serien fick in mig på SG1 dessutom
Citera
2008-09-19, 00:48
  #11
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Bluudtzuckah
OT: Ja, Atlantis är fett och den serien fick in mig på SG1 dessutom

Lite bakvänt xD
Citera
2008-09-19, 19:34
  #12
Medlem
Bluudtzuckahs avatar
Jag har nu löst problemet med processorn samt installerat mer RAM. Nu har dock ett nytt problem uppstått. När man kommer till XP's loading screen så precis när man ska in i windows så förlorar skärmen kontakt med grafikkortet, verkar det som. Några förslag på lösning?
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback